Gå til innhold
Arkivverket

[#32492] Elen Maria Andersdatter, Meråker til U.S.A. 1880.


Gjest Kjell Håkestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Håkestad

Raymond V. Anderson River Falls WI U.S.A. ønsker opplysninger om sin farmor’s mor Elen Maria Andersdatter, f. feb. 16 – 1848, Meråker Nord Trøndelag.Raymond skriver: This is the information that I currently have. Elen was born February 16, 1848, in Lovli Meraker Norway. Her father Anders Andersen Guldal whu was born in Røros Norway, April 2, 1824. Her mother was Martha Johannesdatter (Reimers) who was born in Trondheim. They were married October 20, 1848, and had one child – Elen.Elen’s first child Johann was born July 24, 1870, out of wedlock. He was son of bachelor Halver Iversen-Saetvan.Elen’s second child, Andrea who was my father’s mother, was olso born out of wedlock on June 25, 1878, in Rindal. (Lovi, Meraker), Elen later married Andrea’s father Peder Skjorsvold October 4, 1878. in Meraker. Peder met Elen when he was working on the railroad near Røros.Elen and Peder Skjorsvold (Schjølsvold) left Norway sometime around 1880 and spent one month on a ship travelling the Atlantic Ocean to New York City. I have the the entire genealogy of the family from that point on after they arrived in the U,S.Her er deres emigrasjon: LenkeWhat I am asking you to do is attempt to trace the genealogy of Andrea’s family back farther in time in Norway based on the information that I am giving you. I am not interested in Peder Skjorsvold’s ancestry because one of my cousins is doing that part of my family tree. I am interested in Andrea’s ancestry since she is my father’s mother.Sincerly Ray.Håper noen kan hjelpe. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Heidi!Takk for ditt innlegg.Jeg er enig i at Elen i FT 1865 og FT 1875 er god kandidat.Den Anders Andersen og Martha Johannesdatter som du har funnet er også meget bra.Jeg fikk brevet fra Ray i går og har ingen mulighet for å fremlegge dette for han på noen dager, da han er på rundreise i England.Hvis Raymond’s data vedrørende fødsler og vielser er riktige skulle det være mulig å finne ut noe mer. Kirkebøkene for området virker for meg litt rotete. LenkeMed hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Raymond skriver at Elens far Anders Andersen Guldal var født på Røros 2. april 1824. Ved søk på etternavn og navnet Guldal i FT 1801 får vi 11 treff på Røros og et treff for Trondheim, og her er mye Anders og Andersen, som bør være et sikkert spor. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=255&teljing=ft1801&filnamn=f11640.wc2&amt=16&funnenr=118>LenkeElens mor Martha Johannesdatter ( Reimers ) var ifølge Raymond født i Trondheim 1827. De ble gift 20. okt. 1848, hvor ? - og deres datter Elen ble født som uekte barn 16. feb. 1848, i Løvli ? (Rindal ?) Meråker. Det er en gård som heter Løvlid i Meråker. LenkeRaymond har i brevet bindestreker- - foran Elen, som kan tyde på at andre barn ikke er kjent. De er så fall alle født i Meråker. Reimers finner vi FT 1801. Lenke og Reimers finner vi FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Vedr Martha J. Reimers, fra FS/VR: Martha JOHANNESDATTER REIMERTI Birth: 19 Dec 1827 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway Christening: 20 Jan 1828 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway Father: Johannes REIMERTI Mother: Marit JONSDRSource Information: Batch Number: C426553 Source Dates: 1821 - 1839 Film or Fiche Number: 126833 Collection Details: Vor Frue; Den Norske Kirke(Tipper det har stått Reimertz i originalkilden..)Litt gjetting: Marthas far, Johannes Reimerts er denne (FS/IGI)Johannes Andreas Reimers Birth: 1806 Roros, Sor Trondelag, Norway Father: Ole Olsen Reimers Mother: Lucie Johannesdtr HitterdalOle Olsen Reimers ugift finnes på Røros i FT1801 LenkeLegg også merke til person nr 28 på samme sted, Lucie Jensd. Hitterdal, -verd å merke seg i hvis man leter videre etter Lucie