Gå til innhold
Arkivverket

[#32495] Kvar vart det av Mathilde H. Monsdtr. Larsen f. 20. april 1873 i Bergen?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Foreldra til Mathilde:Faren Mons Andreas Larsen vart fødd 26. sept. 1846 i Manger og døde i april 1881 i Kristiansand. Mora Ingeborg Hansdtr. f. 18. aug. 1844 i Vikedal i Rogaland og døde i des. 1878 i Kristiansand. Dette paret gifta seg i Bergen den 30. juni 1872 og den 20. april 1873 fekk dei dottera som dei kalla Mathilde Heleen. Dei døypte henne den 2. juni 1873 i Korskirken i Bergen. Om lag eit halvår etter at faren vart enkemann gifta han seg opp igjen med Signe Sofie. Dette paret fekk fleire born, men ingen av dei vaks opp. I 1881 døydde Mons Andreas og etterlet seg kone og ei dotter frå første ekteskap. Kona Signe Sofie gifta seg opp igjen i 1884 med Jens Omdal og dette paret fekk mange born (jfr. ft for 1900 for Kr. sand). Mathilde Larsen vart konfirmert i Kr. sand domkirke den 28. april 1889 og der stoppar alle spor. Det har vore lett etter henne i kyrkjebøker, folketeljingar, bygdebøker, utvandringsprotokollar m.v. utan at det er spor etter henne.Det er fleire spor som peikar i den retninga at ho kan ha utvandra, men kor og kvar ho busette seg er det nesten umulig å finne ut.Det er fleire Mathilde Larsen som har utvandra bl.a. ei som utvandra frå Kr. sand i 1893, men det vart opplyst at ho var fødd i 1875 og ei som utvandra frå Arendal i 1895. Om ho som utvandra frå Kr. sand i 1893 vart det opplyst at ho skulle til Chicago. Fleire av ”stesøstrene” til Mathilde utvandra til USA, men dei reiste til slekta bl.a. ei tante, men ikkje Mathilde.Eg har fått opplyst at Mathilde ikkje er funnen død i kyrkjebøkene for Kr. sand og omegn. Difor reknar eg med at Mathilde ikkje har døydd. Eg har vidare fått opplyst at det skulle vere slekt i Risør, men dette kan vere på ei anna side?Eg har sjekka opplysningar frå heimstaden til far hennar utan å finne henne der. Det same gjeld heimstaden til mora utan at det heller har gjeve resultat.Oldemor mi var faster til Mathilde Larsen, men det er ingen i mi slekt som hadde høyrt om Mathilde før eg fann info om henne. Difor reknar eg med at ho heller ikkje har reist til tanta si i Austevoll (Blåsternes). Tanta hennar Marie Abrahamson budde i Wisconsin og ho har truleg heller ikkje reist til henne.Sidan Mathilde Larsen ”eigentleg” var foreldrelaus så er det truleg rett at ho kan ha utvandra til USA eller ein annan stad. Det hadde vore interessant om det lot seg gjere å finne ut kven den Mathilde Larsen var som utvandra frå Kristiansand i 1893? Let det seg gjere å finne ut kven denne dama var? Kan det vere mulig at det er henne vi finn igjen i Chicago i 1900, hos fam. Martin og Sina (Gina?) Nelson i Cook county? Denne Mathilda Larson vart fødd i april i 1874. Det er nærliggjande å tru at det er den same som reiste frå Kr. sand nokre år tidlegare.Kanskje denne familien Nelson kan finnast igjen og kanskje var det nokon ho kjende, eller kanskje dette er eit blindspor? Eg vil halde alle muligheiter opne for om mulig å finne kvar det vart av denne Mathilde. På denne oldemor si side er det svært få slektningar så det hadde vore så fint å fått alle brikkene på plass.Håpar at dette innlegget er meir klargjerande enn dei tidlegare. Håpar på mange svar, eit lite svar her og der kan til slutt føre fram til ei endeleg løysing.