Gå til innhold
Arkivverket

[#32447] Peder Jørgensen Fladset, ca 1729-, gbr på Dyrset, Averøy, MR. Opphav Frei?

Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Peder Jørgensen Fladset, f 1729 på Indre Fladset på Frei er gardbruker på Dyrset fra 1757-1780. Han flytter da til Henda (Bullneset). Faren Jørgen Jonsen bygslet part i Engvika 1751-57. (E Holten: Averøy IV s 366). Har noen mer kjennskap til Peders aner?Peders kone het Berit Andersdatter Mork. Vet noen noe mer om henne og hennes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hei Osvald!Peder Jørgensen var f. ca. 1729 på Indre Fladset, Frei, og var sønn av en Jørgen Jonsen, d. 1741, som satt som bøkselmann på garden ei tid. Sjå Averøy, bind 2, s. 18-19. Denne brukeren mangler i Freiboka.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Endre for innspill igjen. Jeg var obs på de sidene, men ser jeg har kalt henne Andersdatter, det skulle vært Olsdatter. Siden broren heter Iver Olsen Mork regner jeg med at hun også kom fra Mork, men det behøver jo ikke være tilfelle. Jeg er usikker på hvor Mork ligger, og håpet at noen kanskje hadde mer info om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Der er to Mork-gardar på Averøya. Stor-Mork er inste garden i Kvernessokna, og Litl-Mork (Lillemork)i Kornstad, mellom Kvalshau og Hafsgjerd. Manntalet 1701 fortel om dei to med namnet Ole Iverson i Tørrisgarden. Ellers er det nokre opplysningar på s. 156 i Averøy, bind 1. Men Iver Olson kunne vel også berre ha vore dreng på garden og teke namnet sitt slik. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk igjen! Det hadde jeg ikke fått med meg. Ser at Iver Olsen i tillegg til de to sønnene Ole selv har to tjenestedrenger, så slik sett er han vel bruker på Mork.Har forsøkt å skjematisere opplysningene på side 156, og er det ikke rimelig sannsynlig at Ivar Olsen er sønn av Ole Knutsen Mork og kona Berit Iversdatter. Det er skifte etter Ole i 1672 og de har barna Knut, Iver og Anne. Siden Iver er 37 år i 1701 vil han være født ca 1664.Ole som det er skifte etter i 1672, er født etter 1633 siden han ikke er nevnt i manntallet i 1645. Han er vel sønn av Knut, bruker fra 1620- ca 1645. Bare sønnen Iver og dattera Elen er nevnt i manntallet 1645. At disse er søsken av Ole går fram av skiftet etter Knut i 1670.En skal vel dermed få: Berit Olsdatter Mork, datter av Ole Iversen Mork, f enten 1696 eller 1700, sønn av Iver Olsen Mork, f ca 1664, sønn av Ole Knutsen Mork f før 1633 og kona Berit Iversdatter. (I og med at eldste sønn til Knut heter Iver setter jeg en knapp på at far til Ole Knutsen, Knut, bruker ca 1620-ca 1645, er sønn av en som heter Iver, og at det er den samme Iver som er bruker 1610, 1614 og 1623.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.