Gå til innhold
Arkivverket

[#32532] Johannes Andersen Stregerud og Anne Iversdatter fra Rakkestad

Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hei Kay !Jeg har nå Rødenesfilmen/kortene.Jeg fikk dem fredag for 2 uker siden ( dagen før jeg dro til Tyrkia, jeg kom hjem i dag ) Det tok sin tid ja! Fant sønnen IVER født i Rødenes : Født 17 juli døpt 24 juli 1814. Foreldre : Johannes Andersen og Anne Iversdtr. Enger. Faddere :Amund Grimsbye, Anne Askerud, Thor Brandsrud (u/Askerud),Marthe Enger og Mari Mosebye.Har ikke funnet inn - og utflyttede på det aktuelle tidspunkt.Hvem er Johannes Andersen sønn av ?? Har ikke funnet noen sikre kandidater. Det samme gjelder for Anne Iversdatter. Navnoppkallingen av deres barn sier jo også litt. Litt rart at ingen er døpt, Anders ! - Jeg skal se om jeg kan finne ut litt mer.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fant en kandidat født på Suchen (Sukken)i Rødenes :1776 jan. JOHANNES. Foreldre : Anders Joensen Suchen og Marthe Gudmundsdatter. Faddere :Christopher Suchen, Niels(?)Berger, Ingebor Suchen, Maren Suchen og Inger Berger.Konfirmert 1792 Johannes Andersen Suchen 15 årJeg vet litt om fadderene fra Sukken. Christopher og Ingerbor Suchen = Christopher Thorstensen og hans kone Ingebor Gundersdatter. 2 av deres barn har gifte fra Øymark. 1)Thore Christophersdtr. f.1769, gift med Ole Nielsen Graabølnæset. 2) Ingebor f.1775 gift med Aksel Olsen Kasebohaugen.Fadderen Mari(Maren)Suchen = Mari Arnesdatter Viken i Øymark,datter til Arne Joensen og Ingeborg Oddsdtr.(datter av Odd Thoresen Jaren og Eli Svendsdtr. Kaseboe). Mari er gift med Christophers Thorstensens bror, Amund Thorstensen Suchen.Kandidatens foreldre og hans bror Jon (døpt 6 aug. 1778)er her i 1801 : LenkeForeldrene, Anders Joensen (fra Øymark ?)var 1 gang gift med Sissel Joensdtr.1728-1773 datter av Joen Iversen og Ingeborg Oddsdtr. Jaren (hun var gift 2 gang med Arne Joensen Viken)Anders Joensen gift 2 gang med Marthe Gudmundsdtr. Glumberg ( datter av Gudmund Olbjørnsen og Anne Olsdtr.)enken etter Johannes Andersen Østenbye. ? Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Godt du er tilbake fra ferie Rita, og siden andre ennå ikke har respondert, - så starter jeg.Jeg ser at Johannes fra Sukken i Rødenes er en bra kandidat.Foreldrene er selveiende bønder, og det er jo en bra indikasjon.I tillegg er det interessant å merke seg at fadderne i Ivers dåp (1814) er fra gårder i Sukkens nærhet. Dette borger for at Johannes fra Sukken som døpes i Rødenes i januar 1776, er den samme Johannes som er far ved dåpen i 1814.____Når det gjelder Anne Iversdatters opphav er jeg fortsatt en smule forvirret. Strøm i Aremark er nevnt her, men kanskje det er så enkelt at det er ENGER (der sønnen Iver ble født) i Rødenes. Det er verd å merke seg at Enger ligger kun 2 km. fra Sukken. Rita ! – Har du noe som kan tyde på at det finnes en Iver på Enger i Rødenes som blir far i årene omkring 1780 ??? Du har jo selv funnet ei MARIA Iversdatter på Enger (innlegg 41). Var forresten Marthe Enger (innlegg 76) også ei Iversdatter ?? I tillegg så har vi denne Anne Iversdatter (Enger ???), - meget mulig identisk med nettopp vår Anne, som inngår ekteskap i 1810 med Jonas Nilsen (innlegg 47).____At Sukken-Johannes sine foreldre har Øymarkforbindelser (ref. faddere ved dåpen i 1776), er åpenbar, og dette burde jo styrke muligheten for at Anne/Iver i Rødenes i 1814 er det samme foreldreparet i Øymark som får 4 barn før 1814. – Og at dette foreldreparet igjen skal være identisk med det ugifte paret på Kasbo i 1801.MEN: Alderen på dette paret matcher dårlig, det er ikke en eneste Øymarking som er fadder ved Ivers dåp i 1814. Det er heller ingen i barneflokken som er født i Øymark ved innflyttingen til Rakkestad i 1825 (innlegg 53). Kanskje Anne Iversdatter til og med var enke da hun giftet seg med Johannes (Stegerud) ??? IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Inn - og utflytting fra Rødenes starter 1814 og befinner seg i Klokkerboken, den har jeg ikke. Skal bestille den. Håper at det ikke er så lang ventetid !Jeg har nå studert kirkebøkene for Rødenes og Aremark. Har lyst til å komme med det som jeg har funnet, selvom selve beviset mangler.Jeg har før vært inne på at Anne Iversdatter kan tilhører Lie-slekten i Øymark.Den teorien holder jeg på.