Gå til innhold
Arkivverket

[#32471] Etterlyser foreldrene til Jon Olssön, Elgestad, Nötterö

Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I følge alder oppgitt i kirkeboken ved død var Jon Olssøn født ca. 1683 mens Arne Olssøn var født ca. 1700. Dette, i tillegg til forskjellen i tid for når de sikkert var på Skjersnes, svekker enda mer min spekulasjon om at de kunne være brødre (noe som i utgangspunktet ikke var ment som annet enn en spekulasjon).Lorens Berg oppgir ikke brukere på Skjersnes før 1738 (sikkert fordi han ikke fant kilder til det, eierne før 1738 ser ikke ut til selv å ha vært bønder der). Det ville vært svært interessant å finne hvilke leilendinger som drev Skjersnes i tiden 1712-1738. Det har vel vært tinglyst bygsel, men hvis det var å finne i arkivene ville sikkert Lorens Berg ha funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Etter Lorens Bergs omtale å dømme, var det ikke leilendinger på Skjersnes fram til 1738. Mens general Tritschler eide gården, ble den f.eks. høyet av generalenes leilendinger på andre gårder. Beskrivelsene tyder på at gården rett og slett forfaltDerimot var det nok en og annen husmann som bodde på Skjersnes. I skoskattemanntallet 1711 har jeg funnet på 'Schersnes en hußmand' som skattet for tre personer med seks par sko. Det er nok som husmann at Jon Olsen har oppholdt seg på Skjersnes.Nå kjenner jeg konkret til en drøss av tinglyste bygselsedler i tingbøkene som Berg ikke har utnyttet i bygdeboka for Stokke - men om det finnes tinglyst noen husmannskontrakt er mer usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

For kuriositetens skyld: Jeg fant følgende 'statement' i vedlegg nr. 7 til antegnelser for 1750, fogderegnskap 1750 for Jarlsberg grevskap;'Vestre Elgestad - John Olsen brugte heele Gaarden i mange Aar til 1747, og Encken eftter ham til 1750, i yderlig fattigdom.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Det meste lar seg løse etter hvert. I tingboka for 1737 verserer det en sak om grensene mellom Skjærsnes og nabogårdene Tufte og Brunstad. Som tidligere husmann på Skjærsnes, var Jon Olsen Vestre Elgestad et sentralt vitne i saken.4. oktober 1737 åpnet han vitnemålet sitt ved å fortelle at han var 60 år gammel og var født på Nordre Bø i Ramnes.Dessverre finner jeg ham ikke igjen i Ramnes bygdeboks behandling av Nordre Bø - Jons far kan muligens ha vært husmann på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for god hjelp,Kristian. Hyggelig at du husket på en nybegynner.Har du noen gode ideer om hvordan jeg skal gå videre i saken?Med takk og vennlig hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror det skal godt gjøres å komme videre. Ramnes' kirkebøker går ikke tilbake til 1670-tallet, da Jon ble født, og vi kan neppe plukke ut rett Ole i manntallene fra 1660-åra. Videre ble husmennene som regel ikke skattlagt direkte, da de skulle komme sin husbonde til hjelp med skattene. Derfor er han neppe å finne i skattelistene heller. Kanskje er Jon Olsens prov i 1737 det eneste sporet av hans eksistens i det hele tatt.En fullstendig gjennomgang av tingbøkene kan kanskje gi napp, som det gjorde med Jon Olsens prov, men det er nok ikke så arbeidsøkonomisk fornuftig. Jeg ville undersøkt manntallene fra 1660-åra, og hvis jeg ikke hadde funnet noe der, ville jeg lagt saken til side og satt min lit til at noe skulle komme 'ut av det blå' en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.