Gå til innhold
Arkivverket

[#32493] På leting i USA / Ellis Island


Gjest Øyvind Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Pedersen

Jeg har funnet min Oldefar under Emigranter fra Oslo både i 1902 og 1907 i Digitalarkives databaser men når jeg søker på Ellis Island sine sider klarer jeg ikke å finne ham, det værste er at jeg er ganske sikker på at jeg har funnet ham her før, for to tre år siden er det noen der ute som er flinkere en meg og kan hjelpe meg å finne ham i USA. Hans navn er Karl Gustav Olsen F:1882 og han står oppført med avreise 29 aug 1902 og 20 apr 1907.Håper det er noen der ute som har muligheten til å hjelpe meg :-) Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, denne Karl Gustav i (3) er svensk og reiste fra Kristiania 11.05.Og 'Hellig Olav' gikk direkte til Amerika. Karl Gustav som reiste 20. april reiste med Montebello, og det gikk vi Kr.sand og til Hull. Har han fulgt 'vanlig prosedyre' så har han forhåpentlig tatt toget til Liverpool, og reist derfra rundt 25. april.Disse skipene ankom Ellis Island fra Liverpool i perioden 1-19 mai 1907:1907 May 1 Georgic [Liverpool]1907 May 1 Caronia [Liverpool/Queenstown]1907 May 5 Baltic [Liverpool/Queenstown]1907 May 7 Umbria [Liverpool/Queenstown]1907 May 10 Majestic [Liverpool/Queenstown]Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C.  Ludvigsen

Hei Jan Peter. Du har naturligvis rett. Det gikk litt fort i svingene.Jeg har funnet innførselen i 1902: LenkeHan reiste til Columbia, Sør Daktoa. Men jeg finner han ikke på Ellis Island online.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Ble han værende i USA ? Vet du noe nærmere om hvor I Sør-Dakota han var bosatt ? Søket nedenunder er fra Census 1830.Carl Olson og Pauline Olson, Pulaski, Faulk, SD født abt 1882 Norway - farmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Det er ikke så rart han ikke er på Ellis i 1902, da det kan se ut som han dro via Boston (ser på de andre som er registrert med samme dato.Når han reiser i 1907 så står han som ugift og amerikaner i Minnesota.Karl ankom Boston med skipet Ivenia, som seilte fra Liverpool 2. september 1902. Karl Olsen, male, single, laborer, var able to read and write, Norwegian, Last residence Norway, seaport for landing: Boston, Final destination Brown Co. S.Dakota (Colombia), betalte reisen Myself, $15, never been in the US before,Going to: To my friend ? Kan stå Liv... D.... Olsen Box 10, Claremount PO: Brown County S.D-------Name: Karl Olsen Arrival Date: 10 Sep 1902 Age: 20 years Estimated Birth Year: 1882 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Lie Olsen Last Residence: Norway Microfilm Roll Number: 54Dette er fra Ancestry.com original manifest (slike som man kan lese på Ellis Island også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Hei Kolbjørn!Jeg vet at han reiste til USA 2 ganger (Ref Digitalarkivet) Men familie ryktene skal ha det til at han reiste en tredje gang og muligens ble der for godt etter at han ble skilt fra min Oldemor i 1913.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som hadde vært på jobb (i innlegg 11) mente sikkert EGENTLIG å si:'Tusen takk til Tor, Torunn, Jan Peter, Kolbjørn og Laila for dere forsøker å hjelpe.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Hei Laila !Takk for hjelpen, informasjonen er notert :-) Har jeg forstått det riktig at informasjonen du kom med er ifra Ancestry.com og at man må betale for å få informasjon derifra ? Tenkte jeg fikk søke etter hans ankomst til USA i 1907.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Det var da fælt til hastverk det var her da ??? Er det bare jeg som har full jobb med alt for mye å gjøre, unger som skal kjøres til fotball, turn, håndball, svømming det være seg trening eller kamper/turneringer ved siden av å hjelpe dem med lekser lage middag M.M. Så til deg Jon Torp jeg har tenkt å takke for hjelpen men jeg må få tid til det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Hei Tor! Jeg har ikke prøvd denne før, men gått rett inn på Ellis Island, prøvde å søke med ditt forslag men jeg ble ikke noe klokere.Hei Torunn! Lenken din til Digitalarkivet har jeg funnet (det er den jeg har brukt som underlag for den videre letingen) og som du så av mail'n til Jan Peter så var personen du fant til meg i lenke nummer 2 svensk. Takk for at du tok deg tid til å søke på Ellis Island for meg da er vi to som ikke klarer å finne ham.Hei Jan Petter! Takk for informasjonen, vet du om det finnes noen oversikt på nettet over passasjerer ifra Liverpool eller passasjerer ankommet Hull ?Det som er irriterende er at jeg er sikker på at jeg har funnet hans ankomst til USA på nettet for et par år siden, mener å husker at han hadde oppført en bostedsadresse i New York (det var nok 1907 ankomsten) men nå klarer jeg ikke å finne den igjen :-( Takk skal dere ha for hjelpen, og da mener jeg allesammen,Torunn, Tor, Laila, Jan Peter og Kolbjørn.Mvh ØyvindPS! Var den godkjent Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Øyvind!Årsaken til at jeg la inn linkene var at i emigrantdatabasen kan det står opplysninger som kan gi hint om hvor de skulle, og som Laila fant ut, så var det flere han reiste sammen med som sannsynligvis gikk i land i Boston ( dermed så er det ikke noe register på Ellis Island) Dermed så fikk Laila den informasjonen hun trengte til å finne han immigrert der.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Hei Torunn! Jeg forstår, jeg må innrømme at tanken om å titte på de andre som reiste sammen med ham ikke falt meg inn, ser at jeg har litt av hvert å lære meg, problemet mitt nå er at jeg mener bestemt at jeg har sett hans ankomst til usa (trolig ankomsten i 1907) på nettet for ett par år siden og jeg har ikke tilgang til Ancestry.com så da er det vel mest sannsynlig at han ankom Ellis Island men denne ankomsten finner jeg ikke igjen.Nok en gang takk for hjelpen.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Øyvind!Ettersom det i hans reise fra Norge i 1907 står at hans 'Heimstad' er Amerika, og at han er Amerikaner, betyr dette at han er blitt naturalisert. Vil jeg tro.Dermed så vil du ikke få han opp med søk som kombinerer navnet+ Norwegian/Scandinavian på 'One Step...'.([url="http://www.jewishgen.org/databases/eidb/ellis.html>http://www.jewishgen.org/databases/eidb/ellis.html) Denne Carl Olsen kommer fra Avaldsnes til New York den 5. mai med 'The Baltic':