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er det som vart skrive då Marie Abrahamson døde (tanta eller moster til Mathilde).From the Fergus Falls Daily Journal dated 8 July 1933, page 7: DIES AT OLD PEOPLE'S HOME: Mrs. Engel Abrahamson Died Late Friday at Age of 80 Years Mrs. Engel Abrahamson, who has been a resident of this city for the past fourteen years, died at the Pioneer Memorial Home here at 5:30 Friday afternoon from complications incident to old age. Mrs. Abrahamson was born in Manger, Norway, and was 80 years old in October. She came to this country a great many years ago and has been highly respected by all her acquaintances.Her home was at the intersection of Vine and Spruce street north. She is survived by her husband, who is also at the Home, and by four children: Ludwig and Alfred, of Montana; Elmer, of Delamere, N.D.; and Mrs. Rev. L.J.R. Larson, of Enchant, Alberta, Canada. The funeral will take place Monday at the Home at 1 p.m. and from the Bethlehem church at 1:30 p.m., Rev. Mr. Quello officiating. Burial will be at Delamere, N.D., where the family resided before coming to Fergus FallsSlik det ser ut var der ingen spesiell kontakt mellom Mathilde og tanta/moster Marie. Dersom Mathilde visste om at tanta var død og at ho budde i nærheten var ho kanskje i begravelsen, men vart ikkje nemnd i omtalen etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da onkelen døde i 1951 stod dette å lese om han.Engel Abrahamson passed away in an age of 92 June 26. 1951 in Dalamere, ND Mrs. Abrahamson died on July 7, 1933. He was the father of a large family of children, and all but one, Mrs. L.J.R. Larson (Ingborg) of Blue River, Wis., have preceded him in death. Also surviving are twelve grandchildren and a number of great-grandchildren. One grand daughter, Mrs. Marvin Frieburg, resides in Fergus Falls. Funeral services will be held at the Pioneer Memorial Home Friday at 2 p.m., the Rev. H.I. Muus officiating, and the remains will be taken to Delamere, N.D., the former home for burial. The body will lie in state at the Glende-Miller Funeral Home until the afternoon of the service.'Skulle Mathilde ha flyttet til det området hvor Marie bodde så er det mulig at familien der borte vet noe om henne, men jeg har ikke funnet noen sammenheng enda.Selv hadde jeg en onkel som bodde i Canada hele sitt voksne liv, men han hadde ingen opplysninger om hverken Marie eller Mathilde.Dersom Mathilde utvandret kan det tenkes at noen av slektningen hennes i USA visste noe. Jeg har fått kontakt med de fleste etterkommerne etter Marie bortsett fra Ingeborg Larson som bodde i Blue River i 1951.Etterkommerne etter Marie og Engel var:'Ludwig Abrahamson, 49, b. North Dakota was in Dutton, Teton Co., Montana, in 1930 census; not married. Alfred E. Abrahamson, 41, b. North Dakota, and wife Minnie, 36, b. Wis. were in Great Falls, Cascade Co., Montana, in 1930 census. A nephew James Abrahamson age 9 was living with them. Engel Abrahamson was in Hall Twp., Sargent Co., North Dakota in 1900 and 1910 census. (His birthdate given as Feb. 1859) In 1900 with him were wife, Maria, b. Oct 1853 (who had six children and six living), Daughter, Inzborg, b. March 1879, Iowa; and sons, (all born in North Dakota) Ludvik I., b. Jan 1881; Anton M., b. Dec 1883; Laurice (sp?) b. Oct 1885; Alfred O., b. June 1888; and Elmer M., b. Aug 1893.' Inzborg f. mars 1879 Iowa Ludwig f. jan. 1881 ND Anton M f. des. 1883 ND Laurice f. okt. 1885 ND Alfred E f. juni 1888 ND Elmer M. f. aug. 1893-31.juli 1950 ND Et av barna til Marie og Engel døde i perioden mellom 1900 og 1910, enten Anton eller Laurice. I 1910 bodde en Ingeborg Hull (13) hos Marie og Engel, og det kan være et barnebarn el.? I perioden 1910 – 1933 dør enda et av barna til Marie og Engel, men jeg vet ikke hvilket. Marie dør i 1933 og har da fire barn som lever. I 1951 da Engel dør hadde de fremdeles 4 barn som levde og tolv barnebarn. I FT 1920 for, Milnor, Sargent Co., ND; ED 158, Sh 9A, Ln 27 Alfred & Minnie Abrahamson bor her før de flytter til Montana og sammen med dem er også