Johannesdatter Hitterdal. Dette er jo fra Familysearch og må tas med en klype salt, dvs opplysninger må sjekkes mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Her er barna som finnes ved foreldresøk på 'Ole Reimers & Lucie'Olava Catherine Reimers - International Genealogical Index / NO Gender: Female Birth: 1804 Roros, Sor Trondelag, NorwayJohannes Andreas Reimers - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 1806 Roros, Sor Trondelag, NorwayOle Olsen Reimers - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 1809 Roros, Sor Trondelag, NorwayJohanna Olsdtr Reimers - International Genealogical Index / NO Gender: Female Birth: 1814 Roros, Sor Trondelag, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den første Guldal på Røros Verk var Anders Guldal som i manntallet for Røros 1701 var 46 år og smelter ved Røros Verk (død 1740 95 år). Han var gift med Regina Elisabet Ernstsdatter (død 1742 84 år), datter av Ernst Christophersen som 1701 var 71 år og garmaker og Gjertrud Olsdatter (skifte etter henne i 1708).Anders Guldal og Regina E. Ernstsdatter hadde to barn, en datter Anne (som jeg stammer fra) og sønnen Ernst Andersen Guldal (ca 1691 - 1746), gift med Kirsten Lorentsdatter Bjørgum (1693 - 1769), datter av Lorents Ingebrigtsen Bjørgum og Elen Jonsdatter.Ernst Andersen Guldal og Kirsten L. B. hadde sønnen Anders Ernstsen Guldal som var 81 år i 1801 Lenke. Sistnevnte var i første ekteskap gift med Eva Hansdatter Vessel og i andre ekteskap (1757)med Lisbet Jacobsdatter Galåen (født 1736). (Folketellingen er feil mht. hvem av dem som hadde to ekteskap!), datter av Jacob Monsen Galåen og Anne Olsdatter Galåen.I sine to ekteskap skal Anders Ernstsen ha hatt i alt 14 barn, så alle Andersdatter/Andersen Guldal i 1801 var hans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Dette var nok heller den aktuelle Lucie Johannesdatter Hitterdal FT1801: LenkeIflg FS er hun født 1782 på Rørsos og gift med Ole Olsen Reimers i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Så at spørsmålstilleren ikke var interessert i opplysninger om Andreas far, men jeg våger meg frampå med noen opplysninger likevel:Peder Evensen Schjølsvold, 30 år, med kone Elen M, 27 år og datter Andrea, 2 år, reiser 12.05.1880 fra Trondheim til Handcock, Mich med 'State Dampskib Pacific'. Yrke: Arbeidsmand Bustad: Rindalen (i Møre og Romsdal)mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

(FS/IGI)Vedr Ole Olsen Reimers f. 1759 d.1852 Far: Ole Reimers 1725-1778 Mor: Karen Jonsdatter Sund f.1734. Gift 1755 Røros.Karen Jonsdatter Sund f. 1734 Far: Jon Hansen Sund f. 1702 Mor: Karen Hansdatter Kvalaas 1701-1789. Gift 1730.Jon Hansen Sund f. 1702-1754 Røros. Far: Hans Hansen Sund 1682-1761 Mor: Kirsti OlsdatterSjekk disse opplysningene fra FS mot Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Vedr Lucie Johannesdatter Hitterdal f. 1782.FT1801 Lucie hos sin mormor som er gift 2. gang [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11640.wc2&gardpostnr=3&personpostnr=899&merk=899#ovre>LenkeUt i fra disse opplysningene ser vi at Lucies far heter Johannes, og at hennes mor må være en Olsdatter (Onkelen Halvor Olsen fra mormorens første ekteskap er der).Først mormor Ingeborg Pedersdatter Opdals første ekteskap med Ole Halvorsen LenkeAlternative barn Olava, Halvor, Lucia, Peder LenkeTilbake til FT1801; Antar dette er Lucies foreldre Johannes Andersen Hitterdal og Lucia Olsdatter og yngre søsken Lenke (legg merke til at en av søstrene heter Andrea)Ingeborg Pedersdatter Opdals dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Igjen og takk for alle innlegg.Heidi.Det var flott at du fant denne Johannes som måtte være født etter 1801.Astrid Ryen.Det ser ut for at du og Raymond har den samme stamfar i Røros ved Anders Guldal, 46 år 1701. det ligger i så fall en gulrot og venter på deg her i form av en kopi av Raymond Anderson’s OUR NORWEGIAN HERITAGE, som forteller litt om livet på prærien i North Dakota før og etter 1900, med bilder og oversikt over hans slekt. Hvis du interessert kan du legge ut din postadresse og du får den tilsendt med Raymonds postadresse og e-post adr.Aud Marion.Hvis du opplysninger om Peder E. Schjølsvold og kanskje slektskap kan du trygt legge det inn her, jeg tror ikke Raymond’s kusine i Canada klarer den oppgaven.Takk igjen for all hjelp. