Gå til innhold
Arkivverket

[#32442] Margrete Olsdatter Kornstadmyra, 1743 d 1816 på Sund ?, Averøy.

Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Har noen kjennskap til Margrete sine aner? Hun ble gift 1774 med Ander Andersen Sund, og foreldre til sønn med samme navn, 1777-1857, på Sund, Averøy, MR. (E. Holten: Averøy IV s 367)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Har tatt en rask titt i noen kirkebokavskrifter som jeg har. Margrete ble døpt i Kornstad kirke Fest Michalis 1743. Foreldre: Ole Iverrsen Kornstadmyren og kone Margrete. Hun ble konfirmert dom Seksagesima 1768 i Kornstad kirke.og ble viet Dom 25 p Trin 1771 med Anders Andersen Sund i Bremsnes kirke. Margrete hadde i hvertfall en bror Iver døpt Fest pur Maria 1740. Hun hadde også en bror Knud konfirmert Dom 24 p Trin 1754 18 år gammel Hennes far Ole Iversen døde 30.10 1767 76 år gammel. Mora Margrete døde17/51763 mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kjempefint Bjørn, det var raskt svar! Er området her dekket av bygdebok forresten, kanskje det er mulig å finne morens farsnavn og komme lenger bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Jeg tror far til mora het Knut. Dette navnet har gått igjen på gården. Det er desverre ikke kommet bygdabok for dette området. Men jeg vet at Endre Holten har laget et utkast, så jeg regner med at han bidrar når han leser etterlysninga di. Har du aner fra Averøya? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei Osvald! Dei tri siste binda av gards- og ættesoga for Averøy er ikkje utkomne enno, men dei ligg stort sett ferdige i manus. Kornstad kjem med i bind 7, og derifrå plukkar eg ut dette: Faren til Margrete var Ole Iversen, f. ca. 1696, kanskje i Negarden på Mork. I manntalet 1701 er det nemnt to Ola-ar der 5 og 1 år gamle. Ole på Kornstad d. 1767 - 76 år seier kjerkeboka. Han vart g. ca. 1724 med Margrete Knutsdotter Helset, Åkersundet (br.nr. 9)(ca. 1702-1763) Faren hennar var Knut Paulson Hafsgjerd, f. ca. 1669, d. 1716. (Han drukna på havet under vinterfisket saman med seks andre frå Bådalen og innersia) Kona hans heitte Kristi Helset, f. ca. 1675, dotter av Svein Iverson, (ca. 1625-1694) som hadde Åkersundet 1671-1694. Far til Svein heitte truleg Iver Hansson, (ca. 1592-1671) Han er nemnt i tiendelistene frå 1635 og var brukar enno i 1667. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Endre (og dere andre), det var nok fra deg jeg hadde de første opplysningene også. Håper salget av bind IV går bra så neste bind av Averøybøkene kommer om ikke for lenge.-Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Bjørn, jeg glemte å svare på spørsmålet ditt om jeg har aner fra Averøya. Min bestemor Lovise Edvardsdatter Dyrset, 1874-1940, kommer fra Averøya. Har funnet ut en del av slekta hennes, men har mange huller fra 8.generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.