Gå til innhold
Arkivverket

[#32532] Johannes Andersen Stregerud og Anne Iversdatter fra Rakkestad

Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Se temaene 16613 og 24978. Mine 2xganger tippoldeforeldre Johannes Andersen Stregerud og Anne Iversdatter Stregerud bodde i 1825 på Stregerud pl(ass) i Rakkestad. I Rakkestad MINI 7, 1825-1841, står det at de er 'Huusmandsfolk af Bondestd.'Kan noen finne ut hvilke gårder de kom fra?Johannes og Anne var foreldre til min tippoldefar Johan Petter Johannessen, f. 12.10.1825 på Stregerud Pl og døpt 23.10.s.å. - formodentlig i Rakkestad kirke.Kan noen hjelpe meg å finne ut hvilke eventuelle andre barn Johannes og Anne hadde samt fødselsdata på disse barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.I FT 1801 for Aremark, finner jeg en Johannes Andersen,22 år og ei Anne Iversdatter,18 år, som tjenestefolk på gården Rassebue. Da er de ugift. Kan dette være dine?På FS IGI finner jeg nemlig flere barn av Johannes Andersdatter og Anne Iversdatter.(kan selvfølgelig være feil Johannes og Anne). Christine Johannesdatter,døpt 29/5-1803,Aremark Iver Johannesen, døpt 15/9-1805, Aremark Amund Johannesen, døpt 29/11-1807, Aremark Iver Johannesen, f.17/7-1814,døpt 24/7-1814 Amund Johansen, døpt 12/10-1817, Berg, Østfold Inger Dorthea Johansen, døpt 18/3-1821,Berg Johan Peter Johansen, 1825, rakkestad.Om alle disse er søsken av din Johan Peter må jo sjekkes i kirkebøkene. Det kan jo være flere Johannes Andersen og Anne Iversdatter i distriktet der.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom Anne/Johannes på RASSEBUE skal sjekkes opp, så vær klar over at FT 1801 har feilavskrift. Riktig tydet skal antakelig være KASSEBUE. (Nå kalles gården Kasbo/Kasbu.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anita. Dette ser jo lovende ut. Det er vel ganske stor sannsynlighet for at Johannes og Anne på Kassebu i Aremark er mine 2xtippoldeforeldre. Ifølge alderen du oppgir, bør Johannes være født ca. 1779 og Anne ca. 1783.Er det noen som kan slå opp i kirkebøkene i Rakkestad og se om det er oppgitt noe om foreldrenes alder i forbindelse med Johan Petters fødsel og dåp? Se innlegg 1.Etter som Johan Petter finnes der med riktig fødselsår, taler vel også opplysningene fra FS IGI for at det er den riktige familien vi har med å gjøre. Vi har tidligere 'konstatert' at det kun er en aktuell Johan Petter i Rakkestad. Det ville likevel vært fint om noen kunne slå opp i kirkebøkene i Berg i Østfold for å se om det finnes opplysninger om foreldrene i forbindelse med de to barna som er født og døpt der. Hvor bodde forøvrig familien mens de holdt til i Berg?Uansett utfall, takker jeg Anita for hjelpen.Takk også til Iver. Det er langt hyggeligere å ha hatt eventuelle forfedre på Kassebu enn Rassebu.Men altså: Kan noen slå opp i kirkebøkene i Rakkestad og Berg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Jeg skal en tur på biblioteket i morgen. Kan se gjennom for deg, hvis du ikke har fått noe svar innen da.Leita litt på FS IGI og fant en Johannes Andersen døpt i Aremark 21/11-1879. Foreldre er Anders Pedersen og Johanne Johannesdatter.Anne Kirstine Iversen, døpt i Idd 18/8-1882. Foreldre Iver Pedersen og Lucie Iversen.Dette må jo sjekkes opp mot kirkebøkene, bare et forslag ut fra hva jeg fant på FS.Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 2: Det er jo fristende å tro at samme foreldrepar står bak alle disse 8 barna som blir født over en 22-årsperiode. Det er jo fullt mulig ettersom det forutsettes at moren var kun 18 år i 1801. (Men jeg er enig i merknaden i innlegg 2 at vi kanskje har feil basis.)