mor til Minnie, Agnes Ragnhild, (68) enke f. i Norge. I 1930 bor også James Abrahamson en nevø av Alfred sammen med dem sannsynligvis sønn av en av brødrene til Alfred?Disse siste opplysnigene er kanskje ikkje så klare, men eg håpar at opplysningane er ok. Dei av slektningane til Marie og Engel som eg har vore i kontakt med hadde svært lite familie opplysningar. Eg vil leggje mest mulig opplysningar fram slik at dei kanskje koblast saman på ein eller annan måte. Kanskje det på denne måten let seg gjere å finne Mathilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har søkt i Social Security Death Index USA og funne følgjande personar som kan vere av interesse:Mathilda Hackmann f. 9. april 1874 d. des. 1873Clotilde Adams f. 20. april 1873 d. mai 1973Maggie Alexander f. 20. april 1875 d. sept. 1967Lillie Atwood f. 20. april 1875 - d. des. 1967Kan noen av desse vere den Mathilde som eg leiter etter. Går det an å finne desse igjen i f.eks. ft. for 1930 eller tidlegare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg prøver meg enda en gang når det gjelder Mathilde. Jeg har hatt mange innlegg når det gjelder denne dama, uten at det har blitt noe gjennombrudd.Jeg har lagt ut en del info om det jeg vet og vil forsøke det enda en gang.Faren hennes var Mons Andreas Larsen fødd i Manger 26. sept. 1846, utdannet seg som semd i Bergen. Ble gift 30. juni 1872 i Korskirken i Bergen med Ingeborg Hansdtr. fra Vigedal i Rogaland. Den 20. april 1873 får de datteren Mathilde Heleen som døpes i Korskirken den 2. juni 1873. En gang mellom 1873 og 1875 flytter familien til Kristiansand og bosetter seg i Oddernes sogn, der Mons Andreas blir byens første gassmester ved Kristiansand Gassverk. Dette paret får flere barn, men de dør mens de er små barn. Rundt juletider i 1878 dør Ingeborg. Mons Andreas gifter seg oppigjen med Signe Sofie rundt st. hanstider i 1879. Det får en datter som får navnet Ingeborg. I 1881 dør Mons Andreas og etterlater seg kone og en datter fra første ekteskap (Mathilde Larsen).Den 28. april 1889 konfirmeres Mathilde Larsen i Kristiansand domkirke, og her slutter alle spor. Det har vert søkt etter henne i alle kirkebøker i Kristiansand og omegn uten å finne spor etter henne.Jeg vet at det er flere som har lignende navn som har reist til Amerika og det er er par kandidater som det hadde vert litt interessant å kikke nærmere på. Det reiste en Mathilde Larson fra Kristiansand til USA i 1893, men hun oppgav at hun var født i 1875. Vel, jeg vet ikke om hun selv visste når hun ble født i og med at hun var foreldreløs som 8 åring? Jeg vet ikke om når det var vanlig å konfirmere seg i 1889, hvor gammel en måtte være. Var det vanlig å være 16 år? eller var det vanlig å være 14 år. Hva står i kirkeboken om alder da hun ble konfirmert?Trolig vaks Mathilde opp hos sin stemor Signe Sofie. Signe Sofie ble i 1884 gift med Jens Omdal og de fikk mange barn sammen. Flere av deres barn vaks også opp i Kristiansand, eller i området der omkring, men noen utvandret til slektninger i USA.Jeg vet også at det var en Mathilde Larsen som reiste til USA fra Arendal ca 1895. Hun som reiste i 1893 fra Kristiansand er nok hun som man finner igjen i Cook county i nærheten av Chicago ft for 1900.Jeg har fått disse opplysningene fra en som har søkt på henne for meg i USA: Jeg husker din Mathilde Larsen. Vi fant henne i Chicago i 1900.Jeg søkte litt etter henne i Ellis Island i dag . . . fant det følgende . . .Name Residence Arrived Age født1. Larson, Matha. 