Gå til innhold
Arkivverket

[#32532] Johannes Andersen Stregerud og Anne Iversdatter fra Rakkestad

Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Det sies at den korteste vegen mellom to punkter er den rette linje. Det kan ikke være riktig. Denne 'debatten' motsier det.Takket være en utrolig innsats fra dere, har jeg nå fått en rekke opplysninger om Anne Iversdatter, barna og foreldrene hennes. Jeg håper dere fortsetter å bidra.Men hva med Johannes? Etter det vi nå vet om Anne, må han være den som er av bondestand. Kom han fra Stregerud? Eller havnet han der først omkring 1825 da Johan Petter ble født?Kan du kaste lys over dette Rigmor? Finnes det andre der ute som vet noe - eller kan hjelpe til med å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Kay Olav :)Nei, jeg tror nok ikke at jeg kan kaste noe lys over det.Det eneste jeg kan trekke fram er noe jeg fant på FS, hvor en Johannes Andersen blir døpt 19.januar 1772 i Rakkestad.Hans foreldre skal være: Anders Hansen, Nordre Bjørnstad f. 15.mars 1730 Rakkestad, d. 22.des. 1776 Gift 2.januar 1754 m.Johanne Evensdatter, Grimstad f. 31.mars 1731 Rakkestad, d.1797 (Datter av Even Arnesen Grimstad 1689-1732 og Anne Maria 1701-1751)Foruten sønnen Johannes, hadde de også sønnene Arne, dpt 22.juni 1766, (gift 3.april 1798 m. Else Iversdtr.) og Hans, dpt. 2.februar 1755.Ved dåpen til Iver Christiansen Stregerud i 1781, er en av fadderne en Hans Biørnstad (!)Ved dåpen til den Lars Christiansen Stregerud i 1785, er en av fadderne ei Maria Iversdatter Biørnstad.Det er neimen ikke lett å bli klok på dette, men jeg skal prøve å holde sansene åpne.Det jeg stusser over er alderen på Anne og Johannes, når de blir foreldre til Johan Peter i 1825.Anne 47 år! og Johannes 53 år! Det vil jeg kalle voksent, om det er de rette personene vi har funnet.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakkestad :Innflyttet 30 febr. 1825Johannes Andersen Viraas 49 år fra Berg prestegj. født i Rødenes. Æktefolk som ? jordbrukAnne Iversdatter 45 årIver Johannesen 12 år født på Enger i RødenesAmund Johannesen 7 1/2 år født 7 okt. 1817 under Østbye i BergInger Dorthea Johannesd. 11 år f. 7 mars 1821 under Østbye i BergTil Stregerud udflyttet fra Berg 20 april 1825.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner det meste du Rita :)Da kan det ikke være den Johannes som jeg fant på Bjørnstad nordre da.Tok en ny titt på FS med utgangspunkt året 1776 + 2 - 2 år. Det var kun en fra Østfold i dette tidsrummet.En Johannes Andersen dpt. 29.des. 1776 Aremark. Sønn av Anders Andersen og Helene Jonsdatter.De befinner seg her i FT 1801LenkeMen, så var det dette med bondestand også da! Hm..*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som dette ekteparet er reisende i Jordbruk ? Nå er Johannes Andersen født 1775/6 og født i Rødenes. Anne Iversd. født 1779/80.Det er jammen ikke lett å finne ut av dette ekteparet som ' hopper og spretter ' rundt omkring.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Jeg har noe lignende som jeg strever med å finne ut av. Ikke lett, men ganske morsomt.Prøvde batchnr søk, men fant ikke døpte i Rødenes i det aktuelle tidsrommet.