Gå til innhold
Arkivverket

[#32481] Arken eller Arka , en plass i Lier?

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Under omtalen av gården Glenne i bygdebok for Lardal, Vestfold (Bind II, s. 497) nevnes Arken i Lier 2 ganger: 'Jon solgte parten til enken Karen Hansd. Arken fra Lier' heter det et sted, og et annet: 'etter at Jacob Tollefsen 1799 solgte til Christen Ingebretsen Arken i Lier'.Christen Ingebretsen er en eldre bror av Anne Ingebretsdatter, som er en av anene til en venn jeg prøver å hjelpe (se tema nr. 32208). Jeg finner ikke Arken i FT 1801, men i FT 1865 er den listet opp som plass. Er det noen som vet noe mer om denne plassen, som f.eks. hvilken gård den lå under og hvem som bodde der sist på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant dessverre ikke denne plassen Arken i den digitale utgaven .Her har du en plass Arka på Vivelstad i Lier i 1865-tellingen:LenkeVet ikke hvilken gård den plassen hørte hjemme under, men lokalhistorikere i Lier kan vel muligens hjelpe deg med dette?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei du..Her har du Arka i bygdeboka, lå visst som hmd.plass u Tormodsrud. Vis du Søker på g.nr 41 i 1900 tellingen, så finner du Tormodsrud og Arka Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for mange gode innspill. Det ser ut til at Arka var et ganske vanlig plassnavn i Lier. Den jeg finner under Nordre Ask ser ut til å være den rette. Her finner jeg nemlig en av fadderne ved Ingebret Lorentzens (opprinnelig Davidsen) dåp i 1793.I bygdeboka for Lier opplyses at Arka, som har bruksnr. 6, ble utskilt fra Nordre Ask i 1772. Og i 1788 ble det overdratt til en Erik ENGEBRETSEN fra Gudbrandsdal. Denne handelen gikk om igjen, og i 1794 ble bruket solgt til en Kristen ENGEBRETSEN, som i sin tur solgte i 1799. Dette kan meget vel være den Christen Ingebretsen som nettopp i 1799 skaffer seg et bruk på Glenne i Lardal og er Anne Ingebretsdatters bror.I 1772 ble også utskilt bruket Nordengløkka fra samme gård, og dette bruket ble i 1788 overdratt til en Ole ENGEBRETSEN Skrefsrud fra Søndre Gudbrandsdal. Dette skjedde altså i samme år som Arka ble ovedratt til Erik ENGEBRETSEN fra Gudbrandsdal. Det er jo fristende å gjette på at her er det slektninger ute og går, kanskje to eller endog tre brødre?. Da blir det kanskje mulig å finne deres dåp og opphav i Søndre Gudbrandsdal. Så hvor finner jeg Skrefsrud? Kan det være i Fåberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Misjonæren Lars Skrefsrud var i alle fall født i Fåberg. Så tanken går vel i retning av at Skrefsrud er i Fåberg. Vennlig hilsen Erling Diesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Erling Diesen. Tillat meg en digresjon: Jeg husker godt en med ditt navn fra Studentersamfunnet i Trondheim i årene 1953 og utover. Kan det ha vært deg? I så fall husker du kanskje UKA 1955 med visa 'Det var i 1905'?Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Misjonæren Lars Skrefsrud var i alle fall født i Fåberg. Tanken går vel da i retning av at Skrefsrud er i Fåberg.Vennlig hilsen Erling Diesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg finner 3 Skrefsrud-gårder i Fåberg i FT 1900, Nedre, Øvre og Midtre, og de samme gårdene finner jeg i FT 1865, men ikke i FT 1801, dessverre. Kanskje jeg ikke er flink nok til å dekke alle stavemåter, de kunne jo være både pussige og overraskende på de tider.Noen som vet om det finnes gårds- og bygdehistorie (bygdebok) for Fåberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen...Blander meg inn igjen jeg :) I 1900 tellingen så finner du 3 Skrefsrud gaarder i Fåberg, de lå under Lysgaard g.nr 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for at du gir diner verdifulle bidrag, Magne! Jeg kan saktens trenge all den hjelp jeg kan få.Muligens finnes det ingen bygdebok for Fåberg. Jeg har funnet opplysninger på nettet som synes å bety at forarbeidene til en bygdebok er utført, men ikke utgitt i bokform. Dataene som skal være samlet, sies å bero hos det lokale historielaget, som ikke ser ut til å ha noen e-postadresse eller hjemmeside, kun et postboksnummer. Så da får jeg vel skrive en 'snail-mail' til dem og håpe på hjelp derfra. Forøvrig mottas fortsatt ethvert innspill med stor takknemlighet!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk igjen for gode innspill! Nå begynner det virkelig å bli spennende, dette her!Den Christen, sønn av Engebret Jonsen, som døpes i Fåberg 9. nov. 1738, er nok rent for gammel til å være den Christen som i 1799 flytter til Glenne i Lardal. I FT 1801 angis hans alder nemlig til 38 år, altså er han født omkring 1763. Men dette utelukker jo ikke at de to kan være i slekt, kanskje endog søsken/halvsøsken, selv om 25 års aldersforskjell er ganske mye.Den Ole Ingebretsen som døpes i Fåberg 17. juli 1740, er spesielt interessant, siden gårdsnavnet er Lysgaard. Magne opplyser jo at Skrefsrud lå under Lysgaard (innlegg 15). I 1801 oppgis alderen til Ole Ingebretsen, da bosatt på et bruk under Ask Hovedgård i Lier, til å være 58 år. Burde vært ca 61, men dette er vel ikke lenger unna enn at det KAN være samme mann. (Eventuelt kan Ole, f. 1740, ha dødd som liten, og en ny sønn, født ca 3 år senere, har fått samme navn?).Den Ingebret Jons som dør på Skræfsrud, 79 år gammel, den 17. februar 1784, må trolig være far til Ole, f. 1740, og kanskje til Christen, f. 1738. Men så var det Anne, da! Kan hennes dåp også finnes i Fåberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Gunn for flere innlegg her. Den Anne du har funnet, er nok født ca 30 år for tidlig. Hun jeg jobber med å finne opphavet til oppgis nemlig å være 32 år i FT 1801. Likevel er det naturligvis tenkelig at den Anne du har funnet, kan være søster av en eller flere av de øvrige som er omtalt her.Takk også til Ragnhild. Jeg kjente ikke til den personen du nevner, så han vil jeg selvfølgelig forsøke å kontakte.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.