Gå til innhold
Arkivverket

[#32450] FT 1910 Bergen - Cornelius T Smit

Gjest Gry Onarheim Dahlmo
 Del

Recommended Posts

Hei Yngve / SA Bergen,Fått tips om at denne er digitalisert ? Har dere oppl om Cornelius T Smit i denne FT ? Han er gravlagt sammen med mine aner i Møllendal Bergen og jeg undres hvilken forbindelse han har til denne familien ? Han er født i Amsterdam ( tidl info fra der i SA Bergen )Mvh Gry Onarheim Dahlmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Cornelius Smit var født i Amsterdam 3. mars 1904, og kom til Bergen 13. november 1923 fra Amsterdam. Han var kontormann, kjøpmann, og til sist direktør. Han giftet seg i Bergen 28. desember 1935 med Margit Gjerde, født i Os 15. april 1903.Cornelius Smit og hans kone bodde i Bergen fram til mai 1940, da de flyttet til Os, og igjen fra 1946, da de bodde i Store Parkvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk Yngve,Men da stemmer ikke denne C T Smit med den Smit som jeg fikk oppgitt vedr skiftet hans, ref ditt svar på mitt Innlegg 31405 (2). Da var Smit født 1888. Var nok 2 stk av dem i Bergen...Mvh Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var onkel og nevø, med samme navn. Cornelius T. Smit, født 1888, kom til Bergen i juli 1926 fra Rotterdam, og vendte tilbake til Holland i oktober 1937. Han returnerte så til Bergen 15. oktober 1945, og giftet seg 18. januar 1946 med Sophie Victoria Arentz Håland, født 31. januar 1906. Det er vel da gjennom ekteskapet han har tilknytning til familiegraven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, tusen takk Yngve :)Dette har jeg lett lenge etter, nå er brikken på plass i denne gren av min familie.Mvh Gry Onarheim Dahlmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Vedr vielsen i Bergen 28/12-1935 mellom C.Smit og Margit Gjerde fra Os - Står det noe om hva hans far het?Jeg finner ikke denne vielsen i de skannede kirkebøker.Ser at denne Smit var direktør for A.Smit & Zoon i Bergen. Et nederlandsk selskap fra 1821 med tradisjoner innen klippfiskhandel og tranhandel. Firmaet i NL består den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.Er det slik at SAB ikke har tilgang til denne kirkeboken og dermed ikke kan finne opplysninger om hva hans far het?Bør jeg da kontakte den katolske kirken i Norge eller har dere andre tips til meg?Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har de to eldste menighetsprotokollene fra St. Paul, men jeg tror spørsmålet om opplysninger fra selve vielsen i dette tilfellet må hentes fra St. Paul menighet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.