Gå til innhold
Arkivverket

[#32517] Hordaland/Bergen: Johanne Catharine Martens 1826-1910

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I mine slektsnoteringer står det at Johanne Catharine Martens (1826-1910), gift med Paul Gottlieb Lebrecht Rieber (1809-1898) og datter av Johan Martens og Anne Sofie Rulffs, skal ha aner tilbake til prest Anders Andersen Riber (1625-1688) i Eidfjord, gift med Katrina Helvig Lauritzdatter Galtung (1635-1693). Er det noen som kjenner til et slikt slektsskap?Takknemlig for svar.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Jeg har ikke direkte svar på ditt spørsmål, men kanskje du kan komme videre denne veien: Anna Sophie Rulffs f. 1758, var datter av Bøyche Johan Rulffs og Karen Sophie Reusch, . Karen Sophies foreldre er Detlev Christian Reusch, f. 1728 og Anna Sophie Orning, ('død 27/12-1830 i Bergen, 102 år gl.'iflg. Ovenstad) Muligens kan du finne tilknytning til Galtung via Orning. Mvh Anne W. Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for opplysningene. Jeg er kommet litt videre, men finner ikke ut hvem som er Anna Sofie Ornings foreldre. Noen som kan hjelpe meg videre? Her er det jeg har funnet til nå: LenkeMVH Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Til de opplysningen du hittil har registrert: jeg lurer på om du kan ha fått inn feil med Sivert Rulfs. Jeg har trodd det er han som er begravet 19. mars 1751 og han kan i tilfelle ikke være far til Bøyche Johan Rulfs som antakelig er født ca 1765. Se forøvrig brukerforumet tema nr 12360. Mvh Anne W. Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Enig, det er noe som ikke stemmer.Johanne Martens foreldre: Viet: John Martens Uk kjøbmand 20-8&9 25 6m Anna Sophie Rulfs jfr 3-12 27 Sep 04 1821 NK Anna Sophie født/døpt: Okt 16 Okt 27 1793 Anna Sophia Bøyche Johan Rulffs kiøbmand og Karen Sophie Reusch NK1801: se nedenforAnna Sophie Rulffs foreldre: Viet: Johan Henrich Rulfs og Karen Sophia Reutz ungkarl kiøbmand jomfr i huuset Okt 26 1791 NK1801: Bøyche Johan Rulffs Huusfader 36 Begge i 1. egteskab Supercargo til søes F Karen Sophia Reisch Hans kone 38 Begge i 1. egteskab M Ulricha Christina Rulfs Fælleds datter 8 M Anna Sophia Rulfs Fælleds datter 7 M Henritta Christiana Rulfs Fælleds datter 6 M Karen Sophia Rulfs Fælleds datter 4 M Johan Hendrich Rulfs Mandens fader 70 Enkemand af 1. egteskab Lever hos sønen M Anna Sophia Reusch Konens søster 25 Ugift M 3de Rode gard 12Her er det noe som ikke stemmer hos meg. Jeg har nemlig funnet at Bøyche Johan er født i 1749: Aug 25 Aug 29 1749 Johan Henrich Far: Sivert Rulffes mor: Maria Folratzdtr Bertels KK og Karen Sophia i 1758: Jul 31 1758 Karen Sophie Far: Detlev Christian von Reusche premierlieutenant mor: Anna Sophie Orning DK. I Folketellingen for 1801 står det at de er hhv 36 og 38 år, altså at de skulle være født på 1760-tallet.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har fått opplyst av Yngve Nedrebø at Bøyche er født i Bremen i 1765. Så da er det avklart. Men Karen Sofie er rettmessig født i 1758.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.