Gå til innhold
Arkivverket

[#32513] ER BILDET FRA ERVIK I FINNÅS, KAUSLAND I SUND ELLER. ANNEN PLASS?

Gjest Yvonne Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Eide

Dette bildet ble funnet som bakstykke for et annet... Det er ikke nevnt noe om hvor eller hvortid bildet er tatt, men det ser ut til å være slektninger av min ane, Martin Olai Endresen Ærevig Trengereid (1877-1952) Det er åpenlyst at bildet er tatt i anledning bryllup..En annen vinkel: Kan det være tatt på Kausland i Sund? Martin Olai`s kone, Kristi Elisabeth Pedersdt. (1878-1954)kom derfra.Dette bildet har som sagt vært bakstykke i en ramme hvor et annet bilde var det som skulle 'synes'. Min farmor hadde en tendens til slikt, og dette bildet fant jeg etter hennes død.Håper bildet er kommet med nå da.....bilete0388.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Er din ane ein bror av desse, kanskje: LenkeEg arbeider saman med ei yngre jente som har budd i Erevik dei siste åra. Eg skal visa ho biletet, og så kan ho kanskje spørja sambuaren (som heiter Erevik) eller hans eldre slektningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Eide

Min tippoldefar, Martin Olai Endresen Ærevig Trengereid, sine foreldre het Endre Olai Olsen Erevik (1853-1934) og Britha Olsdt. Hollund (1851-1934) ________________________________________________ Det er helt utrolig hvor 'tro kopi' mine levende slektninger er på disse som er på bildet. nesten nifst. Der er ingen tvil om at dette gjelder familie m.a.o., men fra hvilken side????????Er det noen som kjenner igjen bakgrunnen (selv om den sikkert er svært forandret nå)? Er det noen som har gamle bilder av personer fra Erevik eller Kausland som kan sammenligne dem med personene på bildet?Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Marie Skålnes

Kollegaen min har synt bilete til svigerfaren (eg ser i bygdeboka at han er barnebarn av bror til tippoldefar din. Han tvila om bilete var frå Erevik, og kjende ingen på biletet. Han skulle la eldste systera sjå på det; ho veit mykje meir om slekt.Eg veit ikkje om du har vore på øya Goddo som Erevik ligg på. Der er jo ganske nake, og eg vil ikkje tru der var meir tre før.Har du ikkje gamle slektningar som kan seia meir om biletet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kausland kyrkje er bygd i 1880, underlig om de ikke hadde gjort seg flid med å få den i bakkant på bildet, om det var tatt der? Tenker høyt, bare...Vegetasjonen kunne godt vært fra Kausland, det er forholdsvis nakent der også, men et og annet lunt tun er det jo. Husa er det umulig for meg å kjenne igjen, og jeg har ingen riktig gamle å spørre på Kausland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Heisann. Da kan jeg nok helt sikkert utelukke Erevik, men så er det Kausland- spørsmålet da. Kanskje jeg, istedet for å 'gå til kyrkjes:o)', skulle satt inn bildet i lokalavisen? Prøver det tror jeg, men det er fint om folk som har innspill her, også kommer med dem. Takk for hjelp og tips så langt:0) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Pga av ferie har eg ikkje sett bilde før no, ein god ide er å prøve lokalavisa Vest Nytt.Tenker me at dette kan være Martin Olai sin familie, så kjøpte han bruket på Trengereid i 1901 og Kristi Elisabeth er fortsatt ugift i 1900 på Kausland, derved dukker garden Trengereid i Fjell opp som alternativ og dette kan være etterkommere fra han på Trengereid. Bilde ser ut til å være tatt rundt ca 1940, siden bruden ikkje er kronbrur. Mange av Martin Olai sine etterkommere lever og bur fremdeles på Trengereid og eg vil tru desse i såfall vil kunne kjenne igjen bilde.Eg synest at den sittende mann i 2 rekke til venstre, med hvit skjegg er en aldrene utgave av han som er avbildet i bygdeboka for Fjell, under Trengereid side 24 nr. 2 bak fra venstre. Er dette samme mann, så kan hans barnebarn verifisere om det er deira bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Jeg er født på Trengereid og min far har overtatt gården Martin Olai kjøpte i 1901 ( min tippoldefar). Tenkte på å sette det inn i Vest Nytt jeg også. Må gjøre alvor av det. Tror noen at det er mulig at bildet kan være fra Asphaug i Sund (Telavåg?). Det er noe slekt fra tippoldemors side der. Damen ved siden av brudgommen kan muligens være Kristi eller en søster av henne? Det er i så tilfelle merkelig at hun sitter ved siden av brudgommen. Har også tenkt på om hun kan ha reist uten Martin Olai i et bryllup hvor en av sønnene var brudgom. Vet ikke om de giftet seg 'hjemme' eller på bruden(e)s hjemsted i så tilfelle. Brudgommen er imidlertid som 'snytt ut av nesen' lik min onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Jeg er enig med deg der Oddvar; han ligner veldig på han. Har ikke tenkt på å se i bygdeboken jeg... Hadde derimot med dette bildet (for noen år siden) til hun som nå eier bruket han bodde på, men hun gjenkjente ingen og mente det måtte være en helt annen plass enn på Trengereid bildet var tatt. Tror jeg skal ta turen innom henne en gang til & vise henne den mannen. Hun har jo gjerne bilder av han som yngre ++, men at hun ikke la merke til han da (eller noe sånt...) Bildet i bygdeboken var utlånt fra naboen, så kanskje han vet noe om bildet. Har ikke tenkt på han heller, ettersom jeg fikk vite at det måtte være tatt på Erevik i Finnås. Nå har jo jeg fått opplyst at Erevik er lite sannsynlig sted. Tror det er en av sønnene til Martin som lever enda. Må sjekke opp i det og kanskje sende det til ham i så tilfelle. Fikk visst mange lyse idèer jeg nå:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Foreslår at du spør Vest Nytt, de tar trulig inn bilde uten at det koster deg noe.Om det er din tippoldemor som sitter ved siden av brudgommen, så finner eg ikkje dette så rart, mora sitter på de bilde eg har sett alltid nærmast brudgommen eller eller brura, dvs. at brudgommen i så tilfelle er bror til din oldefar Peder (antar at det ikkje er bryllaupsbilde av din oldefar). Så er spørsmålet om du har oversikt og over din oldefar sine brødre, som det i såfall må være. Ref. til slekta di Bygdebok for Fjell.Du kjenner sikkert ho som har eier bilde i bygdeboka og kan kanskje spørre henne først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T Eide

