Gå til innhold
Arkivverket

[#32499] Gubiør Larsdatter Gulden døpt 4/4-1770, Gran, Hadeland, Oppland

Gjest Marit Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Hun var født på Gulden, gift med Niels Larsen i 1792 og derefter Peder Andersen i 1803. I de opplysningene jeg har så står det at alle barna hun fikk er født i Gran, men dette kan jeg ikke få til å stemme!? De barna jeg har (6 stk) er alle født mellom 1792-1806. Jeg kan bare finne én Niels Larsen og han bor på Kløwen, Jevnaker i 1801 g.m. Gubiør Larsdatter. Var hun gift én gang til med Halvor Pedersen?Har funnet noen opplysninger på Family Search om at Peder Andersen kom fra Kiorven/Kjorven, men kan ikke finne denne gården noe sted. Kan det ha vært Kløwen?? Kan noen hjelpe meg med dette.... Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet ikke helt hva de som digitaliserte 1801 telling drev med men de har Kløwen som gardsnavn istedet for Kiørven. Ingen av Gubiør og Niels's barn er født i Gran men i Lunner (annex av Jevnaker). Jeg vet om Lars, Gunder, Marte og den siste Sigrid. Siden kommer Ingeborg og Gubiør med Peder Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Gudbjør Larsdtr Gulden 1770-1806 fra Gran ble som du skriver gift i 1792 med Nils Larsen Kjørven i Lunner, f Kvelsrud i Jevnaker 1751, d Kjørven 1802. 4 barn – alle født på Kjørven. Hans foreldre var Lars Larsen Kvelsrud og Gunne Eriksdtr f Tronrud i J. Nils var bruker på en av de fire gardene under Øvre Kjørven fra ca 1792 (seinere løpenummer 167 - G.nr. 99/6. Slekta fortsatt på garden)Gudbjør Larsd ble som enke gift 22.2 1803 med Peder Andersen Kjørven 1777-1831. Han var odelsgutt på Nedre Kjørven. Peder Andersen var kanskje bruker på Øvre Kjørven hele 1. ekteskap. Han ble gift to ganger til. Seinere eide han og bodde på farsgarden Nedre Kjørven (løpenummer 163 - Gnr 98/1. Nye brukere der fra slutten av 1830-tallet). Peder og Gudbjør hadde to barn, og Peder flere barn seinere.Jeg kan ikke finne at Gudbjør var gift med en Halvor Pedersen. Derimot var hennes datter Marte Nilsdtr f 1798 først gift med Anders Håvelsen Øvre Kjørven 1795-1831 - bruker på nabogarden - og gift som enke 1831 med Halvor Pedersen Bjøralt f 1809, bruker - seinere husmann på Kjørven, og 1865 i Kalvsjøhagen.Det er et problem at det har kommet stavefeil i avskrifta av folketellinga i 1801 for Jevnaker og Gran. Det gjør det vanskelig når en skal lete på nettet oa. Kjørven er blitt til Kløwen - og jeg vil tro at dette kun er en avlesningsfeil - for telleren må ha mer lokalkjent enn mannen (i Bergen?) som skrev det av. Det kan evt ha stått Kiørven i FT - men slett ikke Kløwen . Tilsvarende er Velo/Welo blitt Wele, Molden i Gran blitt til Wolden, Tuff til Tuft, Gamkinn/Gamkind til Gamslind. Mange andre. Jeg har for noen år siden skrevet til Universitetet i Bergen om dette - uten å få svar. Andre ganger er avskriften trolig rett - men stavemåten gjør at det vanskelig å søke med dagens gardsnavn - eksempel Kværn i dag ble skrevet Qveen, Horn ble skrevet Hond. Tellinga er heller ikke komplett. Hele Rya i Lunner mangler, og O.A. Vesthagen har tidligere påvist at flere husmannsplasser i Gran mangler.Hilsen Per Jacob Desserud, Løvika, 6013 Ålesund Per.Desserud@helse-sunnmore.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.