Gå til innhold
Arkivverket

[#32474] Problemer med innlegging/svar på tema i Digitalarkivet.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har den senere tid registrert promblemer vedr. dette.Enten jeg legger inn nytt tema, eller svarer på et eksisterende tema opplever jeg det samme hver gang.Jeg klikker på legg inn , og får opp neste side hvor jeg eventuelt kan rette på innlegget eller sjekke linker osv.Så langt ser alt normalt ut.Men når jeg så trykker på legg inn igjen, står maskinen lenge og tilsynelatende jobber, før jeg får til svar at den ikke finner serveren.Men om jeg åpner et nytt vindu , viser det seg at innlegget/svaret er kommet på plass.Er dette noe som skyldes innstillingene på min maskin, eller skyldes dette probler dere hadde med serveren/virusangrepet for kort tid siden?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det skuldast ikkje vår servar og heller ikkje innstillingane dine. Dermed skuldast det epostservaren du brukar, så vidt eg kan sjå. Etter at servaren vår har lagt innlegget ditt på plass i systemet prøver han å senda ein epost til deg. Om han ikkje får svar endar det med at han gjev opp, noko som fører til at epostlesaren din mister sambandet med servaren. Eg skal sjå om eg kan lura han til å gje ei forståeleg melding attende. Epostservaren din, derimot, kan eg ingenting gjera med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg melde det same til DA på epost. Der skriv eg at den eposten som DA sender, kjem fram til meg som før. Det som ikkje kjem opp, er som Rune òg melde, temaet med det nye innlegget. Dette problemet er etter måten nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig taskk til deg Jan for rask oppklaring på problemet.Jeg kan imidlertid ikke erindre å ha gjort noen endringer på e-postleseren min, verken hva angår sikkerhet, skript eller annet.Derimot dukket problemet opp etter serverproblemene hos dere.Jeg har også registrert en del doble innlegg/temaer i det siste.Det kan kanskje tyde på at andre også har støtt på problemet.Om man går tilbake og trykker legg inn innlegget en gang til, vil det samme skje igjen, og innlegget er dermed registrert to ganger.Jeg kan imidlertid godt leve med problemet, så lenge innlegg/svar faktisk blir registrert. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Bjørn Davidsen bekrefter at han har støtt på det samme problemet.Jeg får også , som tidligere, melding pr. e-post.Dette gjelder både når jeg selv har sendt svar/innlegg og når andre har svart på mine innlegg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (1): Har hatt samme problem en tid. Etter å ha klikket 'Legg innlegget på plass' for 2.gang virker det som PC-en min slutter jobbe.Jeg klikker meg så ut av Digitalarkivet. Når jeg så går inn igjen for å se om innlegget ble sendt - ja, da finner jeg at det er lagt på plass. Bruker, og brukte også før problemet, WinXP2 og OE. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det har ikkje noko med epost-lesaren din å gjera. All epost går frå Digitalarkivet sin servar til Ui B sin servar og derifrå til brukaren sin servar. Det erkommunikasjonen mellom desse servarane som går tregt. Slik det er no må mitt program på vår servar venta til det har fått OK frå desse servarane før det sender sida til deg. Når det då går langt tid før dette OK kjem, vil weblesaren din oppfatta det som at servaren vår er nede og gje melding om dette. Det er ingenting du kan gjera Og kan nok klara omgå eit problem som eigentleg ikkje er vårt og skal sjå om eg kan gjera det ut i veka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Jan for svar.Jeg kan som sagt leve med problemet så lenge jeg vet at ting likevel fungerer, men det var ok å få bekreftet at det ikke har oppstått noen feil på min maskin/e-post leser.En fortsatt god søndagskveld til deg og takk for hjelpen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekrefter at flere hittil ukjente problemer har oppstått etter problemene på DA. Jeg har ikke lagt inn noe nytt tema i denne perioden, men får feilmeldinger (tilsynelatede stopper alt opp) når jeg legger inn nye innlegg i eksisterende tema. Dette er 'falske' faresignaler, for disse innleggene mine blir uten unntak faktisk publisert.Viktigere: Det er helt slutt på de meget nyttige epost-meldingene til min epost-adresse om nye innlegg i 'egne' debatter, samt egne innlegg i andres debatter. Dette var for meg ukjent til serverproblemene på DA. Vennlig hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

