Gå til innhold
Arkivverket

[#32443] Ole Knutsen Oterhals, 1788 i Molde-1843 Aukra, MR. Opphav?

Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Jeg forsøker å fylle noen huller på min slektstavle og står fast på opphavet til Ole Knutsen Oterhals, 1788-1843 (J Julnes: Aukra II s 124). I følge Julnes skal han være født i Molde, men jeg har ikke funnet ham. Han var gift med g ca 1816 m Olava Olsdatter Rød. Ole omkom 15.12.1843 på sjøen.Jeg har fått et tips om at Ole er sønn av Berete Larsdatter Hovden, f ca 1748. Hun ble 1796 gift med Peder Pedersen Setet, f 1756 på Jendem (Aukra I s 238), men her står det ikke noe om hun har barn eller hvor hun kommer fra.Har noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Erik Døving

HeisanOfte lettast å leite med utgangspunkt i gardar. Oterhalsen er ein gard i Aukra (Gossen) ca 1 km nord for Rød. Jendem er ein stor gard på fastlandet (Fræna) rett innafor Aukra. Setet er ein liten gard på den austre enden av Otrøya. Det var vanleg at folk tok namn etter garden (altså skifta namn når dei flytta, tok gjerne kona sitt namn dersom ho sat med garden).Håper dette er til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Erik! Ja, det var bygdeboka for Aukra jeg hentet opplysningene fra. Og kanskje er det galt å kalle Ole for Oterhals, men han er bruker her fra 20.1.1817. Da byksler han et udyrket stykke på 38 x 40 famner. Men hvor kommer han egentlig fra? Med halve slekta fra Oterøya er dette en ende av opphav jeg står fast på, men det ser ikke ut til å være enkelt å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Dersom Ole vart fødd i 1788, og Berete og Peder gifta seg i 1796 er vel ikkje Peder faren? (sorry, trivielt poeng)Hovden heiter det særleg på Sunnmøre: Sykkylven, Hareid, Ørsta og Vanylven har alle Hovden. På Romsdalssida er det andre variantar: Hovde og Hovdenakken. Her er det mange bygdebøker å bla i!Dersom Ole tok namn etter garden (eller ikkje er oppført med 'borgarnamn' berre farsnamn) kan dette være svært vanskeleg. Molde var vel allereie kjøpstad på denne tida, men stor var byen ikkje! - så det er kanskje mogleg å bla gjennom det som finst om Molde. Kanskje kom han frå ein av dei andre gardane på Gossen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nei, jeg har aldri trodd eller ment at Peder var faren, men han kan jo ha vært det.Kirkeboken for Molde har jeg forsøkt å gjennomgå for det aktuelle tidsrommet, men har ikke funnet dåpen til Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Der er inga Berte/Birte/Berit Larsdatter Hovden verken i Bjørn Jonson Dale si 'Ørstingar I - Ættebok for Ørsta 1600-1900) eller i Ivar S. Ertesvåg si avskrift av dåpslistene i kyrkjebøkene for Volda (med Ørsta) 1741-1760.Der er rett nok eit par Lars'ar på Hovde-gardane i Ørsta på denne tida, men som sagt tilsynelatande inga dotter med rett namn.Med venleg helsing Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.