Gå til innhold
Arkivverket

[#32474] Problemer med innlegging/svar på tema i Digitalarkivet.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Rune har rett. Problemet oppstod etter det omtalte virusangrepet. Og - som Rune sier - innleggene går fort inn nå. Det er bare det at man ikke ser det før man går tilbake til debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kanskje det no er løyst. Det som står fast er at i programmet føregår ting slik: Først blir innlegg/tema lagra, så blir det sendt epostvarsel, så blir det henta inn ei ny side. Det siste føregår slik at programmet sjølv klikkar på ei lenke. Det vart lagra, men sida kom ikkje. Mi forklaring: feil med epostsending. Men sidan mange, m.a. eg, fekk sida både heime (Nextgentel) og på arbeid (Uninett) var det ikkje noko generelt galt med epostsendinga. Men så vart den teken bort. Framleis feil, hos somme, men ikkje alle. Då kan det framleis ikkje vera noko gale med programmet som sender sida; mitt program. M.a.o., feilen må liggja hos brukaren. Men feil oppstått hos mange brukarar samstundes? Utenkjeleg. Då gjerde eg det eg burde ha gjort før, prøvde Internet Explorer. Og same problemet dukka opp. Men i Opera, Firefox og Mozilla, som er dei eg brukar, går alt fint. Men eg kan vel ikkje be folk skifta nettlesar. Så det eg gjorde var å skifta metode for programmet å klikka på lenke. Det hjelpte, då gjekk alt fint også hos IE.Det er nok ein mysteriøs innstilling. Men kvifor dukka det så opp no? Jau, fordi me samstundes som me måtte reformatera maskinen som DA går på, også installerte nytt serverprogram (microsoft sitt). Dermed er det Micorsoft som ikkje er glad i Microsoft. Men det burde fungera for alle no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg er også enig i at problemet oppstod etter virusangrepet.Kort tid etter angrepet stilte jeg spørsmål i et annet tema om det hadde noe med virusangrepet å gjøre. Og ba om kommentarer fra brukere til min kommentar om at det tok tid før det ble lagt inn i forumet. Ville se om man hadde samme erfaring som meg. Fikk kommentar fra en om at man hadde samme erfaring.Og jeg kan bekrefte at det fremdeles tar 1-2 min. før innlegget er lagt inn etter at jeg har trykket på 'Legg innlegget på plass' som står ved siden av knappen 'Rett innlegget'. Først trykker jeg 'Legg inn på plass' . Da går det fort. Men så er det et nytt bilde hvor jeg må trykke på 'Legg innlegget på plass' eller 'Rett innlegget' Jeg velger så 'Legg innlegget på plass' Da må jeg vente 1-2 minutter før det kommer inn i forumet. Da kommer bildet med innleggene i samme tema opp. Så taster jeg retur flere ganger til jeg kommer tilbake til forumet. Før gikk det rett inn. Nå er det ventetid på 1-2 min.Jeg kan også bekrefte at jeg ikke får automatiske e-postmeldinger om at jeg har laget et nytt tema eller laget et innlegg. Så foreløpig må jeg skrive opp innlegg nr. i hvilket tema og hvilken dag. For å holde oversikten etter fravær fra maskinen/forumet. Litt upraktisk ordning.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen!Hurra, nå gikk det rett inn denne gangen. Min første raske innlegg etter problemene (ventetid og ikke automatisk emailsvar om lagede innlegg) som antagelig skyldes virusangrepet. Skal nå se om det kom automatisk epostmelding. Ja, det gjorde det.En rapport om utviklingen. Som er blitt positiv nå.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg skrev de to forrige innleggene mens Oldervoll hadde skrevet og sendt/lagt inn innlegg nr. 27. Er ikke så rask til å skrive.Takk til Oldervoll på vegne av meg og andre brukerer for å finne ut av problemene! Håper brukerer godtar at jeg takket også på vegne av dem.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til deg Jan for utrettelig arbeid.Problemene er borte som dugg i morgensol, og det tar kun et lite øyeblikk å legge inn et innlegg/svar. Med ønske om en fortreffelig helg mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk, Jan. No får eg både opp korrigert temaside og epost; dog nyttar eg her ein nyare versjon av Microsoft (XP med tilhøyrande IE), men det har vel ikkje noko å seia. God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt virker nå supert, minst like bra som før. Takk , Jan !(Da gjenstår det bare å lage en bedre søkemekanisme (!), slik at vi også kan søke på ett eller flere ord i selve meldingene, ikke bare i tittelen ! Pluss f.eks. søke fram alle innlegg fra en bestemt forfatter !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det står ikkje på prioritetslista. Brukarforumet er på ein måte eit birodukt av at me i periodar treng ein effektiv måte å kommunisera med brukarane våre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder å søke på alle tema laget av samme forfatter, så eksisterer jo den muligheten allerede.Dersom jeg skriver f.eks. navnet mitt inn oppe på debattsiden i rubrikken søk i tema/gå til nummer, da kommer alle mine tema opp.(helt tilbake til 1999) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de temaene du selv har startet. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg ønsker å søke fram alle innlegg av en bestemt forfatter. Pluss selvsagt å søke på enkeltord i selv innleggene. Men Oldervoll gir meg ikke mye håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er merkelig, for om jeg f.eks. skriver inn navnet Nedrebø eller Oldervoll så kommer det opp en lang rekke tema som jeg aldri har vært innom.Det gjelder også om jeg prøver andre navn som jeg vet har frekventert disse debattene ofte.Dersom jeg skriver Hansen får jeg opp alle tema som innehilder hansen enten i overskriften eller i forfatternavnet, f.eks joHANSEN Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Søk går i tematittel, namnet på den som har oppretta temaet og eventuelle stikkord. Når t.d. kjem opp tema eg ikkje har starta er det fordi namnet mitt er med i tematittelel. Grunnen til at det er dette og ikkje noko anna som kan søkast på er at det er dete som finst i ein database hos oss. Kvart enkelt tema, derimot, ligg som ein tekstfil. Som det altså finst vel 30.000 av. Desse kan sjølvsagt søkast i, men det trengst ein del ekstra progam for at det skal kunna gå så fort som det må. Det har me ikkje planar om å utvikla.Så vil ein del teknisk kyndige sei at det var då primitivt. Ja, det er det. Men det heile vart utvikla for å kunna handtera nokre å tema om dagen. Då var det godt nok. Og det har også synt seg å vera godt nok for den store trafikken som no er, til dei funksjonar som finst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til deg Jan for redegjørelsen ang. søk i tema.Jeg er mer enn fornøyd med tingenes tilstand , og er blant dem som i mange år nå har hatt stor glede av det arbeidet du og andre har gjort i tilknytning til Digitalarkivet. Ha en fortsatt fin helg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spørsmål til DA: Kan dere gjøre noe med det problemet at numreringen av eldre innlegg er annerledes mens man er i ferd med å lage et nytt innlegg i en debatt ? Dette fører ofte til at man refererer til eldre innlegg med feil nummer, og dette skaper forvirring og stadig behov for 'unnskyld, jeg mente ...' - innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg plasserte innlegg no 32827 i feil forum, men nå har jeg gjort 3 forsøk på å plassere det samme innlegget i Debattforumet, uten å komme inn (ingenting skjer). Er det fremdeles noe galt med innlegging i disse foraene? (Nå prøver jeg her, så dette kan betraktes som en test.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det synest eg og. For det er eigentleg ikkje nokon forskjell på dei to fora. Alt går i same databasen og vert lagt inn med same programbiten. Eg ser også at det er kome inn nye tema i brukarforumet etter at du prøvde. Tilfeldig mystikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.