Gå til innhold
Arkivverket

[#32491] Christen Nilsen og Maria Rasmussd. på Rosvold i 1801


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

hei...er det noen som kjenner til hvor rydningsmannen Christen Nilsen kom fra?hvem var han gift med i 1 ekteskap?hvor kom Maria Rasmussdatter fra?hvor ble paret gift?paret er registrert på Rosvold i 1801, nr 1237 og 1238 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11931&gardpostnr=82&merk=82#ovre>Lenke -datteren (nr 1239 i 1801) blir døpt i Lenvik i 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..takker for svaret.. jeg har sett etter navnekombinasjonen i 1801 tellingen, der var det ingen andre alternativer i nabolaget, så personene ser ut til å være 'mine'...det er et lite problem at Tranøy ikke har kirkebøker på 'nett', er det noen som vet om begge var fra Tranøy?MvhKnutPSom det skulle være av interesse så er personene som nevnes i innlegg 2 her: Lenke -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Er ikke hjemme, og baserer det hele på hukommelsen, så det kan hende jeg er helt på jordet her :(Var ikke han bror av Elisabeth Nilsdatter på Rossvold, og dermed sønn av Nils Thommasen og Lisbet Andersdatter på Jamtlia i Rana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det ser ut som om det var to brødrepar fra Hemnestraktene som slo seg ned på Rossvoll: Lenke Og Elisabeth Nielsdtr. var søster til Nielsenbrødrene og kone og svigersøster til Jonsenbrødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er ei liste over nybyggerne i Målselv. Lenke Dessverre er ikke Thomas og Christen Nielsen med på denne lista.Jeg lurer på om det er samme Christen Nielsen som var båtbygger og kirkebygger i Senjaområdet på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Takk for respons..jeg har sett på registreringene som Åse var så snill :-) å lenke til.Nå er jeg ikke så sikker på hva det er som er galt, men noe stemmer ikke fra den ene registreringen til den andre:I 1793 er brødrene Hans og Lars Jonsen registrert på øvre Rossvoll, men i 1797 er det opplyst at Hans (nå bosatt på Lerbekkmoen) ikke kom før i 1794, er ikke dette samme Hans? I 1793 er ikke Anders Larsen nevnt, men i 1797 er han oppført på Øvre Rossvoll med ankommet i 1793???Nedre Rossvoll er ikke nevnt i den sammenhengen i 1797, dermed er ikke brødrene Christen og Thomas Nilsønner heller nevnt.. (Brødrene VAR på Nedre Rossvoll i 1797: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=tglenvik&gardpostnr=3895&merk=3895#ovre>Lenke - Lenke - Lenke - )Lars Jonsen er oppført med ankommet 1788, dette kan vel stemme bra med tiden da Christen må ha kommet nordover? for enkelhets skyld legger jeg lenkene her:1793: Lenke -1797:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Det blir sagt at brødrene Jonsen ikke trivdes på Rossvoll og Hans flyttet derfor over elva til Leirbekkmoen. 1794 var året da han kom til Leirbekkmoen fra Rossvoll. Broren, Lars, flyttet senere (1801-02) til Elveskiftet. Når Lars dør i Lofoten 1804, så flytter kona, Elisabeth Nilsdatter tilbake til Rossvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.