Gå til innhold
Arkivverket

[#32532] Johannes Andersen Stregerud og Anne Iversdatter fra Rakkestad

Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Sandbæk ligger under Bergby.Dette bruket oppstod opprinnelig ved at enken etter Ole Larsen Bergby, Ingeborg Hansdtr., solgte en del av brn. 1 til Gundborg Olsdtr. i 1852. Gundborg giftet seg med Hans Andersen.Han solgte Sandbæk til Hans Jensen i 1860.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dagens gode nyhet:Utflyttet 1828 fra Rakkestad til Tune 25 okt.Johannes Andersen Stregerud pl. 52 årAnne Iversdatter 48 år.Barn: Iver Johannesen 14 år født på Enger i RødenesAmund Johannesen 11 år født under Østbye i BergInger Dorthea Johannesen 7 år født under Østbye i BergJohan Peter Johannesen 3 år født på Stregerud.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som vi må ta turen til Aremark igjen!Utflyttet 1814 Bonde Johannes Andersen 45 år og Anne Iversdatter 36 år, Strøm, til Enger i RødenesRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Rita.Du gjør en kjempejobb!Da er vel Iver,f.1814,deres første barn, og født i Rødenes? Det er ingen barn med i flyttingen i 1814? Følger spent med videre.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Dette er både interessant og vanskelig.Til Rigmor: Jeg tar foreløpig utgangspunkt i at folkene på Stregerud i det aktuelle tidsrommet er mine slektninger. Jeg tar derfor vare på de opplysningene du gir, uten at jeg nå tør trekke konklusjoner. Kommer du over ytterligere informasjoner om Iver, f.eks. hans barn, håper jeg du deler dem med meg.Iver Christians(en) Stregerud skal i følge opplysning av 17.11.1826 være umyndiggjort. Står det noe om når og hvorfor det skal ha skjedd?Til Anita og Rita: I det videre arbeidet tar jeg utgangspunkt i at Johannes Andersen Stregerud pl., 52 år, og Anne Iversdatter, 48 år, som utflyttet fra Rakkestad til Tune 25 okt. 1828 (innl. 29) er mine 2xtippoldeforeldre. Da har jeg fått vite deres alder og navnet på noen av barna. Barna fra FS IGI (innl. 2) passer ganske godt med dette.Da får jeg imidlertid problemer med alderen på personene i innlegg 30. Der er Johannes Andersen 45 år og Anne Iversdatter 36 år. Det er et sprik på henholdsvis 7 og 2 år fra innlegg 29. Dreier det seg om de samme personene?Johannes og Anne flytter i innlegg 30 til Enger i Rødenes, og der er sønnen til det paret jeg nå anser som mine 2xtippoldeforeldre født. Det kan neppe være en tilfeldighet.Kan dere rydde bort den tvilen som skriver seg fra aldersforskjellen?Og Rita: Som Anita påpeker, gjør du en kjempejobb! En stor takk til dere andre også. Jeg håper dere orker å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg tok en titt på FS, og fant der en Anne Iversdatter, som blir døpt i Aremark 11.januar 1778. Hennes foreldre er Iver Thorsen/Thordsen og Ingeborg Iversdatter.De bor i FT 1801 på gården Waagelsbye i Aremark.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10118.wc2&gardpostnr=96&personpostnr=2011&merk=2011#ovre>LenkeIver Thordsen er kanskje en bror av Svend Thordsen, som Anita linker til, og Anne Iversdatter har kanskje tjeneste hos sin onkel?Når det gjelder Stregerud er jeg ikke blitt så mye klokere. I en annen skifteprotokoll for Rakkestad, finner jeg de samme opplysningene, som jeg skrev opp i innlegg nr.19, men da er datoen 03.09.1842.(16 år senere) Iver Christians omtales som Afdøde Umyndiggjorte. Kan det muligens bero på alder/demens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Rigmor.Ja, denne Anne Iversdatter fant jeg også, og jeg syns det er mye som tyder på at dette kan være riktig Anne Iversdatter.Jeg lurer nok på om ikke rundreisen Øymark-Aremark-Berg Rakkestad er det riktige her(innlegg 17).Følger spent med videre.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Foreldresøk på FS ga følgende barn på paret Iver Thorsen og Ingeborg Iversdatter: Anne Iversdatter,døpt 11/1-1778, Jørgen Iversen,f.1789,Waagelsbye,Aremark, Iver Iversen,f.1791,Waagelsbye,Aremark, Helvig Iversdatter,døpt 2/11-1794,død 1794,Aremark.Fant også ei Dorthe Ivarsdatter,døpt 17/9-1775,Aremark. Foreldre: Ivar Thorsen og Ingeborg Ivarsdatter!Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)Dorthe Iversdatter (Annes søster?) befinner seg også på gården Waagelsbye i Aremark i FT 1801, som tjenestepike.Når det gjelder Iver Christiansen Stregerud, som bor sm.m sin bror Lars og moren Maria Iversdatter på Stregerud i FT 1801, kan det se ut som om han iflg. FS giftet seg 3.juli 1802 i Rakkestad med Gunhild Pedersdtr. dpt. 1774.Fant to barn på disse: 1.)Christian Iversen dpt. 18.sept. 1803 Rakkestad2.) Maren Christine Iversdtr. dpt. 14.juli 1805 Rakkestad.Jeg har ikke funnet at denne Iver Christiansen Stregerud og Gunhild skulle ha fått en datter Anne i perioden 1802-1806.Det er nok mest nærliggende at det er Anne Iversdatter som blir dpt. 11.januar 1778 i Aremark som er Kay Olav Winthers rette formor.Iver Christiansen Stregerud er derimot fadder for Anne og Johannes sønn Johan Peter i 1825. Lurer på hvor familiebåndene kan være/ligge til Stregerud her.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen til Anne Iversdtr.er et kapittel for seg også i 1801.Jeg tror hun er datter av Iver Thorsen(med forskjellige skrivemåter)og Ingeborg Iversdtr.(som 1801 bor på Wogelsbye)Hennes foreldres trolovelse/vielse1773 aug.Trolovet IVER THORSEN LIE og pigen INGEBORG IVERSDATTER. cau Iver Brynildsen Braarud og Cornelius Wogelsbye. Copulert Dom 20 Trinit Rødenes.Ingeborg Iversdatter er trolig fra Rødenes.Jeg har i (7) skrevet faddere fra Lia, det riktige er LIE.Barn som jeg har funnet : Kari f.1774 Ørje,- Dorthe f.1775 Aas,- *ANNE f.1778 Nysterud.Faddere: Marthe Olsd.Nysterud,Mari Helgesd.ibid,Helge Joensen ibid, Amund Knudsen Lømmerød og Brynild Helgesen Nysterud. - Iver f. 1791 Alerud (u/Giølsøe),- Helvig f. 1794 Alerud.Så har jeg en vielse i 1802 som er skrevet av en prest med store skrivevansker! Jeg tror han har skrevet Iver i stedet for Johannes? :14 nov. 1803 Iver Anders (så står det Kaseboe? med svak skrift inne i Anders) og Anne Iversd. (Vogels?)bye. cau: Ole ? og Svend Kaseboe.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst skrivevansker jeg også. Vielse var i 1802. Ikke 1803.Rigmor, du har vel bruk for dette: Rakkestad : Trolovet 28 juni 1774 Sersjant Christian Larsen og Maria Iversdatter cau. Christian ? og Rolf Haraldstad. cop 19 okt. Christian var i Captain Biecks comp.Det skulle ikke forundre meg om det er en forbindelse mellom Maria Iversdatter på Stregerud, Anne Iversdatter Wogelsbye og Maria Iversdatter på Enger i Rødenes.Christian Larsen Stregerud var post.bærer.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita :)Jeg takker hjertelig for opplysningen om trolovelse etc. for Christian og Maria. Jeg hadde ikke det.Jeg har kun sønnene Iver og Lars som barn av Christian Larsen Stregerud og Maria Iversdatter, men ut ifra trolovelse/vielse 1774, og sønnen Iver som blir født i 1781 er det jo absolutt mulighet for at de kan ha hatt flere barn enn de to nevnte.Hva med denne Iver Christiansen Stregerud, som dukker opp/nevnes i skifteregistrene hhv.17.11.1826, og som omtales 16 år senere som omtales som Afdøde Umyndiggjorte 03.09.1842. Hans kone er Christense Andersdatter.Kanskje kan de være min Maria Iversdatters foreldre? Jeg har ingen foreldre hverken på henne eller e.mannen Christian Larsen Stregerud.Skulle vært artig å finne ut av disse familiebåndene her. Det er jammen litt av en nøtt.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her har det gått unna. Selv har jeg vært borte i jobbsammenheng et par dager. – Og alle kan jo se at denne debatten får substans først når Rita kaster innpå dokumentasjon fra originalkilder !! (Hva hadde dette temaet blitt til uten deg ?)Tross mye oppklaring er det fortsatt mye å gripe fatt i.Aremark prestegjeld har i perioden 1735-1814 to sogn med hver sin kirkebokføring, Øymark og Aremark. På FS (Vital Records) Dette fungerer greit for Øymarks vedkomne, (som stort sett er hentet fra filmnr, 125856) men ikke for Aremark. Ekteskapsinngåelsene kommer fram, men ikke de døpte !!Det digitaliserte registeret over døpte i Aremark sogn i samme tidsperiode skal være hentet fra filnummer 125855. Dette er fra samme filmen som inneholder registeret over marriage er OK (batch M421291), men jeg kan ikke forstå annet enn at batchen med de døpte er borte.?? Har noen forslag på hvordan jeg kan gå