Gå til innhold
Arkivverket

[#32471] Etterlyser foreldrene til Jon Olssön, Elgestad, Nötterö

Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

En forfader het Jon Olssön(Joen Olufssön)f 1683.Han giftet seg i 1712 med Inger Olsdatter. Jon var fra V Elgestad og ble begravet 8/3 1746 Er det noen som vet noe om hans foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at Jon Helgestad har fått flere barn døpt på Nøtterø.Ole dpt 19 nov 1730Live dpt. 27 des 1732. Legger en lenke hit for her er også faddere nevnt:LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Bygdebpka for Nøtterø kan du lese om Jon Og hustu Inger. Under Elgestad V.http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/Ellers fant jeg en Jon Olsen f. 1683 i Andebu. På Fam S. Her var kun fars navn oppgitt, og ingen andre opplysninger.Skal se om jeg finner noen flere opplysninger, men det er vel ikke så mange kirkebøker som er digitalisert fra denne tiden. Spørs om de i det hele tatt finnes?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte lenken til den Jon Olsen som ble dpt i Andebu, Vestfold, i følge Fam. S. Her står kun far og sikkert et gårdsnavn.LenkeLitt tvilsomme opplysninger her, men du får se om du finner noe hjelp av den?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en gård i Andebu i 1666 med et liknende navn:LenkeHar dessverre ingen bygdebøker herfra, så da tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg videre. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det som står om Jon i Sigurd H. Unneberg: Nøtterøy, Gårds- og slekthistorie, 1971, side 1154 er følgende:Jon Olsen, bruker av Vestre Elgestad fra 1723 til 1746, oppholdt seg på Teie, da han i 1712 giftet seg med Inger Olsdatter, Mellom Smidsrød. De bodde først på Skjerve. Jon døde 1746, 63 år. Inger døde 1765 på Gunnestad. Av mange barn levde fire da Jon falt fra: 1. Ole, f. 1712, reiste til Holland noen år før faren døde. 2. Helvig, g. 1744 m. Lars Hanssen, Østre Nøtterø, de bodde her, men Lars døde snart, og Helvig giftet seg igjen m. Hans Knutsen. 3. Ingeborg, g.m. Iver Hanssen, Vestre Gunnestad. 4. Live, g.m. Hans Johannessen, Vestre Gunnestad.Det er tydelig at hverken Berg eller Unneberg har funnet noen ledetråd til hvorfra Jon opprinnelig kom, i hvert fall ingen substansiell nok til at de ville dele den med leserne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det mest naturlige stedet å lete er å undersøke om det er skifte etter Jon. Det vil i så fall finnes i Skifteprotokoll for Søndre Jarlsberg Sorenskriveri, som er i Statsarkivet i Kongsberg. Skifteprotokoll 6 er frem til 5/10-1746 mens protokoll 7 er fra 6/10-1746. Hvis du ikke selv tar en tur til Kongsberg, er de meget hyggelige der og sjekker sikkert om skifte finnes. Mot et lite gebyr sender de deg også fotkopi av de eventuelle sidene i skifteprotokollen som dekker skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det holdes skifte etter Jon Olsen Elgestad 10. mai 1746 (Søndre Jarlsberg skifteprotokoll nr. 6, fol. 706b, mikrofilm HF 2275).Opplysningen om at de bodde på Skjerve stemmer neppe. I kirkeboken står det ved vielsen 'Til Skiersnæs', som Lorens Berg må ha tolket feil. Det dreier seg sannsynligvis om Skjersnes i Stokke, men Jon Skiersnes døper flere barn på Nøtterøy i perioden 1712-1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Sannsynlig at Berg, og fra ham Unneberg, har en god del av opplysningene sine fra skiftet, og at det der ikke er noen holdepunkter for hvor Jon kom fra. Men Skjersnes i Stokke kan jo være en interessant ledetråd. Er det noen født i Stokke som kan passe med Jon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I Stokke bygdebok står intet nevnt om brukere av Skjersnes før 1738, kun om eiere, som selv var større jordeiere, ikke bønder. I 1738 ble så Skjersnes kjøpt av en Arne Olssøn som selv drev gården som bonde frem til han døde i 1761. Han var tydeligvis temmelig velstående, i følge Lorens Berg etter all sannsynlighet ikke fra Stokke, men han fant ikke ut hvor han kom fra. Det er vel ikke helt usannsynlig at Arne Olssøn og din Jon Olssøn var brødre? Nå var en temmelig stor andel av alle menn på 1700-tallet Olssønner, men...Litt høyttenkning: Jon var altså på Teie på Nøtterøy i 1712, Teie var en større herregård med mange ansatte arbeidere, Jon var kanskje det da. Giftet seg da med Inger fra Nøtterøy, og de flyttet tydeligvis straks etter til Skjersnes i Stokke og ble sannsynligvis boende der fram mot 1723 (da de flyttet til Elgestad på Nøtterøy), men likevel døpte de barna sine i Nøtterøy kirke. Det siste er vel ikke helt unaturlig grunnet konas familie på Nøtterøy og kort vei over fjorden. Men om han var på Skjersnes fordi han var bror av bonden, eller om han bare var en gårdsarbeider eller husmann der er en annen sak. En annen sak er at Arne kjøpte Skjersnes først i 1738, Jon var på Skjersnes alt fra 1712. Arne kan selvfølgelig ha vært bruker (fester) på Skjersnes en årrekke før han ble eier, men ... løse tråder ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Olsen er som de fleste sikkert husker omtalt i et tidligere tema:5784: Navnet Wenschinch/Wiedenschenk i Nøtterøy (Lenke)Jeg kan ikke se at det er noen realistiske holdepunkter for å anta at Jon og Arne skulle være brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det er denne Arne Olssøn du mener fra tema i lenken ?LenkeSamme Ole Engebretsen ser ut til å ha fått flere barn tidligere i Ø.Eiker, men jeg har ikke funnet noen sønn Jo(e)n døpt der så langt.Det er mulig at Joen Olssøn har bodd samme stedet i Stokke og at det ikke er noen slektsforbindelse mellom Arne Og Jon.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel den Arne som jeg skulle lagt lenke til før. Her er riktignok farens fornavn Olle, men det er vel samme mann?LenkeSkal lete litt til pm det kan være en bror Joen f. her også?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Hoen får en sønn Ingebret (Imbret) i 1733 som da er oppkalt etter sin farfars far: LenkeEngelbret Arnesøn Skjersnæs konfirmeres i Stokke 1751, 17 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg serogså at Ole Engebretsen får barn på Ø.Eiker før sønnen Arne ble født.To barn er ikke navngitt , første f. 1685, neste uten navn 1687 , så denne Nils Olsen som jeg legger en lenke til her:LenkeDet var ikke enkelt når barnas navn ikke er oppgitt. Jon kan jo være født et annet sted.Arnes far , OLe Engebretsen er oppgitt å være spillemand om jeg ikke tar feil. Han kan jo ha fått flere barn andre steder? ( Ren teori)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.