Gå til innhold
Arkivverket

[#32453] Den reisende Børresen-familien kontra Rossing-fam.


Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

EGENTLIG TIL NINA BERG, TRONDHEIM: (Fikk ikke lagt dette under hovedinnleggene om Børresen-fam.)Ser ut som du har en god del om reisende slekter og folk. Derfor tillater jeg meg å spørre om du har truffet på familien Rossing/Rosing rundt Trondheim og nordover. Far Henrik Rosing - død før 1844. Og sønnen Henrik Henriksen Rossing - fødd 1790 i Trondheim. Men hans dåp og innføring i kirkeboken har jeg ikke funnet ennå. Derfor vet jeg ikke noe mer om foreldrene m.m. Og heller ikke hvorfor han bruker dette slektsnavnet, som kommer fra et annet sosialt lag av folket.Du skriver også at Børresen-familien er opphav til (og har forbindelse med) flere andre reisende-slekter. Og så berører de dels samme område som Rossing-familien. Kan det tenkes noen forbindelseslinjer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjennDu skulle vist til samme tema under 30457.Der hadde jeg også noen innlegg.Har ikke funnet mere siden da.Det vi vet sikkert om Henrik Henriksen Rossing er at den første gang vi finner ham,blir han gift med Anne Sophie Kristiansdatter 12/4 1830 Tromsø.Her skulle du vel også fått undersøkt om fedre er oppgitt ved giftemål.Han er reisende og er nevnt ved fantetellinger.Men bare med navn og sted.Under Ragnhildfamilien i fantetelling 1862, er han nevnt som en av 2 menn Ragnhild Christiansdatters mor,var gift med.Den andre var en Christian.Ragnhilds mor er ikke nevnt med navn her,men må være Anne Sophie.Om henne står det at hun reiste i det Nordenfjeldske og skulle være datter av en prest Langhorn ved Tromsø.Men at hun er død for lende siden på Trondheim tugthus.Hun fikk 13 barn til sammen med en Christian og Henrik Rossing.Om Anne Sophie var gift med Christian først tok hun kansje sitt etternavn til Christiansdatter?Rossing kjenner jeg ikke til som et reisende navn.Her skulle du vel tatt kontakt med Jonny Mydland.Om noen vet,så er det han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HENRIKSEN ROSSING, Henrik ChristeningGender: MaleBirth Date: 21 Jun 1841 Christening Date: 1 Aug 1841 Recorded in: Hitra, Sor-Trondelag, NorwayCollection: Hitra; Den Norske KirkeFather: Henrik ROSSINGMother: Sara OLSDR-------------------OLESEN QVAM, Carl Anthon ChristeningGender: MaleBirth Date: 10 Jan 1843 Christening Date: 19 Feb 1843 Recorded in: Trondheim, Sor-Trondelag, NorwayCollection: Bakklandet; Den Norske KirkeFather: Ole HANSEN QVAMMother: Anthonetta HENRIKSDR ROSINGSource: FHL Film 126776 Dates: 1819 - 1850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Noen opplysninger.Ragnhild Christiansdatter's foreldre: Marit/Maren Pedersdatter (Nordlands-Maren, Nordfar-Maren) og Christian Olsen.Nordfar-Maren døde på Trondheim Tukthus, Christian var kobberslager. Det var Maren som var gift med Henrik Rosing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Egentlig til Nina Berg, Trondheim. Hei! Jeg prøver samme vrien som Håkon. Jeg ser at du har mange opplysninger om reisendefolk. Jeg lurer på om du har sett på mitt tema nr. 32483 og om du kan ha tips/opplysninger om denne 'Nøtta' mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.