Øymark 4 barn: Christine 1803. Iver 1805. Amund 1807. og Christine 1811Rødenes 1 barn: Iver 1814Berg 2 barn: Amund 1817. Inger Dorthea 1821Rakkestad 1 barn: Johan Peter 1825-En påfallende omflakkende tilværelse til folk fra bondestanden å være !Til innlegg 5: Dersom vi nå går ut fra at paret (som ugifte tjenstefolk) holdt til på Kasbo i Øymark 1801, vil jeg tro at Johannes sine foreldre var Anders Johannesen og Oloug Olsdatter. Deres sønn Johannes Andersen ble døpt 27 jun. 1779 i Øymark kirke, og foreldrene inngikk ekteskap samme sted i 1775. Men Aremark-paret som Anita foreslår i innlegg 5 (Anders Pedersen og Johanne Johannesd.) som bar sin Johannes i 4 mnd. senere i 1779 til dåpen, er også mulige kandidater.Det som er et minus ved begge disse forslagene til kandidater, er at parene ikke ser ut til å tilhøre bondestanden (men husmannstanden).Derfor tror jeg også det kan være lurt å holde muligheten åpen for at dette med tjeneste-folket på Kasbo i Øymark kan være et blindspor, når man skal ende opp med Johan Peter i 1825.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på Øymark (Aremark)forslagene (2).JOHANNES f. 1779 Siigøret. Foreldre:Anders Pedersen og Johanne Johannesdatter. Faddere: Maria Larsdtr. Røed, Ingier Pedersdtr. Tolsbye, Birthe Iversdtr. Framgaard, Ole Kieldsen Røed, Niels Andersen Framgaard.Andre søsken er født på Mosebech og Rødsmoen.Foreldrene bor 1801 på Mosebech u/ Mosevigen.ANNE IVERSDATTER, finner jeg ikke som døpt.Det er mulig at hun er datter av Iver Thordsen og Ingeborg Iversdtr. som bor på Waagelsbye i 1801.Christine, f. 1803 på Sund Tangen . Foreldre: Johannes Andersen og Anne Iversdatter.Faddere: Birthe Torsdtr. Wogelsbye, Svend Olsen Lia, Hans Corneliusen ibid,Kari Iversdtr.(?)og Niels Andersen Lia.Iver f. 1805 Knold. Faddere:Dorthe Andersdtr, Jøvig (Dybvig),Anne Andersdtr. Bøen, Kari Iversdtr.(?),Jens Andersen Tolsbye, og Niels Andersen Lia.Amund f.1808 Næset u/Graabøl Faddere: Anne Jensdtr.,Lars Pedersen Graabøl, Kari Iversdtr. Sund Tangen og Iver Thoresen Graabøl næset.Det ser ut som denne familien flyttet litt rundt omkring.Iver (6) Det paret som nevnes i Rødenes er nok disse: Utflyttet 1814:Bonde Johannes Andersen 45 år, og Anne Iwersdtr. Strøm 36 år, til Enger i Rødenes.Tror det er lurt å sjekke innflytnings-lista for Rakkestad.Filmen jeg har for Berg slutter 1814.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Da ser det ut til at barna er på plass. Er det noen som har tilgang til kirkebøkene for Rakkestad? Hvis ikke kan jeg ta en titt i morgen.Når det gjelder foreldre til Johannes og Anders var dette bare forslag ut ifra ca fødselsår. Alt dette må selvfølgelig sjekkes opp mot kirkebøkene.Da mangler vi bekreftelse på Amund,døpt 1817,Berg og Inger Dorthea, døpt 1821,Berg. Da skal familien ha flyttet til Rakkestad 1821-1825. Johan Peter ble født der i 1825.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fint !!!Men Rita. Går det fram av noen kilder at Arne Pedersen og Johanne Johannesdatter er Johannes sine foreldre. Eller kan det fortsatt tenkes at det er Anders Johannesen og Olaug Olsdatter (som jeg holder en knapp på) ??Dette med tanke på å komme til rette med dette med BONDESTAND.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver, jeg tok utgangspunkt i innlegg (2).Jeg hadde dette klart. Her er din kandidat :JOHANNES.døpt 27 juni 1779, Skinnerboe. Foreldre: Anders Johannesen og Olaug Olsdatter. Faddere: Xstine Iversdtr.Gundeng, Marthe Olsdtr. Grislingaas, Johanne Knudsdtr.Gundeng, Amund ?