At det går tregt å få lagt inn tema/innlegg er vel óg forklaringa på at fleire nye tema har kome dobbelt opp i det siste. 'Ingen ting skjer, eg må prøve ein gong til'. Også her går det tilsynelatande i stå når eg trykkjer Legg på plass, men eg bryr meg ikkje med å vente til det skjer noko igjen. Går eg direkte til Debatt, ser eg at innlegget er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til orientering: Det ser ikkje ut til at det hjelpte. Temaet vert framleis ikkje returnert i påplussa stand. Men innlegget kjem på plass trass dette. Det einaste som no skjer, er at det ikkje kjem epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHar for tiden min pc koblet opp via Telenor og har hatt problemer med å få inn svarte tilsynelatende, men det var som andre før meg bemerket registrert men 'siden kan ikke vises' kom opp på min PC.Hvis dere bruker Telenor kan problemet ligge i at Telenor kan ha oppfattet deres server som 'spam' sender og dermed blokerer for meldingen. Var hos min bror og brukte dermed Catch og da var problemet ikke der.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Samme erfaring som (14) og (15).Når en velger Legg innlegget på plass (for andre gang), så 'henger' siden en stund, før meldingen The page cannot be displayed kommer. Cannot find server står det i headingen, og URL'en står på http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeMen innlegget kommer likevel på plass, så det er ikke noe stort problem... :-)Denne endringen må ha skjedd siste uken, har ihvertfall aldri opplevd dette før i det siste. Merket det først for en 3-4 dager siden.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Får stadig beskjed 'Finner ikke server', MEN innleggene legges på plass som normalt, selv om det blå 'bekreftelsestermometret' stopper etter et par streker. Problemet må være i deres ende, for hos oss har det ikke blitt gjort noen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror løsningen på dette problemet kan ligge i at programmet som mottar innleggene endres slik at det IKKE venter på OK fra mail-serveren før det avslutter (dvs. 'frigir' brukerens web-browser, slik at denne kan 'gå videre').Istedet for å displaye det nye innlegget på brukerens PC kan man vise en generell tekst á la: 'hvis innlegget ditt ble godtatt, vil det nå være synlig som nederste innlegg i debatten'.Hvis DA-programnmet mottar feilmelding fra mailserveren på utsendelsen av 'kvitterings-emailen', så vil innlegget IKKE bli lagt ut i debatten.NB: Denne uheldige 'adferden' har debatt-programmet bare hatt i den siste uken. Hvilke endringer er gjort som kan ha forårsaket dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trudde eg hadde slått av all utsending av epost frå debattforumet, med det synte seg at det låg ein att. Den burde no vera borte, og dermed også problemet.Eg vil atter gjera merksam på at problemet ikkje ligg hos oss. Det er ikkje alle som har problem i det heile. Systemet vårt ventar på svar frå servaren som skal motta eposten. Det svaret får han ikkje frå somme eposttenarar. Kva som har skjedd ute i verda veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Siden det var meg som startet denne tråden, er det kanskje på sin plass med noen kommentarer.Jeg kan ikke se det gjør noe forskjell på problemet enten jeg mottar automatiske e-post meldinger eller ikke.Jeg har derfor vanskelig for å skjønne at dette har noe med e-postservere/leverandører å gjøre.Hjemme bruker jeg Next-Gentel, på jobben bruker jeg Netcom, og på en tredje maskin har jeg TeleNor.Innlegget/temaet blir umiddelbart lagt på plass i samme øyeblikk jeg trykker på logg inn.Om jag da straks trykker på debatt igjen, så er innlegget allerede på plass.Så lenge jeg ikke kan se dette har noe med e-post meldingene å gjøre, vil jeg foretrekke å få tilbake de automatiske meldingene.Det er vanskelig å holde oversikten om man har flere debatter gående og jeg kanskje er borte fra maskinen noen dager.Og jeg gjentar at disse problemene oppstod etter serverproblemene dere hadde i forbindelse med virus-angrepet.I den perioden var serveren veldig ustabil, men systemet med innlegg virket som normalt hver gang serveren var oppegående.Etter at serveren ble stabnilisert/skiftet har disse nye problemene oppstått.Jeg har derfor liten tro på at problemet ligger ute hos brukerne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.