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg har sans for det siste forslaget ditt, Rigmor.Asperstrand er heller ikke så veldig langt fra Virås. Ved innflyttingen til Rakkestad i 1825 legges gårdsnavnet VIRAAS til Johannes Andersens identitet(innlegg 53). Samtidig skal han også være født i RØDENES. (Og her er ingen Virås)Men VIRAAS er i AREMARK, langt sør (Nærmere 50 km. fra Rødenes) , men derimot svært nær Berg prestegjeld, hvor familien kom fra i 1825.Rita, - du er sikkert godt kjent i lokalgeografien i søndre Aremark. Kan det tenkes at Virås tidligere lå i Berg, og at Johannes sin stedsidentitet på den måten er kun er knyttet til gården han (og familien) reiste fra i 1825 (og kom til ca.1815) ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Flere barn av paret Anders Andersen og Helene Jonsdatter: Ole,døpt 22/7-1775 (død?), Johannes,døpt 29/12-1776,Ole,døpt 12/9-1779,død mars 1781,Else,døpt 3/2-1782,død mai 1782, Cornelius,døpt 27/11-1785,død 1787, Pernille,døpt 17/8-1788.Men dette er jo foreløpig bare spekulasjoner.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg skal ikke blande meg opp i denne debatten med Johannes og Anne Iversdatter, men jeg lever og bor i nærheten av disse stedene som er nevnt her, derfor.. Tar med denne lenken:LenkeViraas var altså en plass under Aasgaard i Aremark ser det ut som, og har nok aldri tilhørt gamle Berg kommune. Men derfra via Torpedalen i Berg går en gammel vei over til Degernes og Berg. Den munner ut på Berg-siden ikke langt fra Østebygården. Det var nok ikke så lange veien denne familien egentlig flyttet på seg. Luftlinjen er ikke lang.Forøvrig et flott og vilt turterreng, kanskje med Norges snart siste ulver...Ellers så finner jeg Enger som husmannsplass og soldatlegd i Rødenes i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)Jeg syntes det var fint at en med lokalkunnskap ga en forklaring jeg Liv.Dette er ikke så lett å finne ut av ser det ut til.Om du skulle kjenne fetteren min Ole Reidar som driver Grimsrud gård, så hils ham så mye fra meg!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har ment at vi kanskje er kommet fram til feil Anne og Johannes fordi de virker for gamle til å få barn i 1825.Oldefaren til min kone var 44 år da han fikk sitt første barn. Kona hans var 28. I løpet av 17 år fikk de 7 barn. Da den siste ble født, var faren altså 61 og moren 45.Så det går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Andersen som ble født 29/12 1776 på Grøtmaal u/Aspestrand (innl. 54+58) døde i 1778. Det står angitt ved dåpen + blandt døde i 1778.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kai Olav: Jeg tror ikke det er grunn til å dra i tvil at Johan Peters mor er funnet. – Og at hun var en relativt moden dame. – Men kommentaren din tilsier at det kanskje er på tide å oppsummere hva vi vet, og hva vi spekulerer på (Jeg har hvertfall ikke vært flink til å tilkjennegi avblåsinger av spekulasjoner.)I utgangspunktet vet vi at Johan Peters foreldre er Johannes Andersen og Anne Iversdatter. Anne var relativt gammel da hun fødte Johan Petter, anslagsvis 45 år. Johans Peters eldre søsken var: Iver (f. I Rødenes 1814), Amund (f. i Berg) og Inger Dorthea (f. i Berg). Gårdsnavn i Rødenes, Aremark, Berg, Rakkestad og Varteig er knyttet opp mot dette paret. Flinke bidragsytere har skaffet holdbar dokumentasjon for alt dette.Paret Johannes Andersen/Anne Iversdatter som ble foreldre til 4 barn i Øymark i tidsrommet 1803-1811 har ingen ennå klart å gjøre identiske med Johan Peters foreldre. (Men ingen har helt utelukket denne muligheten, bortsett fra meg selv i innlegg 13, der jeg tok aldersforskjellen på 9 år mellom foreldrene for god fisk)Vi skulle gjerne visst når og hvor Johan Peters foreldre inngikk ekteskap, og når og hvor de ble født. For Annes vedkomne vet vi at hun bør ha vært født ca. 1779/80. For Johannes sitt vedkomne, må vi gjette oss til at han er født ca. 4 år (kanskje litt mer ?) tidligere.