Gå til innhold
Arkivverket

[#32523] Oberst Mouritzen, Søndhordlenske kompani


Gjest Anne Wiese Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Wiese Holm

Oberst Peter Mouritzen tjenestegjorde tidlig 1700-tall på Bergenhus og var sjef for Søndhordlenske kompani i mange år. Han var gift med Else Elisabeth Smith, (viet i Domkirken 21. mars 1720?).Paret får to sønner hhv i 1721 og 1722, men iflg Ovenstad fikk de også minst 5 døtre. Jeg finner ikke noen av døtrene i DA i Bergen. Jeg har følgende spørsmål: finnes opplysninger i Sollieds arkiv om familien? Evt. om det er skifter etter obersten eller enken? Han gravlagt i Bergen i 1758, hun i 1777. Og hvor holdt Søndhordlenske kompani til i perioden 1720-1750?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Peter von Mouritzen skal være født i København. Han var rundt 1720 ved Nordre Nordhordlandske, og ble kaptein ved Søndre Sunnhordlandske i 1722. Han giftet seg i Domkirken, Bergen 21. mars 1720 med Else Elisabeth Hansdatter Smith.Oberst Mouritzen ble gravlagt i Korskirken, Bergen 30. juni 1758. Det er hos Sollied vist til skifte etter oberst Mouritzen 21. juli 1758. Han etterlot seg barna: Hans Christian Mouritzen, kaptein ved Lollandske gevorbne, Axilliana Christina M., 36 år i 1758, i København, Ingeborg Maria M., 35, Susanne Sophie M., 34, Margrethe Maria M., 33, Christiana Lovisa M., 28, og Johanne Charina M., 25 år.Søndre Sunnhordlandske hentet sine soldater fra områdene rundt Stord, men alle rullene for kaptein Mouritzens kompani er satt opp i Bergen, og han bodde på sine eldre dager (og trolig lenge før) i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Takk for raskt og omfattende svar. Nå må jeg tenke etter hvor jeg skal lete etter døtrenes dåp, og ikke minst opphavet til Else Hansdatter Smith. Mvh Anne W.Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Takk for det, Rune Thorstensen, nå trenger jeg ikke å bruke tankekraft på døtrene, men kan konsentrere meg om moren. Jeg har muligens en kandidat til hennes far, for den eneste kandidat jeg hittil kan se, dvs i DA Bergen,er Hans Smit, byfogd. Men foreløpig er det en arbeidshypotese. Mvh Anne W.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk ! Da ser det ut som det første barnet som ble født (i Kvinnherad ?) mens faren var sjef for Søndhordlandske kompani er Axilliana Christina Mouritzen (ca.1723).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.