Gå til innhold
Arkivverket

[#32469] Mikkel Jørgensen Eskerud født på slutten av 1600 i Skoger?

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

FS viser at en Mikkel Jørgensen Eskerud døper sønnen Rasmus Mikkelsen i Bragernes 24 aug 1718. Kjenner noen til hvem han var og hva konen het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei i Skogerboka står følgende.Mikkel Jørgensen Eskerud gift 1700 med Guro Olsdtr, hadde 6 barn til dåpen fra Eskerud. Ingen navn på barn er oppgitt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Og vis man hadde lært seg å lese neste linje så hadde alt vært litt bedre... De hadde også disse barna. Ole 1700, Anne 1703, Jørgen 1707, Mikkel 1710, Dorte 1713, Marta 1716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Magne. Hvis du har Skogerboka, kunne du være så snill å slå opp på Sundland og se om det står hvor Dyre Olsens (født rundt 1680) kone Berte Knutsdatter var fra - de hadde barna Ole, Else og Mari som kom til Kløvstad i Sande. Her døde Berte Knutsdatter hos sønnen Ole i 1758. Tusen Takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen...Søndre halvdel. Sundland.Dyre Olsen g.m Berthe Knudsdtr (står ikke noe mer om henne). 3 barn. Marthe 1704, Mari 1707, Ole 1711. Dyre arvet en del i gården og kjøpte senere brødrenes arvelodder. Bodde der til ca 1709. Kjøpte i 1709 Gaute Halvorsen Skogens anpart i Eikholt, untatt fra handelen var et kvernbruk og dertil forbeholdt selgerene seg årlig havnegang. Samme år kjøpte Dyre sin halvbror Jørgens arvepart.Dyre var sønn av Ole Bjørnsen d.ca 1687, nevnt 1 gang på Sundland i 1681. Han var gift med Else Dyresdtr Eikholt. De fikk ingen flere barn.Ole Bjørnsen g 2 g.m Mari Tollevsdtr d.før 1687. 2 barn Henrik og Jørgen. Henrik kom til Skog i Sande.Eikholt g.nr 80.Dyre Torsen f.ca 1590 årene, d.ca 1680 2 barn Else og Lars g.m Olaug Rasmusdtr, til Nordre Bjørge i Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen hjertelig takk, Magne. Du skjønner at Skoger er et helt nytt arbeidsområde for meg, men jeg har forstått at det tilhørte Vestfold i tidligere tider, men Buskerud nå?! Takk igjen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ja Skoger tilhørte Vestfold i tidligere tider, men er nå i Buskerud. Kan jo fortelle deg at Sundland ligger på Gulskogen, der jeg bor, det het Strømsgodset før. Og ligger ikke så veldig klangt unna der jeg bor..Vis det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.