1895 20 18752. Larson, Mathilda Bredgasden 1895 20 18753. Larson, Mathilda 1895 21 18744. Larson, Matilda 1893 20 1873 I manifest navnet er skrevet Matilda Larsson. Ankom 1.sep1893. født i Sverige.5 Larson, Mathilda Finland 1892 17 18756. Larsen, Mathilde Christianssand 1893 18 1875 Ankom til NY 30.mai1893, født i Norge, bodde i Christiansand, skipet = Moravia, avgangshavn = Helsingborg, Goteborg, Christland, Yrke = tjenestepike, reisemål = Illinois.7 Larsen, Mathilde A. 1892 18 1874Nummer 6. er interessant. Den Matilda som vi fant i Chicago i FT for 1900, sa at hun flyttet til U.S i 1893 og at hun var født i apr 1874 i Norge. Hun var vaskekone.Siden hun ikke hadde en 'normal' barndom, lurer jeg på om hun visste nøyaktig da hun var født? Jeg er tilbøyelig til å tro at nummer 6 og personen som vi fant i FT for 1900 i Chicago er samme person.Kanskje døde hun mellom 1900 og 1930 ?? Det følgende er tatt fra dødslista 1916-1930 i staten Illinois. Dessverre kan ikke man få vite alderen fra lista.Etternavn Fornavn mnavn kjønn/ alder dødsatt dødsdato county city file date rase LARSEN MATHILDA F/W UNK 6005991 1918-03-02 COOK CHICAGO 18-03-04LARSON MATHILDA F/W UNK 6000203 1916-01-01 COOK CHICAGO 16-01-01LARSON MATHILDA F/W UNK 6014440 1916-05-11 COOK CHICAGO 16-05-13LARSON MATHILDA F/W UNK 0190120 1925-04-17 DE KALB DE KALB TWP 25-04-18LARSON MATHILDA F/W UNK 6025481 1927-09-17 COOK CHICAGO 27-09-19LARSON MATHILDA F/W UNK 6012977 1928-04-21 COOK CHICAGO 28-04-23LARSON MATHILDA F/W UNK 6032288 1929-11-15 COOK CHICAGO 29-11-17 LARSON MATHILDA J F/W UNK 6014012 1920-04-11 COOK CHICAGO 20-04-12LARSON MATHILDA KRISTINA F/W UNK 6003745 1930-02-05 COOK CHICAGO 30-02-07LARSON MATIA F/W UNK 0990450 1923-08-10 WILL JOLIET TWP 23-08-13LARSON MATILDA F/W UNK 6022101 1916-08-04 COOK CHICAGO 16-08-04LARSON MATILDA F/W UNK 0032109 1917-06-22 PEORIA PEORIA 17-06-23LARSON MATILDA F/W UNK 6000318 1920-01-04 COOK CHICAGO 20-01-06LARSON MATILDA F/W UNK 0021337 1920-05-19 LA SALLE MISSION TWP 20-06-03LARSON MATILDA F/W UNK 0980379 1929-12-17 WHITESIDE STERLING 29-12-18LARSON MATILDA E F/W UNK 0020110 1917-07-28 LA SALLE ADAMS TWP 17-08-02LARSON MATILDA S F/W UNK 0041832 1921-12-03 WINNEBAGO ROCKFORD 21-12-05 Søkte etter henne i FT for 1910, 1920 og 1930, men fant ikke noe håpefull. Søkte i 'ekteskapslistene,' men fant ikke noe.Jeg vil helst ikke gi opp denne saken, men den ser ut som den kan være vanskelig å løse. Det er mulig at vi er ganske nær en løsning og at den ligger like om hjørnet. Som en flittig bruker også har sagt det: 'Det er på øya man først blir blind'.Håper på at det er noen som kan finne noe ute i den store verden eller her hjemme. Bare noe som kan sette meg på sporet slik at jeg kan finne et nytt utgangspunkt i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det tenkes at noen av søskene til Mathilde H. Mondsdtr (Larsen) har vakse opp sjølv om det ikkje stod noke om det då faren døde? Det mest interessante vil være å vite om noen visste egentlig hvor gammel Mathilde Larsen (Monsdtr.) var da hun ble konfirmert i 1889?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg prøver på nytt. Jeg antar at denne 'dama' ikke har vert helt sikker på hvilket år hun ble født? Ho var knapt 8 år da hun ble foreldreløs. Vel, hun voks trolig opp hos sin stemor. Det som er bekreftet er at hun ble konfirmert i 1889, og hadde da fylt 16 år. Så vidt jeg har fått opplyst var det vanlig at man ble konfirmert da man var 15 år på den tiden. Dvs at stemoren hennes har antatt at Mathilde ble ført i 1874. Stemmer dette kan det godt tenkes at det er henne vi finner i Cock county i Ill. i 1900. Denne Mathilda Larson ble født i april i 1874 og bodde hos en norsk familie. Problemt er bare det at det er nesten umulig å finne henne igjen i USA. Noen har vert inne på at hun kunne ha bodd i Minneapolis så sent som i 1936? kanskje det er noen som er i stand til å finne henne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.