(blekkflekk!),Grislingaas,Brynild Olsen ibid.Siden at det er usikkert at familien som etterspørres er fra Øymark, så...Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Jeg vil tro at nøkkelen her er vielsen til Johannes og Anne, og da er det nærliggende å tro at den fant sted i Aremark?Noen med tilgang til kirkebøkene?Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser til min glede at interessen for emnet er stor og håper at dere som har bidratt hittil, fortsetter, og at det kommer nye bidragsytere til.Men hvem er de rette av alle de personene som er foreslått?Hvis noen kunne slå opp i kirkebøkene i Rakkestad for om mulig å finne fødselsdata på Johannes og Anne på Stregerud ville det være fint. Slike data finnes kanskje i forbindelse med Johan Petters fødsel og dåp i 1825, og de ville gi oss noe å sammenlikne de mulige personene i Armark, Berg m.v. med.Altså: Jo, flere opplysninger vi har om Johannes og Anne på Stregrud, jo lettere kan vi skille ut de personene som ikke tilhører min familie. Så derfor: Vi trenger hjelp fra en med tilgang til kirkebøkene eller andre sikre kilder i Rakkestad.Hvis noen har andre, og bedre forslag, til å verifisere de opplysningene som er brakt fram, hører jeg gjerne om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til det siste vedr. kirkebokoppslag:Rita har tidligere vært til god hjelp for meg vedr. kirkebokoppslag i Aremark/Øymark. Men akkurat på denne tiden (ca 1803) har jeg selv en umulig gåte for noe jeg tror må være en utelatt kirkebokinnførsel. Kanskje vi har det samme her ?? - Men lykke til Rita !Til innlegg 7 (slutten): ….Utflyttet 1814: Bonde Johannes Andersen 45 år og Anne Iwersdatter Strøm 36 år, til Enger Rødenes….. kan umulig være identisk med det ugifte paret på Kasbo i 1801.Både alder og alders-forskjell stemmer dårlig.Dersom paret på Kasbo i 1801 virkelig ble et ektepar med barn (som det gjenstår å påvise), så har vi 2 par i distriktet på denne tiden med, navnet Johannes Andersen/Anne Iversdatter.Men paret i Rødenes er av bondestand, så kanskje det er her vi har sporet! Begge de selveiende bøndene på Strøm fuldgaard (i Aremark) i 1801 het IVER Lenke og den eldste av dem matcher også bra på alder.IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Jeg er enig i at det er stort sprik i alderen her. Det kan nok være snakk om to forskjellige par her(som jeg også sa i innlegg 2).Jeg var innom biblioteket idag, men tiden ble dessverre fo knapp. Skal tilbake dit på mandag.Det eneste jeg stusser litt på er navn på barna. Hvis det er samme paret, bør vel et par av barna stå i kirkebøkene som døde?Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dåpen til Johan Peter Johanesen født Stregerud i Rakkestad 1825.(tema 24978) Ta en titt på fadderene her: Gunder Pedersen Stregerud, Iver Christiansen ibid, Johanne Johannesdtr. ibid, Maren Iversdtr.Gjulem og Gundhild Maria Iversdtr. Nordbye.Jeg synes navnene tyder på en familieforbindelse her ?FS har registrert kirkebøker i Rakkestad fra 1814. Se DIS, Genealogiske ressurser.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vel være Anne Iversdatters far Lenke Han er døpt 1 april 1781:IWER Foreldre: Sersjant Christian Stregerud og Maria Iversdatter.Faddere:Peder Haugaard,Joen Lund, Hans Biørnstad, Aslack Gierberg,Christen Stregerud og Ingeborg Gierberg.De får sønnen Lars i 1785 + 1787, da får vi Christians farsnavn.LARS f.1785 Stregerud :Foreldre: Christian Larsen og Marie Iwersdtr. Faddere: Peder Iwersen Haugaard, Joen Iwersen Haraldstad, Aslack Gierberg, (?)Maria Haraldstad, Maria Iwersdtr. Biørnstad.