Gå til innhold
Arkivverket

[#32470] Hedde under Gurrik i Hof, Vestfold - Johannes Olsen og faren Ole Andersen.

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Ifølge bygdebok for Hof giftet Johannes seg i 1803 med Mari Amundsdatter. Vet noen hvem hun var? Johannes mor skal være Anne Bjørnsdatter - søker også hennes linjer bakover. Hof bygdebøker på Nasjonalbiblioteket er dessverre ikke til hjemlån - kun lesesal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du finner jo familien på Gurrik i 1801. De står oppført som legdsfattige, og da har du neppe noen nytte av Hof bygdebok. Du bør sjekke kirkeboka for eventuelt å finne Ole og Anne viet og/eller Johannes døpt konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Jon Erik og Torbjørn for svar. Jeg skal sjekke kib denne uken, men jeg synes nok allikevel at det er greit å ha en bygdebok som støtte dersom Mari Amundsdatter og Anne Bjørnsdatter også er fra i gårder i Hof.... Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Heisann Guro!* Hof bygdebok, side 558, Hedde: 'Johannes Olsen bodde her fra 1803 og er den første husmann som nevnes på Hedde. D.1849, 68 år. Ektet 1803 Mari Amundsdatter. Barn: 1.Nils, f.1804 d.1850 som husmann på Hedde. 3.Tale Olea, f.1807, ektet 1833 Martin Mathissen bodde på Rønningen u. Østre Lindset. 4.Johan, f.1810, bodde på Øvre Stigen. 5.Anne Kirstine, f.1812, d. ug. 1884 på Djupedal. 6.Martin, f.1815. 7.Karen, f.1820, visstnok g. m. Kristen Hansen fra Sandsvær, bodde på Løkkeberg u. Bakke i Hillestad.'* Hof kirkebok, MINI 3, 1782-1814, kort 2/3, s.90: Ægteviet 30.October 1803. Johannes Olsen og Mari Amundsdatter. Caut: Abraham Gurich og Ole Halvorsen Sagedalen. (Både Abraham og Ole er mine forfedre, de holdt vel begge til på Gurrik. Ole på slutten av sitt liv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Kai. Siden du sier at Johannes Olsen var den første husmann nevnt på Hedde, har jeg fått avklart at foreldrene Ole Andersen og Anne Bjørnsdatter må ha bodd et annet sted. Jeg skal lete i kirkebøkene senere i denne uken for å forsøke å finne dem - også hvor Mari Amundsdatter kom fra. Hvis du sitter med Hof bygdebøker så lurer jeg på om du har anledning til å sjekke et par ting til for meg - det ville jeg sette pris på.1. Lars Knutsen Grennes født rundt 1690 hadde konen Karen Andersdatter - står det noe om hvem hun var?2. Vet man hvem Helge Jermundsen på Øvre Berg - født 1757 og konen Anne Kristensdatter var?Takknemlig for svar. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad 6:Jeg har de samme spørsmålene om de to nevnte ekteparene, men bygdebøkene (fra 1964) gir ingen spor, annet en at Helge Jermundsen skal være fra Soknedalen i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende som kan være av interesse. er tatt fra bygdeboken:Helge Gjermundsen fikk i 1787 følgende brukskontrakt på den ene halvpart av gården. «Jørgen Thulstrup Deres Kongelig Mayestæts virkelig Justitz-Raad, Raadmand i Kiøbenhavn og Proprietaire af Jern Værk, Kiendes og herved vitterliggiør at have stædet og fæstet, ligesom herved stæder og fæster til Velagte Helge Jermundsen en halv Part udi min eyende Gaard øvre Berg, beliggende i Hoffs Sogn, skyldende 1 Skpd. 2½ Lispd. Tunge, hvorfra exiperes Pladsen Saugen og Brantestuen og 2de Lyker paa søndre Siide af Sommer-Veyen, hvilken Gaarde-Part hand for sin og Hustroes Leve-Tiid maae bruge og beboe saalænge hand holder Huuse og Jordveyen i forsvarlig Stand og holder den fornødne Besætning paa Gaarden, at intet Foder derfra bortføres og ey i Skoven hugger til Upligt eller derudi hugger nogen anden slags Last eller Aavirke fremdriver, af havd Navn nævnes kand uden til Værkets og dets Eyeres Nytte alleene og hvad bliver beordret at hugge og fremdrive, samt ellers forholder sig, som det en troe og lydig Bygsel Mand tilkommer og aarlig betaler de Kongl. Skatter og sædvanlige Afgift, samt forretter alt ved børlig Pligtarbeyde. Eidsfoss den iste Martii 1787. Efter given Fuldmagt Lucas Jahn (L: S:,)»Ved skiftet etter Helge på Bergan i 1826 utgjorde nettoformuen 454 spd. I desember 1816 fikk sønnene Jens og Kristen brukskontrakt på hver sin halvpart av Øvre Berg for 15 år. Årlig avgift for hver var 12 spd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg har funnet en Helge Gjermundsen født i Soknedalen. Dpt.21/9-1755 i Lunder: Helge. Foreldre: Gjermund Gillerdalen og Kari Østensdatter. Gillerdalen eller Gildredalen var en husmannsplass, nå et selvstendig bruk, som ligger nesten på grensen mot Krødsherad. Jeg kan ikke finne foreldrene viet i Lunder, men de hadde en sønn Ole, dpt.14/5-1747, og en sønn Østen, dpt.29/8-1750. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Guro!Jeg har lett systematisk etter dine personer i kirkeboken for Hof. Vil du sende meg en mail, så skal jeg sende deg det som er funnet så langt... Så sant du er interesert!kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.