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Nei, denne Carl var ikke lett å finne... :-)Ei Margit Opaker som reiste med samme skip (Montebello) til Hull, ankom Ellis Island med Caronia. Arrival date står på henne oppført som May 03, 1907, men skipet står som annkommet 1. mai, ref (4).Har gått litt kjapt gjennom maifestene for det skipet, men kunne ikke se han der...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Ved å se på hvilken agent som ble brukt når han dro, Alb. Raffel - og så gå på www.norwayheritage.com kan man se at i 1907 var Alb. Raffel agent for Canadian Pacific line i Norge.LenkeDette forteller igjen at han sannsynligvis ikke kom via Ellis Island.Som vi vet, ligger Minnesota helt opptil Canada-grensen, slik at det kunne være like greit for ham å reise via Quebec enn New York. Passasjer-listene for Quebec er ikke online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hvis man så ser på margit Opaker, så reiste ikke hun med samme agent som Carl Gustav, hun brukte agenten M. R. Raffel. Han hadde en helt annen reiserute:Lenkeog var derfor mer naturlig å finne på Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Dere er jo bare helt utrolige, skjønner nok en gang at jeg har noen triks å lære meg, men jeg står fortsatt igjen med den hendelsen at jeg har sett en ankomst til USA for 2 - 3 år siden som jeg mener bestemt må være hans ankomst til USA i 1907 for jeg husker at jeg stusset over at han sto oppført med en bostedsadresse i New York, der stod det også at han hadde vært i USA før (1902), men dumme meg tok ikke å noterte ned adressen eller tok utskrift av internetsiden men bare noterte det inn i slektsprogrammet.Nok en gang takk til dere alle.Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.