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette virker overbevisende, Rita. Rundreisen: Øymark-Aremark-Berg-Rakkestad var kanskje litt unødvendig. Men likevel takk til Kai Olav og Anita som dro oss ut på en spennende reise.Selv trodde jeg vi var like i nærheten av å identifisere vår Anne Iversdatter som Iver Jensen Strøms datter Lenke i Aremark. Dette kunne vist seg å være en bra spekulasjon, men det forutsatte at det utflyttende paret fra Rødenes i 1814 var identisk med det paret som temaet utfordret oss på, og det var de jo nødvendigvis ikke.PS: Dette var ikke ment som en konklusjon, for vi har jo ikke identifisert Johannes enda, men man bør nok primært lete i Rakkestad (og ikke Rødenes-Øymark-Aremark-Berg). – Og det finnes et 3-4-talls bra kandidater som ble telt i 1801.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund var jeg meget optimistisk og klar til å trekke konklusjoner. Nå er jeg mest forvrirret. Hvilke av alle de personene som er trukket fram, er eventuelt mine forfedre.Mye tyder på at Rita har funnet en tråd.(Innl. 16.) Med utgangspunkt i personnavnet og tilknytningen til Stregerud, taler mye for at hun har funnet den rette Iwer. Men kan det konstateres at Iwer Christiansen Stregerud hadde en datter ved navn Anne i den rette alderen?Sannsynligheten taler vel for at Anne hadde eldre søsken som overtok gården, og at hun selv flyttet til Stregerud Plass med mannen Johannes Andersen. Kan det konstateres?Og hvem er Johannes? Framgår det av noen av de forslagene som er lansert? Eller kan noen lete videre for meg?Hvis noen dessuten kan påta seg å guide meg igjennom alt som er kommet fram, og trekke noen konklusjoner, ville jeg være meget takknemlig.Men altså: Jeg håper på flere opplysninger om Anne Iwersdatter Stregerud, mannen hennes, Johannes Andersen, og deres forfedre og etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg fører deg vel ikke noe nærmere spørsmålet ditt Kay Olav Winther, men vil legge til at den Iver som bor på Stregerud i FT 1801 (Ritas innlegg nr.16) er bror til min 3xtipp-oldefar Lars Christiansen Stregerud.Broren Lars ble døpt. 14.mars 1787, og ble gift med Johanne Mikkelsdatter fra Wæhle. (Datter av Mikkel Gjerlaugsen og Sidsel Svendsdatter) (Denne siden av familien har jeg nogenlunde kontroll på, men noe verre med brødrene Iver og Lars, annet enn at faren var Christian Larsen Stregerud og moren Maria Iversdatter.Vet du hvornår din Iver døde?Jeg fant følgende: Skifteprotokoller fra Rakkestad står: Arvelater: Iver Christians Stregerud,Stilling: Umyndiggjort, Arving: Christense Andersdatter, Stilling: Kone, Gård: Stregerud. Dato: 17.11.1826Kan det være sin Iver, eller er det kanskje Maria Iversdatters foreldre? Jeg følger spent med her.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Alt tyder vel nå på at Anne Iversdatter er fra Stregerud. Hun bor ikke der i 1801. Kan det allikevel være henne som er på Kassebue(innlegg 2)Jeg skjønner godt din forvirring her. Det var ikke meningen å skape kaos, bare å komme med forslag.Er det nå helt utelukket at Johannes Andersen og Anne Iversdatter flyttet litt rundt før de slo seg ned i Rakkestad?Håper noen kan hjelpe deg herMvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Jeg beklager,men jeg har nok falt av her. Når skal Anne Iversdatter være født? Hvis Iver på Stregerud i 1801 er hennes far, så er det iallefall feil folk jeg har funnet.Lykke til i den videre jakten.