Jeg har bilder av noen av søskene til oldefar, men ikke alle. Etter siste innlegg kom jeg til å tenke på at en av oldefars søsken fortsatt er i live. Har absolutt ingen kontakt med den familien ettersom de tidlig flyttet til en annen del av landet, men tenkte at jeg skulle prøve å kontakte dem. Så i bygdeboken hva barna het & ringte dermed til en av dem. Jeg skal nå sende bildet dit. De mente at 'bildeforklaringen' hørtes ut som et de også hadde. Inntil da - tvi tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Marie Skålnes

Ho kvinna i Erevik som skulle sjå på biletet, har vore bortreist, så ho har ikkje sett biletet før no nyleg. Ho syntes det var spennande med dette gamle biletet. Ho er enig i at biletet neppe er frå Erevik eller annan plass her på Bømlo. Ho syntes det var noko kjent med eit par av personane. Ho ville ta kontakt med slektningane i Trengereid (ho er vel tremenning til din besteforelder); ho har hatt kontakt med einkvan der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Marie Skålnes

Har du funne ut noko meir om biletet? Kvinna i Erevik seier at det er ei i Trengereid (fornamnet byrjar på M) som veit mykje om slekta. Slekta på Goddo vil gjerne ha eit svar dersom du finn ut noko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T Eide

Heisann. Takk for opplysningen! Jeg skal sette inn bildet i lokalavisen på Sotra, men det har vært så mye kjas at jeg ikke har hatt tid til det. Sendte det til en gjenlevende bror av min oldefar, og han visste ingenting om hverken personer eller sted. Innen slekten må det være ettersom alle har kjente ansiktstrekk m.t.p. dagens slektsledd/ generasjoner. Setter trolig dette i avisen i løpet av de neste dagene, så er det bare å vente med håp om svar :o) Gir en lyd her inne når svaret er avgitt... Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Yvonne Trengereid Eide

Fortsatt er dette bildet en gåte. Neste steg er nå Bergens Tidende. Etter det aner jeg ikke hva jeg skal gjøre,men håper jo selvsagt på å løse 'mysteriet'. Kommer tilbake hit senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.