Gå til innhold
Arkivverket

[#32505] Litt 'på siden' men; Ancestry.com - norsk informasjon

Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg vurderer å begynne å abonnere på Ancestry.com, men:Hvor mye informasjon har de om norske slekter?Er det noen som har erfaringer med dette nettstedet?Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

hva tenker du på, dette er jo et amerikansk nettsted med hovedsaklig kilder fra USA (noe fra Canada, og noe fra England) men det er ingen norske kilder der!Folketellingene som ligger der har selvsagt også med info om norske innvandrere. Altså som er bosatt i USA.Hva mener du med norske slekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Jeg er i kontakt med en hyggelig mann som har funnet endel opplysninger om folk som bodde i Sør-Odal på 1500-1600-tallet; på dette nettstedet. Siden jeg ikke så noen grunn til at dette skulle være hentet fra amerikanske kilder, tenkte jeg at nettstedet tydelighvis også har gode norske kilder. Derav spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Kan du ha forvekslet det med Familysearch? Der finnes det endel opplysninger fra norske kirkebøker, men du bør alltid dobbeltsjekke det du finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

På ancestry.com er det noe som heter Ancestry World Tree Project, hvor frivillige har sendt inn sine slektsdata. En god del nyttig informasjon fins nok, men den må vel behandles med samme varsomhet som Familysearch.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Jeg har abonnert på ancestry siden januar pga deres registreringer av amerikanske folketellinger som er bortimot uunnværlige for å finne igjen utvandrede nordmenn. I så måte anbefaler jeg abonnementet. MEN: 'one world tree'/'ancestry world tree project' er IKKE en primærkilde, og er derfor ikke til å stole på. Jeg har kikket litt rundt, og det er svært vekslende kvalitet her. F.eks. fant jeg at min tippoldefar var gift med sin mor! Dette pga. at en amerikansk slektning ikke klarte å LESE av tilsendt informasjon riktig! Alt må derfor taes med en STOR klype salt, og sjekkes mot primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svarene.Nå forstår jeg hvordan norske odals-slekter er å finne på Ancestry. Jeg bruker ofte bygdebøker til å sjekke opplysninger mot; og dersom det ikke stemmer holder jeg på opplysningene fra bygdebøkene til jeg får sjekket kildene. Mulig jeg uansett abonnerer på Ancestry; det er jo enormt mye interesant informasjon der; og som de fleste har jeg slektninger som utvandret.Igjen; takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.