___Selv om vårt par IKKE skulle være foreldre til de 4 Øymark-barna, så har de en bemerkelsesverdig mobilitet innen de indre Østfold-bygder. Man kan undre seg HVORFOR ?? Finnes det noen yrkesmessig årsak til denne mobiliteten ? – Og at paret opprinnelig skal være av bondestand, gjør denne jo denne spekulasjonen spesiell.Selv om det nesten begynner å bli pinlig å lansere nye kandidater her, har jeg i lang tid ventet på at noen skulle nevne denne: LenkeSognets 26 år gamle skoleholder i Rakkestad i 1801 er vel ikke helt på bærtur, og jeg ser gjerne at de av dere som kjenner litt til Rakkestads lokalhistorie eventuelt kan finne dokumentasjon som kan avkrefte denne muligheten.Dersom man changser på at Johannes Andersen ble født omkring 1775, så er det ikke altfor mange med dette navnet som ble telt i Indre Østfold i 1801. (Uten at dette behøver å ha avgjørende betydning) Men jeg vet ikke noe mer om han, enn hva linken viser, men jeg vil holde det for sannsynlig at en skoleholder i Rakkestad er av bondestand. – Nødvendigvis ikke fra en gård i Rakkestad !PS: Jeg ser at Johannes-kandidaten fra Grøtmol/Asperstrand døde alt i 1778. Dersom man går ut fra at kandidater født etter 1776 er diskvalifisert i denne sammenheng, så har vi egentlig ikke lenger så veldig mange igjen ? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Vi kan vel ikke utelukke at vielsen Rita viser til i innlegg 40, er vielsen mellom Johannes Andersen og Anne Iversdatter? Og da kan de fire barna født i Øymark høre til samme paret.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Helt enig, Anita. DUMT å utelukke her, og kanskje litt dumt av meg å foreslå ekslusjon av med navn Johannes Andersen som er født etter 1776. (For da ekskluderes Øymark-paret)Men mitt anliggende var at dette Øymark-paret Johannes/Anne nødvendigvis IKKE er Johan Petters foreldre. (Skulle jeg vurdere sannsynelighet, så vil jeg tro de IKKE er Johan Petters foreldre)Jeg er rimelig trygg på at paret i slutten av innlegg 40 er det samme som du (Anita) fant fram til på Kasbo i 1801 (i innlegg 2) og som får 4 barn i Øymark tida 1803-1811. (Og spekulasjonene om hvilket opphav Anne i denne sammenhengen har (Vågelsby) er rimelig sterk. Men alt dette bringer dem ikke nærmere Johan Petter.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Jeg har bestillt kirkeboken (film ) for Rødenes, håper å finne Johannes Andersen født. Inn - og utflyttingslistene kan vel også gi en ledetråd. Skal se hva det står for Berg også. - Filmene ble lovet meg i morgen!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Det er jo kjempeflott,Rita.Jeg følger med spenning utfallet her. Da får vi forhåpentligvis svaret på om vi har med ett eller to par Johannes Andersen/Anne Iversdatter å gjøre.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men løsningen kommer ikke i dag.Bibliotekdama hadde glemt å bestille Rødenesfilmen !! Den kommer i løpet av uka håper jeg.Micro-kortene for Berg har jeg. Det var mye utydelig, desverre, så jeg får håpe at fadderene ikke er så viktige. (Det var også hvit skrift på svart bunn )Berg : Innflyttet 1816. Fra Rødenes til Rønaas i Torpedalen.Johannes Andersen 39 årAnne Iversdatter 35 årmed 1 barn Iver Johannesen 2 år.De fikk Amund født 7 okt døpt 12 okt.1817 på Rønaas og Inger Dorthea født 7 mars døpt 18 mars 1821 på Rønaas plads.Berg :Utflyttet 20 april 1825 Æktefolck og (kvegfolck ?) med 