fram. Det nytter i alle fall ikke med generelt søk. Eller er det noen som har notert seg batch-nummeret for døpte i Aremark sogn 1735-1814 ??? Eller er det noen som på annen måte klarer å få fram utdraget av dette dåpsregisteret.Jeg tror nemlig det er riktig å holde en stor mulighet åpen for at Anne Iversdatter (Strøm !!) er fra AREMARK og ikke nødvendigvis Øymark (Strøm i Øymark finnes vel ikke ??) , selv om Øymarkingene Iver og Ingeborg på Vågelsby Lenke er bra kandidater.Jeg titta forresten litt på Iver Jensen Strøm og Gioran Iversdatter, som jeg mente kunne være bra kandidater til å være Anne Iversdatters foreldre. De inngikk ekteskap i Aremark sogn i 1783. Dersom Anne er født innen dette ekteskapet, så styrkes problemet vedr. hennes fødselsår ytterligere.Men det hadde jo vært greit å kunne lete i blant Aremark sogns døpte, da. Rita sitter vel på originalkilder her også ??Til slutt: Jeg har gått ut fra at STRØM er i Aremark. Finnes STRØM også i Rødenes ? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundrer meg over utflyttingen til Rødenes.Det stod at de kom fra Strøm? De hadde ingen barn med seg, om det er det samme ekteparet, som jeg tror det er. De hadde jo 3 barn,det er jo mulig at de er døde, det har jeg ikke sjekket.Iver Thorsen Lie er av en slekt som kan føres tilbake til Joen Gudmundsen Lie 1604 - ca 1668. hans 2 ekteskap med Dorthe Mathiasdatter Skuleberg i Spydeberg.( ? - 1711 )Hun ble 2 gang gift med Mogens Svendsen Dringelberg (1653 - 1727)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til siste innlegg: Ja, jeg forundrer meg også en smule over dette forholdet mellom Rødenes og Aremark, samt gårdene som nevnes. I tillegg synes jeg også at det er all grunn til å være meget usikker på om disse 4 Øymark-barna som ble født i tida 1803-1811 er barn av paret Johannes/Anne som dette temaet dreier seg om.I gjennombruddsinnlegget 29 (og i innlegg 7) skriver Rita at Anne/Johannes sin sønn (Iver) er født på ENGER i RØDENES i 1814. (Jeg er plutselig ikke helt sikker på om paret i dette året nevnes som utflyttere eller innflyttere i denne bygda, men la nå gå med det…)Iver ble døpt i Rødenes, men kan det tenkes at det var gården ENGER i AREMARK det egentlig er snakk om her ??? 13 år tidligere er det nemlig ei 18 år gammel Anne Iversdatter som er tjenestepike her Lenke og jeg vil fortsatt gjerne tro at Anne kom fra Strøm (i Aremark), som ikke ligger særlig langt fra Enger. Alderen på jenta er jo innenfor den sonen vi operer med !Jeg lover å gi meg med dette ENGER-maset hvis det er åpenbart at termen: ENGER I RØDENES, ikke er til å ta feil av, - kanskje nettopp for å skille gården fra ENGER i AREMARK.Selv om Nordre-Øymark-gårdene Waagelsbye, Lie, Kasbo etc..ligger i Aremark prestegjeld, så er det ganske langt fra Aremark sogn, ja, faktisk er det adskillig kortere vei til Enger i Rødenes. Også av den grunn har spekulasjonen i innlegg 41 om Maria og Anne Iversdøtre som søsken interessant. Men jeg begriper ikke dette med Strøm i Aremark !!!(Sukk: Individual Records over døpte i Aremark sogn er fortsatt utilgjengelig for meg. Jeg kan da ikke være alene om det ? )IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver!Her er vel Anne Iversdatter Enger. Viet 1810.20 jan. Ungkarl Jonas Nielsen og pigen Anne Iversdatter. Cau. Niels Nielsen Enger og Ole Mickelsen Røser.Det er 3 Anne Iversdatter til som gifter seg (før flyttingen til Enger i Rødenes) : 1814 Ole Sørensen og enken Anne Iversdatter Aslackstrøm og 1804 Peder Amundsen og Anne Iversdatter Mosevigbråten. 1801 Mons Thorsen og Anne Iversdatter.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anita : Takk for batch-nummeret. Først nå funker det for meg. ENDELIG –Skjønner ikke hva som var galt.Rita: Jeg gir meg med min spesielle Anne-Enger-i-Aremark-Rødnes, så-sant ikke hun ikke inngår nytt ekteskap et-par-tre år etter 1810. (Det er vel floker nok som det er !)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Jeg tror det er stor sannsynlighet for at Johannes og Anne mistet noen av barna sine.(alle nevnt i innlegg 2). Johannes og Anne giftet seg i 1802, og da kan alle barna faktisk tilhøre samme paret.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.