Gå til innhold
Arkivverket

[#32444] HOSANGER i HORDALAND ,Gården ODRÅS, Brita Hemiongsdtr.f.1830

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Brita Hemingsdatter ble f.ca.1830 i i Hosanger på Odrås(Otteraas).Datter av Heming Hemingson og Ragnhilde Johannesdatter. Jeg søker Ragnhilde Johannesdatter's opphav og foreldre.Kanskje du har Hosanger bøkene og kan hjelpe meg? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdebok for Alenfit, band II sier at Ragnhild Johannesdatter 1790-1870 var datter av Johannes Halvarsen, nr. 8 på N. Kopperdal (sjå s. 529 i bd.I) den boken har jeg ikke.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ja, jeg har den. De aktuelle personene tilhører Alenfit skiprede-området av nåværende Lindås kommune, og har ingen tilhørighet til Hosanger, heller ikke etter gammel kommuneinndeling.Alenfit I s. 529 oppgir Ragnhild Johannesd. (Nordre) Kapperdal, f. 1790, som datter av Johannes Halvarsen (Nordre) Kapperdal, f. 1757, og Synneva Andersd. (Søndre) Elsås, f. 1755. Ragnhilds farfar var fra Setre i Alenfit og oldemoren på Kapperdal fra Nepstad ved Osterfjorden, med mor fra lensmannsslekten Midtgård (som i stor grad er min slekt).På Kapperdal kan slekten følges bakover via 4 mellomledd til Brynild (også mitt opphav), f. ca. 1545, som eide odelsgods i Vike på Voss (nær Bømoen / Palmafossen).Videre utdyping her blir nokså omfattende, så det beste vil nok være å låne bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.