Gå til innhold
Arkivverket

[#32438] Bibel fra 1810 - Hans Martin Johannessen, Hobøl.

Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Hei. Jeg har kommet over en bibel hvor det har blitt skrevet følgende med håndskrift 'Hans Martin Johannessen, Kjærnsli, Hobøl, 1810'. Årstallet refererer seg kanskje til enten dåpsdag eller konfirmsajonsdag. Nå lurer jeg på om det er noen som har kjennskap om Hans Martin og om hvor Kjærnsli er i Hobøl. Bibelen er tydeligvis en 'arv' fra Hans Martin til sin datterdatter Helene Larsdatter som var født i 1867 på Havnedalen i Spydeberg. Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Det finnes to aktuelle steder i Hobøl som het Kjærnsli - under g.nr 10 Vien og under g.nr 67 Bærø. Hvis du leter under siden til Hogne Holst m kirkebøker for Hobøl, kan du f.eks. se etter 'Vienplass, Vieneje og lignende' Tilsvarende for Bærøe.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Kanskje du kan opplyse litt nærmere om slektslinjene mellom Hans og hans barnebarn Helene? Det kan gi hjelp til å spore familien og dens historie videre...Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Det er det som er noe av problemet. Jeg vet ikke linjene for slekta. Tidligere har jeg fått opplyst at faren til Helene skulle hete Hans Hansen, noe som kan stemme med fornavnet til bestefaren. Moren skal angivelig hete Marie Andersdatter. Disse opplysningene er svært usikre. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at bibelen er i en av etterkommerne til Helenes eie og har oppgitte innskrift.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei.En kandidat fra FS/IGI: Helene Larsdatter f. 9.juni 1867 døpt 25.aug 1867, SpydebergTvilling(?) Magnus Larsen f. & døpt samme dato.Foreldre Lars Christensen og Anne Kirstine Hansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Finner en gård Kjendsli i Hobøl i FT1865. Finner ikke samme sted i FT1801, men en Hans Johannesen som er 'like i nærheten' kan være denne LenkeHan behøver jo ikke ha vært i Hobøl i 1801, men det kan jo være verd å sjekke ut hvis man står på bar bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Dette er kansje langt ute på jordet,men et innspill i alle fall. På FS fant jeg Helene Hansdatter f. 18 Nov 1866, med foreldre Hans Hansen og Marie Andersdatter.Spydeberg Det er bare det at denne Helene dør 8 Mai 1867. Før kalte man jo noen ganger opp neste barn etter det man mistet. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.