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- slekt med denne familien er jeg ikke, men har en stor interesse for slekt og mye av slekta mi fra Rindal og Surnadal.Jeg syntes etternavnet til Peder tydet på at han var fra Rindal, og slo derfor opp i 'Utvandringen fra Rindal til Amerika' av Tor Ålbu. I tillegg har jeg 'Gards- og ættesoge for Rindal', og Peder var lett å finne fram til.(Rindal kommune grenser til Meldal kommune i Sør-Trøndelag).Peder Evensens Skjølsvolds far, Even Jonson Tørset, kjøpte Austistua Skjølsvold i 1854. Han var født i 1818 i Austistua Tørset og gift med Eli Pederdatter Skjølsvold, f 1825, fra Austigard (Skjølsvold). De fikk 7 barn, og den 3. var:'Peder, f. 1853, gm Elen M. Skjølsvold (her er det oppgitt feil fødselsår på Elen, men det er korrekt hos Tor Ålbu). Dei utv. til Amerika i 1880. Dei hadde farm i Stone, Minnesota og hadde dottera: a) Andrea, f. 1878, utv. til Amerika i 1880, 2 år gammel, sammen med foreldra sine.'(Gards- og ættesoge for Rindal, bind 4).Tor Ålbu har også fått med opplysningen om at Peder var med og stifta Rindal Church ved Thief River Falls den 28.2.1886, og hadde da 3 barn.Even Jonson, f. 1818, var sønn av Jon Olson Tørset, f. 1776, gm Gjertrud Mikkelsdatter Kvam, f 1780, fra Kvammen i Surnadal.Jon Olsen (f 1776) var sønn av Ola Jonson Bolme (f 1728)som kjøpte garden (Tørset)i 1788. Han ble gift i 1759 med Gjertrud Greusdatter Aune, f 1733, fra Austigard Aune.Ola Jonson Bolme (f 1728) var sønn av Jon Olson Bolme, f 1697, og kona Sigrid Sverkesdatter Tørset fra Utistua Tørset.Jon Olsons (f. 1697)foreldre var Ola Jonson Bolme, f 1659, og kona Gjertrud Toredatter, og Jons far var Jon Jonson Bolme 'som er oppført som brukar på garden i 1645'.Dette er jo bare en slektslinje, men familien har dype røtter i den 'rindalske jord' - bare en av konene kommer fra nabokommunen Surnadal, og da fra den garden som ligger nærmest grensa til Rindal - ellers er alle fra garder i Rindal. Det er selvsagt mulig å følge ættelinjene tilbake på den 'inngiftede grenene' også, dersom det er interesse for det ....mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Aud Marion.Takk for en fin oppstilling, jo den er mer enn bra nok. Raymond er først og fremst interessert i de store linjer.Jeg syntes litt synd på han fordi han kanskje må skrive om sin slektshistorie for andre gang, og han føler vel at tiden blir knapp. Han er nå snart 84 år. Men hans mor døde for noen år sin nær 103 år så da så.Min forbindelse til Ray startet da min venninne ville komme i kontakt med slekt etter to onkler som ikke hadde latt høre fra seg på 50 år. Siden har han fått ca. 150 sider med informasjon fra Hof i Solør, Jelsa og Foldøy ved Stavanger og hans Svenske farfar fra Strøm forsamling Jemtland. Han var på besøk hos oss for fire år siden med sin kone.Lykke til med videre slektsgransking, Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- takk for det ! Jeg har selv MANGE slektninger i USA og det ser ut til at slektsinteressen 'ligger i genene' på begge sider av Atlanteren. Har hatt USA-besøk 3 år på rad nå fra 3 forskjellige grener. Fjorårets besøk var 4.generasjons 'innvandrer' i USA, men i alle generasjonene hadde de gifta seg 'norsk' !- håper det går greit med 'revideringen' av Raymonds slektshistorie ....Beste hilsen Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei.Før din venn begynner å skrive håper jeg at noen foretar en grundig sjekk mot kirkebøkene!Alle opplysninger som fremkommer i denne tråden er basert på sannsynlighet ut i fra navnelikhet/sted. Først og fremst mangler en vesentlig kontroll; av Elen M. Andersdatter fødsel.Bare for å minne om at alt her er gjetting inntil det blir verifisert.