Gå til innhold
Arkivverket

[#32478] Emigranter fra Stavanger, Feil i oppføring?

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om familien til Roy Russell Roaldsen, f. 12/10 1929 i Brooklyn, døde i 1998 i Florida. Hans far, Peder (Pete), f. 1998, emigrerte i 1923. Moren, Thora M., født Jensen 1895, finner jeg på oppslaget for Emigranter fra Stavanger 1903-1928. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Stav1903&gardpostnr=29468&merk=29468#ovre>LenkeSå langt alt vel. Men så blar jeg opp Em. fra Stav. 1825-1970. Der finner jeg en Tora Roaldsen, f. 1895, Hjelmelandsgt. 73, som angivelig reiser i 1938 sammen med Roy Roaldsen -- bare det at informasjonen om ham ser ut til å være det samme som for neste man (kvinne), Klara Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er vanskelig for meg å slå fast hva som er rett. Digitalarkivet har ikke tilgang til originalkildene. Når det er sagt, så legg også merke til at den sistnevnte databasen (1825-1970) er ikke nødvendigvis basert på emigrantprotokoller, men er en database registrert ved Det norske utvandrersenteret i Stavanger ([url="http://www.utvandrersenteret.no/>http://www.utvandrersenteret.no/). Innførslene i databasen er hentet dels fra kilder, aviser og andre opplysninger. Den første databasen (1903-1928) er basert på avskrifter av emigrantprotokollene som ble levert Statistisk sentralbyrå. Utfyllende informasjon finner du i Dokumentasjonen (knappelenke over dataene). Jeg klipper en liten del: 'om grunnlagsmateriale for utarbeiding av emigrasjonsstatistikk fekk Statistisk Sentralbyrå avskrifter av emigrantprotokollane. Dette materialet er no avlevert til Riksarkivet. Og på grunnlag av desse listene er det no laga database over emigrantar frå Stavanger 1903-1928. Databasen er på 34 877 namn. Alle namna i emigrantprotokollen er ikkje komne med på listene som vart sende til byrået (frå 1905 av), og er difor heller ikkje med i databasen. Berre den som emigrerte første gong skulle med, ikkje dei som skulle til utlandet for å mønstre på norske båtar, eller på forretningsreise, eller dei som hadde vore på besøk i Noreg. Det er grunnen til at det er med færre personar enn det talet på emigrantar for det einskilde året skulle indikere. Men ein vil likevel sjå av databasen at nokre er registrerte både to og tre gonger.'For å være sikker på hva som er korrekt, ville jeg nok ha sjekket noen kirkebøker for de to aktuelle årstallene og sett hva som står der. Det er Statsarkivet i Stavanger som oppbevarer kirkebøkene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anette Skogseth Clausen,Takk for utredningen; det klargjør en del for meg. Jeg har lurt på hvorfor enkelte databaser 'krysser' hverandre, men nå skjønner jeg man må se på hvordan og hvorfra materialet er kommet til. Man har så lett for å tro at alt skal finnes i databaser, men til slutt må man vel til kilden (kirkebøkene) når alt annet er prøvd uten hell.Vennlig hilsen, ewu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.