Gå til innhold
Arkivverket

[#32515] John Madsen Myre gårdbruker på Bratland i Gausdal kommune

Gjest Espen Midtenget
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Midtenget

Har noen opplysninger om event. forfedre, videre slekt til John Madsen gardbruker på Bratland?Det sies at han flyttet fra Myhre gård til Kalstad nørdre i gausdal, og etter kjøpte han Bratland?Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Espen. Mitt forslag er at du tar en tur på biblioteket og låner Hans Kraabøls bok Slekter og gårder i Gausdal, der finner du en del om Jon Madsen under Brattland i Bødal. Mvh. Ruth. (født i Bødalen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Espen. I folketellingene for 1865 og 1875 finner jeg en John Madsen, født 1815 i Gausdal. Han er gardbruker og selveier på Aamodt,konens navn er Karen Andersdatter født 1813 i Gausdal. Jeg fant ingen andre med navn John Madsen i disse tellingene for Gausdal. Hilsen, Gerd H Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Midtenget

Ja det er mye eldre en rundt 1800 tallet. Tiper vi kan snakke om rundt ca. 1700 tallet.Er det mulig å finne evet. forfedre av John Madsen?Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Den ene datteren, Anne Johnsdatter Bratland er vel født rundt 1698, så da må foreldrene John Madsen Myhre og kona Marit være født minst 20-30 år tidligere. Jeg kan ikke se at Kraabøl sier noe om hans opphav, desverre, heller ikke på Myhre, og jeg vet heller ikke om noen som har undersøkt denne slekta bakover, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte jo det at det er fra både 1665 og 1666, så da er det vel samme Mads i de innlagte lenkene. Og det er vel heller ikke 11 Mads da det som sagt er 2 tellinger her. Da burde det bli færre Mads det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det ser ut som en rimelig antakelse at John Madsen Myhre skulle være sønn av Mads Gulbrandsen Myrre f ca 1660. Det står jo dog igjen å bevise noe. IGI opererer fantastisk nok med et ekteskap, John Madsen g Marit i Gausdal i 1697. Det kan godt være riktig, men den eneste kilden de har er, sitat: 'Names submission on computer diskette, 1988-' så gudane må vite hvor de har det fra. Man må vel her til skifteprotokollene for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Midtenget

Er det noen som event. har noen opplysninger vidre om denne slekten, og om John Madsen Myhre hadde søsken?Er det mulig at John Madsen Myhre er sønn av Mads gulb. Myrre?Tusen takk for alle svar og opplysninger utrolig hva dere får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Usikre opplysninger fra FS: Jon Madsen f.1658 Bratland, bgr. 8/2 1750. Far Mads Gulbrandsen/Gudbrandsen f.1630 Myre. Jon ble gift med Kari Lassesdt. f.1660 Bratland, bgr. 17/6 1753. Men som sagt det kan være mye feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Jeg har sakset litt fra Kråbølsboka som viser noe av etterselten til John Madsen Myre.Side 100: 'Den første Mand jeg ved af paa Nordre Kalstad var John Madsen og som kom fra Myre, men om han kjøbte eller brugte paa Forpaktning ved jeg ikke, men John maatte afvige fra Kalstad og fløttede til Bratlien. ...'Side 132-133: '... Kirken fik Gunder Madsen og Baal Bratland opbygget [dvs. Bødalskirken i Vestre Gausdal ca. 1670], men da man maatte bie en Tid efter Betalningen, har man troet det kunde være Aarsag, at Baal solgte Bratland til John Madsen. John var nylig tilforn flyttet fra Myre til Nordre Kalstad, nu fløtte han fra Nordre Kalstad til Bratland, og den Tid skulde hannems elste Datter Anne Bratland være 5 Aar gammel. John Madsen Bratland avlede med sin Kone Marit 2 Døttre, Anne og Kari, siden gift med Torger Larsen Søndre Solberg. Anne blev gift med Poul Hansen Upistuen Søndre Solberg og fik Bratlad i Brug og avlede med sin Kone 2 Sønner og 2 Døttre, nemlig Hans Bratland, John Øvre Bøe, Kari Megaarden og Marit Gabhol.Hans Poulsen Bratland blev gift med Pigen Ømbjør Olsdtr. Systuen Nordgaarden, fød Teigum (og søster til Gjertrud Klaape, Konen til Østen Klaape). Hans Bratland avlede med sin Kone 2 Sønner og 5 Døttre: Poul Bratland, Anne gift med Hans Eriksen Klæve, Rannei gift med Simen Børesen Søndre Forset den 17 Juni 1772, Simen fød 1748, Rannei fød 1752, Kari Hansdtr. Bratland fød 1754 gift med Iver Traaset i Faaberg, Marit Hansdtr. Bratland fød 1765 gift med Iver Knudsen Nordre Solberg, anden Gang med Johans Johansen Waalen fød 1763. Hans Bratland døde 1782.Poul Hansen Bratland (fød 1754) blev gift med Pigen Kari Johansdtr. Føxen og dem har avlet isammen 4 Sønner og 5 Døttre, nemlig Hans Poulsen fød 1784 gift med Berte Skarvberg, nu i Hakkerud, Johannes Poulsen fød 1786 gift med Ømjør Mortensdtr. Solset 3 Novbr. 1818, Ømjør fød 1786, Amund Poulsen Bratland fød 1789, ugift hjemme 1821. Ole Poulsen Bratland fød 1802 død i Sneskrie 1816, Marte Poulsdtr Bratland fød 1779 gift paa Biri. Ingeborg Poulsdtr fød paa Bratland 1781 gift med Anders Hansen Skatrud, Mari Poulsdtr, fød 1791 gift med Sven Olsen Overen og boer paa Molde, Karen Poulsdatter fød 1795, Anne Poulsdatter fød 1797. Disse 2 sidste ere hjemme hos deres Foreldre Poul og Kari Bratland nu i 1821, som har deres Føderaad paa Bratland. Efterat Poul Bratland havde brugt Gaarden i nogle Aar befandt han at være kommen meget til atters, hvorpaa han (1802) solgte Bratland til Johanes Johansen Søndre Solberg for 2000 Rd. D. C. og Poul tok sig en god Føderaad ...'.Mvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Midtenget

Er denne Kari Lassedtr. født på gården Toft, event. hvilken Toft gård?Vedr. den lenken heter hennes far Lasse Erichsen Toft besider på Toft gard.? Tusen takk for gode å interessante svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.