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hei Anita.Nei det er ikke rart man blir forvirret, særlig når det finnes etter hvert et relativt stort knippe Anne Iversdøtre vi nå har forholdt oss til. Men det er jo MOREN til Johan Peter Johannesen (f.1825) vi er på leit etter.Vi har til nå funnet 8 aktuelle barn, født i tidsrommet 1803-1825, som har foreldre med navn Johannes Andersen/Anne Iversdatter, og ut fra noen få årstallsdata, kan vi konstatere at det neppe er samme paret som er foreldre til alle. Her er det snakk om minst 2-3 foreldrepar med identiske navn.Det ugifte paret på Kasbo i Øymark i 1801 ligger etter min mening dårligst an til å være Johan Peters foreldre. De ser ikke ut til å være identiske med paret som oppholder seg i Rødenes omkr.1814. At Kasbo-paret i Øymark giftet seg, og fikk 4 barn i årene 1803-1811, tror jeg gjerne, men at samme paret dukker opp i Rakkestad 14 år etter (i 1825), og får en sønn synes jeg er meget tvilsomt.Anne Iversdatter (fra Rødenes-paret) må være ca 47 år gammel da Johan Peder fødes (og da begynner jeg å bli meget sterkt i tvil), men jeg går gjerne med på at det kan være større grad av sannsynlighet at hun er mor til barna som fødes i Berg i årene 1817-1821. – Også fordi Anne (fra Rødenes-paret) ser ut til å komme fra nabobygda til Berg, Aremark (Strøm).Ritas forslag om at Johan Peter Stregeruds mor er ei ei vanlig ung dame (under 24) med opphav på Stregerud, og datter av brukeren der (Iver) er etter min mening både det enkleste og beste. – Bedre enn mitt eget, som tok utgangspunkt i det aldrende Rødenes-paret der Anne var fra Aremark (NB: Tror jeg).Svakheten ved Ritas forslag er at det foreløpig mangler solid dokumentasjon (Både at Iver Stregerud fikk ei datter som het Anne og at det burde vært en ekteskapsinngåelse omkr.1820-24 i Rakkestad mellom Johannes og Anne), men kanskje noen kan hoste dette opp ???Men selv så har jeg en liten sak Kai Olav muligens kan hjelpe til med: VARTEIG er satt opp som tema- stikkord antakelig bl.a. av grunner vi finner igjen på tema 24978. Jeg merker meg at det på FT 1865 for Varteig er over 100 personer med Rakkestad som fødested. Dersom det er vår Johannes Andersen (fra Rakkestad) som oppholder seg i Varteig i 1854, er det nærliggende å tro at han hadde familie der. Har du noe å bidra med her ?? Har du for eksempel peiling på gårdene Sandbæk og Spydevoll.PS: Vi driver visst med anene til min utmerkede gymnasielektor Winther på Holtet høyere skole i slutten av 1960-tallet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Ja her må man ta fatt på kirkebøkene. Har leita litt på batch-nr søk og finner hverken ekteskapet mellom Johannes og Anne eller Anne Iversdatter født.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Iver og innlegg 23:I forbindelse med at Johan Petter Johannessen og Anne Oline Christiansdatter Winther giftet seg i 1854, blir det opplyst at Johan Petters far, Johannes, er på Sandbekk i Varteig. Om han arbeider på Sandbekk eller er der av andre grunner vet jeg foreløpig ikke.Ut over dette kjenner jeg dessverre ikke noe til Sandbekk, men kanskje er det noen som kan opplyse oss? Det må da finnes vartinger med lokal- og historiekunnskap der ute?Jeg kan bekrefte at vi driver med anene til din 'utmerkede gymnasielektor Winther på Holtet høyere skole i slutten av 1960-tallet'. Han er broren til min far, altså min onkel.De øvrige innleggene kommer jeg tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.