Gå til innhold
Arkivverket

[#32467] Anders Thjømøe og Anne Thorine Olsdatter FT 1865 for Drammen


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT 1865 finnes Anders Thjømøe og kone Anne Thorine Olsdatter - født 1833 - med familie under bydel Tangen 23 rode i Drammen.I FT 1900 for Tangen i Drammen finnes Tora Tjøme - enke, født 1833.Vet noen om dette er samme person? Eller når Anders Thjømøe døde?En Thora Olsen får sønnen Richard Theodor Isaksen i 1874 med skipsreder Rasmus Isaksen.Kjenner noen til om denne Thora først var gift med Anders og deretter med Rasmus?Finner ingen Rasmus Isaksen som passer i landsdekkende FT for 1865.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå fant jeg omsider den Thora Tjømøe som er enke i 1900. Det er vel ganske sikkert den samme damen som kalles Anne Thorine i 1865.LenkeFinner ingen andre med det etternavnet som passer.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn, jeg tror også det. Men, det er noe jeg ikke får til å stemme. Som jeg sa, så fikk Thora Olsen sønnen Richard Theodor Isaksen i 1874 med Rasmus Isaksen. Denne sønnen kalte seg Thjømøe som voksen. Jeg skal sjekke kib for Anders Thjømøs død - det er mulig at sønnen i Thoras eventulle annet eksteskap tok morens og halvsøskens etternavn. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Rasmus Isaksen i Skien i 1865. Han er lods:LenkeAlder kunne passe, men jeg vet jo ikke om han er gift 2.g. med Thora.Det er også en som er matros i Skudesnes, 30 år på det tidspunkt.Begge bør vel undersøkes nærmere. Både Rasmus og Isaksen skrives i utrolig mange navnvarianter, men du har vel forsøkt dette?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det pussige er at jeg ikke finner denne Richard Theodor (Isaksen/Rasmussen/Tjøme ) i 1900 tellingene.Det er derimot en Reinhard Tjøme her , født i Hurum i passende årstall.LenkeKan det være en bror? ( eller en feilskrift?)Finner ikke Thora eller Thorine gift m. Rasmus Isaksen , heller. Det må nok kirkebøker til om du vet at hvor de bor i den aktuelle tiden.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.