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Takk for påminnelse,jeg skriver en foreløpig ovesikt med anmerkning for det som er tvilsomt og jeg må nok inn i diverse kirkebøker når jeg får oversikt over hva jeg må låne inn.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Aud Marion!Vil du se litt på dette.(1) Jon Jonson Bolme is user of the farm Tørset 1645.(2) Jon Olsons (b.. 1697, son of Ola Jonson Bolme, b. 1659, and Gjertrud Toredatter.(3) Ola Jonson Bolme b.1728, son of Jon Olson Bolme, f 1697, and Sigrid Sverkesdatter Tørset from Utistua Tørset.(4) Jon Olsen b. 1776 son of Ola Jonson Bolme b. 1728 who was buyer of the farm Tørset 1788. married 1759 to Gjertrud Greusdatter Aune, b. 1733, from Austigard Aune.(5) Even Jonson, b.. 1818, son of Jon Olson Tørset, .b. 1776, married to Gjertrud Mikkelsdatter Kvam, b. 1780, from Kvammen in Surnadal.Her har du to Even Jonson f. 1818 med gift med to forskjellige koner-Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

May Marion!Her ble bråstopp!Du skriver at 'Peder, f. 1853, gm Elen M. Skjølsvold, her er det oppgitt feil fødselsår på Elen.Hva er riktig fødselsår?Står det gm Elen M. Skjølsvold i bygdeboken?Da er i så fall bygdeboken ubrukelig.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen - det er vel best å begynne med de eldste først ! Kommer tilbake med det - må ta en grundig sjekk. (hadde på følelsen at det var noe som ikke ble riktig ...)I bygdeboka har Elen fått samme fødselsår som mannen, nemlig 1853, og hun var født i 1848 (som oppgitt i boka om 'Utvandringen fra Rindal til Amerika').Jeg går ut fra at familien har bodd i Rindal før de utvandra og at det er derfor redaksjonen har skrevet 'g.m. Elen M. Skjølsvold'. Selvsagt fins det feil i boka, men det arbeides med rettinger !mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Den første informasjonen om familien er på garden Bolme.1) Jon Jonson is user of the farm Bolme in 1645- then his son2) Ola Jonson (b. 1659)- married to Gjertrud Toresdatter (bygsla Bolme i 1688)- and then their son3) Jon Olson (b. 1697)- married to Sigrid Sverkesdatter Tørset (bygsla Bolme i 1732)- their son4) Ola Jonson (b. 1728)- married to Gjertrud Greusdatter Aune (b. 1733) - bought the farm Austistua Tørset in 1788- their son5) Jon Olson (b. 1776)- married to Gjertrud Mikkelsdatter Kvam (b. 1780)was the next owner of Tørset- their son6) Even (b. 1828) - married to Eli Pederdatter Skjølsvold (b. 1825)They owned the farm Austistua SkjølsvoldOg her er vi vel kommet fra til Peder Evensen som ble gift med Elen og dro til USA ... nå håper jeg alt ble rett ? Det var nok ikke særlig smart å bla fram og tilbake i boka mellom gardene og skrive samtidig. - ha en fin kveld mvh Aud Marion (værsjuk trønder !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Takk igjen Aud Marion.Da er alt godt nok dokumentert foreløpig.Peder, Elen og barnet Andrea’s emigrasjon: Lenke ble avslørt i mitt første innlegg. Etter min måte og arbeide på var det enklest å starte med Elen Maria, selv om Ray og Søskenbarnet har trodd noe annet. Amerikanske mennesker forstår ikke at deres skrivemåte er håpløs når det gjelder norske navn.Peder og Elen Maria’s vielse kan ha vært i Rindal sogn. Jeg avslutter videre granskning av Skjølsvold-grenen og tar fatt på Andersen Guldal. Der er det er hull som må tettes.Den Anders Andersen Guldal f. ca. 1824 trenger en far og mor. Her er det to muligheter. Anders 2 år 1801 eller en annen Anders.Når dette er avklart, er også denne gren av familien utredet.Jeg skal lage en liste over aktuelle kirkebøker og hva det skal søkes etter.Kirkebøker for Røros som er søkbare i Digitalarkivet.Vigde-Røros 1726 – 1766 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1640viel&spraak=n&metanr=1862>LenkeDøpte-Røros 1727 – 1766 LenkeBegravede-Røros 1727 – 1766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.