Gå til innhold
Arkivverket

[#32437] Hans Ellingsen - skiftet han navn til Ellerhusen?


Gjest Yvonne Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Eide

Etter gjenlevende slektninger er jeg blitt fortalt at tipp- tipp- oldemors søstre het Ellerhusen til etternavn og at de forøvrig var ugifte begge to. At deres far het Hans Ellerhusen og at gaten Ellerhusen er oppkalt etter han. Jeg finner derimot ut at dette ikke er tilfelle, eller tar jeg feil?Min tipp- tipp- oldemor het Ingeborg Marie Samsonsen etter ekteskapet med Johan Godtfried Buntz Samsonsen. Jeg finner henne født i Bergen i 1852 og at hun døde i 1931. Hennes foreldre har jeg da registrert som Hans Ellingsen (f 1820 i Bergen) og Pernille Olsen (1820-1885 Bergen) Pernille Olsens foreldre er ok, men så er det altså Hans som er dilemmaet her.Jeg har funnet flere Ellerhusen- familier i Bergen, men ingen som jeg ser er i slekt med Hans. Foreldrene finner jeg registrert slik: Herman Ellertsen (1791-1839) Nevnes som kjøpmann /statsmegler. Gift i 1815 med Hendriche Dorthea Østrem. Videre info om Hendriche finner jeg ikke. Hermans foreldre har jeg som Elert Ellertsen (skipper) og Dorthea Olstad med vielse i Bergen 1787.Jeg står dermed fast i denne konflikten ang. Ellingsen og Ellerhusen. Pernilles slekt er 'på folkemunne godtatt og riktig' etter de opplysningene jeg har funnet.Trenger også videre info om Hans sine foreldre og besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloJeg forsøkte å søke opp døtrene til Hans Ellingsen, Nelly og Anne(a) i de respektive FT for Bergen m.m. og fant endel rundt Nelly.Nelly i 1885 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=F81201&gardpostnr=41077&merk=41077#ovre>LenkeJeg fant også Nelly sin vielse med Karl Fredrik Ellerhusen. Lenke Dvs at Nelly ble gift Ellerhusen i 1897.Nelly i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.