Gå til innhold
Arkivverket

[#32456] Pastor Andreas Mørchs segltegninger

Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Ifølge http://www.vigerust.net/adel/heraldica_ubo598.html skal 'Pastor Andreas Mørchs segltegninger' finnes som et innbundet hefte i format 15,5 x 19,5 cm i Nasjonalbiblioteket, avd. Oslo.Jeg skulle gjerne ha sett seglet til Nils Muus:'Sorenskriver Nils Muus paa Hedemarken 1626, hans Waaben, som ogsaa förtes af hans Sön Dideric Muus, der först var personel Capellan i Ringsager, siden Sognepræst i Christiansands Stift. Vaabenet er en Muus. Paa Hjelmen 5 Standarter. De vare af Biskop Anders Muus i Osloe hans Ahner.'Er det noen som vet om dette heftet er tilgjengelig til gjennomsyn for 'hvermannsen'? Har noen en kopi av seglet?Vet noen hva '5 standarter' som er på hjelmen er?Min e-post er randihag@hotmail.comHilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Standarter er vimpler.Nasjonalbiblioteket er nå åpnet igjen. Det er derfor bare å gå inn hovedinngangen, spørre ved den runde skranken om du kan besøke håndskriftsamlingen, så går du videre 20 m innover og 15 m til venstre, så er døra på høyre hånd, og blir åpnet for deg. Vel innenfor ber du om å få se Mørchs segltegninger, og du oppgir den referansen (signaturen) som jeg har med i min tekst. Etter få minutter er tegningene hentet frem. Du kan så selv studere dem, og bestille kopier. Alt går unna på en time, fra det tidspunkt du befinner det i nærheten av Solli plass. Mine egne kopier er p.t. nedpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Randi Hagen

Jeg har scannet alle segltegningene i Tabula II i Pastor Andreas Mørchs segltegninger:Paul Andresen, Præst ved Kos Tagel i Wældre Annex i Ringsager Præstegjeld 1345. Ketil Oudensen Sognepræst i Hedrum ved Laurvigen 1465 Goute Ericsen, Byefogd i Tönsberg 1416. Evin Halvorsen Laugmand i Osloe 1333 Harnfind Ericsens, Osloe 1362. Sorenskriver Nils Muus paa Hedemarken 1626 Laurents Olavsen, Væbner, 1461 i Thyolling Sogn. Fru Merette Pedersdatter Næpa g.m Halvar Næpa Sigurd Thorkildsen i Osloe, 1348 Laugmand i Osloe i Magni Smeks 28 Regjeringsaar. Sigurd Torgilsson. Jf NS nr. 408. Alver Povelsen 1333 Raadmand i Osloe Alv Pålsson. Jf NS nr. 326. Hagen Amundsen havde 3 Klöverblade paa en Skraabielke 1380. Arne Halvardsen, Sognepræst i Hobbel i Aggershuus Stift 1342.Les mer om seglene på http://www.vigerust.net/adel/heraldica_ubo598.htmlDe som ønsker en kopi tilsendt på e-post skal få dette. Si i fra på randihag@hotmail.comHilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Disse 69 tegningene av norske (mest adelige) segl fra ca 1320- ca 1650 e rnå publisert med den tilhørend eteksten og enkelte kommentarer i:Tore H Vigerust: ''Pastor Andreas Mørchs segltegninger'', i: Are S. Gustavsen (red.) og Tore H Vigerust: Adelskap forplikter. Festskrift til Tor Ragnar Weidling på 50-årsdagen 9. august 2007 (Adelsprosjektets skrifter 4, Oslo 2007), s. 37-43. Boka kan bestilles fra meg, toreher@online.no . Tegningene her er gjengitt etter digitalfotografier, og gjengivelsen viser (uvanlig) stor detaljrikdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.