3 barn, fra Rønaas u/Østbye, til Stregerud i Rakkestad.Johannes Andersen 49 årAnne Iversdatter 45 årIver Johannesen 12 år født i RødenesAmund Johannesen født 7 okt. 1817 på RønaasInger Dorthea født 7 mars 1821 på RønaasRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, så er det bare å vente.Vi fikk i alle fall styrket antakelsen om at mellom Johannes og Anne er 4 år. Det bærer vel også imot at Anne er født i 1780 (+/-1 år) og at Johannes dermed må være født i 1776 (+/-1 år). Dette avgrenser vel noen spekulasjoner ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunnlag av opplysninger i denne 'debatten' har jeg forsøkt å sette opp en oversikt over Johannes' og Annes omskiftelige liv:1801: Johannes Andersen, 22 år, og Anne Iversdatter, 18 år, ugifte tjenestefolk på gården Kassebue (Kasbo) i Aremark.1814: Bonde Johannes Andersen 45 år og Anne Iversdatter 36 år, utflyttet til Enger i Rødenes.1816: Innflyttet til Rønaas u. Østbye i Torpedalen i Berg fra Rødenes.1825, 20. april utflyttet fra Rønaas u. Østbye i Berg til Stregerud i Rakkestad.1825, 30. februar (??): Innflyttet til Rakkestad. Johannes omtalt som 'Johannes Andersen Viraas', født i Rødenes, innflyttet fra Berg. Alder oppgis til 49 år; gir fødselsåret + - 1776. Annes alder oppgitt til 45 år. Gir fødselsår + - 1780.1828, 25. oktober: Utflyttet fra Rakkestad til Tune: Johannes Andersen Stregrud plass, 52 år, Anne Iversdatter 48 år. Barn: Iver Johannesen 14 år født på Enger i Rødenes, Amund Johannesen 11 år født på Rønaas u. Østbye i Berg, Inger Dorothea Johannesen 7 år født Rønaas plass u. Østbye i Berg, Johan Petter Johannesen 3 år født på Stregerud i Rakkestad.Jeg er klar over usikkerheten når det gjelder paret på Kasbo. I 1825 er det en utflytting fra Berg til Rakkestad og en innflytting til Rakkestad med snaue to måneders mellomrom, men det kan kanskje skyldes sommel med å melde fra eller unøyaktighet i bøkene? Det samme kan vel være årsaken til de 'uforklarlige' forskjellene i alder? Kanskje var folk heller ikke så helt sikre på hvor gamle de var?Til hvilken gård i Tune flyttet paret? Varteig var egen kommune, men det tilgrensende Hafslundsøy tilhørte Tune.Anne dør på Bergbye i Varteig? Hvor og når dør Johannes? Fikk vi dataene fra dødsfallet, kunne vi kanskje beregne sannsynligheten av de øvrige opplysningene.Ellers venter jeg spent på hva Rita kan finne på filmen fra Rødenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øistein Bøe

Hei!Bare en liten faktaopplysning i forbindelse med innlegg nr. 29 og 71, angående flyttingen til Tune på 1820-tallet. Flyttingen KAN utmerket godt ha skjedd til Varteig, som på den tiden lå under Tune. Varteig ble egen kommune (og sogn) først i 1861. Jeg har vært borti flere tilfeller hvor flyttingen vitterlig har skjedd til Varteig, men hvor det i kirkebøkene står Tune (Thunøe).M.v.h. Øistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Kay, jeg står på venteliste.Biblioteket skulle ringe meg når de kom.Jeg har nå tydet det som stod i vielsen 1802.Det er jo ikke sikkert at det er det riktige paret,men.. :Iver(? mulig feilskrevet for Johannes) Andersen Kaseboe og Anne Iversdatter Kirkebye cau. Ole Øyestad og Svend Kaseboe. Ole Øyestad = Ole Iversen. (1801 Ølsestad)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei, Rita.Unnskyld at jeg maser, men har du fortsatt ikke fått låne Rødenesfilmen? Eller har du hatt den til gjennomsyn, men ikke funnet noe?Med hilsen Kay Olav d.e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.