Gå til innhold
Arkivverket

[#32494] Familie på Turøy – Sotra


Gjest Roald Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

I Bygdeboken ”Mellom bakkar og berg” Gard og ætt i Meland, band 2, forfattet av Geir Kleiveland og Beate Homlong, gården Håtuft på side 73. Der finner jeg: Ola Aslaksson f. 1861 på Håtuft, d. 1891 på Håtuft. Gift først i 1883 med Marta Andersdatter f. 1862 på turøyne i Fjell, d. 1945 på Håtuft. Marta Andersdatter er ifølge dette født på Turøy på Sotra. For å finne ut mer om henne og hennes familie går jeg derfor til ”Gards- og ættesoga om Turøy”, forfattet av Tore Turøy. På side 84 i den boken finner jeg en familie som jeg tror må være familien til Marta. Familien består av: Anders Torgeirsen Turøy f. 1825 gift med, Cecilie Madsdatter f. 1835. Barn: Kari f. 1860 på Turøy – død i 1882 Marta f. 1862 på Turøy – død før 1875 Malene f. 1866 på Turøy – død før 1900Denne familien som jeg her har funnet er den eneste i boken som kan være familien til ”min” Marta Andersdatter. Problemet er bare at ”min” Marta er her oppgitt til å være død før 1875 og derfor, ikke kan være ”min” Marta. På neste side (85) i samme bok, er det et bilde av huset som den ovenstående familie bodde i. Under er det litt tekst, hvor det blant annet står: ”Både Anders og Cecilie døydde ganske unge. Det same gjorde dottera Kari.” Hvorfor ble ikke datteren Marta nevnt i denne sammenheng, hun døde ifølge boken enda tidligere enn søsteren, nemlig ”før 1875”.Så da blir mitt spørsmål: Kan det være at det er en trykkleif som er skyld i at Marta er oppført som død ”før 1875” i Turøy-boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her kommer kanskje Tore Turøy selv innom og gir svar på ditt spørsmål, men jeg vil tro Marta var flyttet fra Turøy innen folketellingen 1875, og at man da har antatt at hun er død. Med mindre hun faktisk er funnet død, er det ikke usannsynlig at hun er å finne som tjenestepike i FT 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familien bodde på Gripsgård i Hamre da Kari ble døpt: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAMRDP58&gardpostnr=1473&merk=1473#ovre>LenkeCecilie giftet seg på nytt 30.8.1868, og hadde to av døtrene boende hos seg på Turøy i 1875: LenkeJeg har ikke funnet Marta død, men her er søsteren Kari, som rakk å gifte seg: Lenke Og her dør Secilie i 1878:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Det er nok ingen trykkleif, men ein gjetting frå forfattaren. Det er nok ein stor sjanse for at det er det er den rette Marta du har funne.Eg var ikkje i stand til å finne Marta ved 1875 teljinga og antok at ho var død. I 1875 var hun 12-13 år og burde budd heime.Begge foreldra kom frå Meland til Turøy og det er ikkje usannsynleg at ho vart utplassert hos slekta i Meland etter at faren døde i 1868. Dersom du leiter i 1875-teljinga for Meland skulle du finne svaret. (Den er dessverre ikkje lagt ut på nettet, men eit spørsmål til arkivforumet her i DA vil kanskje gje avklaring.)Ber om orsaking for at eg truleg tok feil. I ettertid ser eg at burde latt dødsåret stå opent. Dersom du skulle finne ut meir om Marta vil eg svært gjerne vite det.MvhTore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Bortsett fra oppholdssted i 1875, som vi må til original FT for å finne, så er det vel ikke så mye mer å 'vite' enn ovenstående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Til HeidiDet eg meiner ein kan finne i 1875-teljinga er om ho bur saman med nokon av slektningane (onkel / tante el.) Der er det sikkert også opplyst om fødestad f.eks Herdla eller Manger der Turøy tilhøyrde på den tida.Under denne Lenke finn vi Marta saman med hennar andre ektemann og resten av familien i 1900. Her står det at fødestad var Herdla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Først takk for svar! Så til Tore. Jeg har sjekket 1875 på arkivet i dag. Da tok jeg for meg gårdene Gripsgård og Brakstad, siden det var fra disse to gårdene hennes foreldre kom fra, ifølge boken din. Der var hun ikke. Moren og søstrene Kari og Malene bor sammen med hennes nye mann, Jakob Mikkelsen, på Turøy i 1875. Jeg tror det kan bli vanskelig å finne henne i 1875, da må jeg i så fall ta for meg de kommunene som ikke er digitalisert, og gå igjennom gård for gård. Det kan bli et langt leret å bleke. Men jeg er nesten sikker på at den Marta som er født på Turøy, er den samme Marta som jeg finner på Håtuft i Melandboken. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Du antydet gården Myrtveit, at Marta muligens kunne vært der i 1875. Du hadde rett - jeg fant henne der.Folketelling 1875 – 256 Hamre B fol 340 – 745. Gården Myrtveit, folie 486.Hun var registrert som fosterdatter til Ole Pedersen og Kari Torgeiersdatter, som var henholdsvis onkel og tanten hennes. Kari Torgeirsdtr. var søster til faren hennes, Anders Torgeirson.”Marta Andersdatter – Fosterdatter – ugift – f. 1863 – Herlø Sogn og P.-”Da har vi funnet en løsning på dette. Takker for hjelp.Mvh. Roald Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Ja, då er det ikkje lengre tvil. Det var vel eigentleg avgjort då Heidi fann at fødselsdatoen stemte (innlegg 5).Eg skal ta med meg opplysningane vidare og få dei med dersom det kjem ei revidert utgåve ein gong i framtida.Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.