(7)Dette paret lever samme omflakkende tilværelse som sin (trolig)datter Anne og svigersønnen Johannes.Øymark: Trolovet 6 aug. 1773 Soldat Iver Thoresen Lie og pigen Ingeborg Iversdatter cau.Iver Brynildsen Braarud og Cornelius Wogelsbye. - Copulert Dom 20 p Trinit Rødenes.Barn : 1) Kari f.1774 Ørje. 2) Dorthe f.1775 Aas, 3) Anne f.1778 Nysterød. (Så Jørgen i 1788, 10 år etter Anne? Da ser jeg i Rødenes ) 4) Thor f.1779 Høgaas, 5) *ANNE f.1781 Braaten. Faddere:Johannes Langenes,Anders Høgaas, Amund Stillesbye sæteret, Boel Langenes og Sidsel Høgaas. 6) Kari, f.1784 Graabierget. (tilbake til Øymark) 7) Jørgen f.1788 Herrød, 8) Iver f.1791 Ahlerud, 9) Helvig f. 1794 Ahlerud.(u/Giølsøe)Konfirmert i Øymark 1797 Anne Iversdatter Dunæs 16 år (u/Søgaard). - Anne er da født i Rødenes, men vokst opp i Øymark.Ang. utflyttingen til Rødenes i 1814, står det i genførelsesregisteret at begge kom fra Strøm ? Deres barn er tolig døde? (har ikke sjekket).Tar med Iver Thoresen Lies foreldre.: Cop. 1738 i Øymark Thor Thoresen Ytterbøl og pigen Kari Jacobsdatter. - Barn :1)Mari f.1739 Ytterbøl Faddere: Hendrik(Thøgersen)Dunæs,Halsteen Graabøl,Christen Graabølnæset,Aase( Olsd.)Duenæs, Marthe Graabøl og Pernille Graabølnæset. 2)Hendrich f.1741 Ytterbøl, 3) Mari f.1743 Ytterbøl, 4) Anne f.1745 Ytterbøl, 5) Mari f. 1748 Lie, 6)*IWER f.1751 Lie, faddere: Svend og Thor Joensen Lie, Dorthe Lie, Berthe Lie, Kiersti Lie.Thor T. og Kari J. ble begge begravet på samme dag 1772(Domenica Oculi) 83 og 56 år gl.- Thor (Tord) hadde vært gift før med ? og hadde disse barna Anne 1727 - 1744, Berthe f.1729(konf. 1747 18 år)og Niels. Før Thor kom til Ytterbøl bodde han på Herrød.Thor hadde søsteren Ingeborg som ble gift til Pavestad i Høland.Deres foreldre var Tord Joensen (Aarnes) og Berthe Thoresdatter Jahren (datter av Thor Helgesen Jahren. - IVER, stemmer dette ?) Enken Berthe giftet seg igjen med lensmannfulmektige Peder Thorbjørnsen Knold.Tord Joensen var sønn av Joen Gudmundsen Lie og Dorthe Mathiasdatter fra Skuleberg i Spydeberg. (Skifte etter henne har jeg)Det er også Rakkestad forbindelser fra Lie slekten, men det har jeg ikke satt meg inn i.Ang.Enger i Rødenes,så kryr det av Øymark forbindelser her! Kan nevne Giølsøe, Søgaard,Anondbye, Herrud,Graabøl, Halvorsrud.Anne Iversdatter og Johannes Andersens sønn Iver f. 1805 på Knold.- Her er det slekt. Amund f. 1808 på Graabøl også slekt.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enger i Rødenes 1801: Lenke Denne Maria Iversdtr.som bor her er datter av Iver Abrahamsen Funderud og Anne Olsdtr. Krog. Hun er gift med Thor Brynildsen Enger/Giølsøe. Han er sønn av Brynild Nielsen Giølsøe ( Øymark ) og Anne Thorsdtr.Enger.( Brynild sønn av Niels Brynildsen og Berthe Iversdtr. Giølsøe) - Thor Brynildsens søster Else er gift med Thor Iversen Søgaard.Det begynner å bli mange Iver / Iversdatter etter hvert !Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Nok en gang Rita,du gjør en kjempejobb!Jeg har ikke noe å bidra med,men følger spent med her. Det skal bli spennende å se om det er samme paret som er tjenestefolk på Kasbu i 1801(2). Da har de i såfall,som du sier,mistet noen barn.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett etter Johannes og Annes barn som døde. Litt vanskelig når det står 'et barn fra en gård' når jeg ikke vet hvor de bodde. Men 2 er jeg ' sikker ' på : 1813 Iver Johannesen Strøm 8 år død 20 aug. 1813 Christine Johannesdtr. Strøm 2 1/2 år død 23 aug. Begge begravet 27 august.Da bodde altså Johannes og Anne på Strøm før de flyttet til Enger i Rødenes.Det betyr at de var barnløse ved utflyttingen.Christine 1) f. 1803 død ? Christine 2) 1811 - 1813Iver 1805 - 1813. - Amund f. 1807 død ? ( Amund 2 født 1817 i Berg )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine 1811 - 1813 er født på Graabølnæset med disse faddere : Dorthe og Anders Dybvig, Niels Andersen Grislingaas, Og Ane Knold.Da tror jeg at jeg har funnet Christine 1 sin død :1808 Christine Graabølnæset 5 år (mai)( Med de fadderene forbinder jeg navnet Christine og Dorthe som to av deres barn heter)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du har gjort solide undersøkelser, Rita. Bra !!Jeg har en del å kommentere til innlegg 79 (Rita vet sikkert at det omhandler mine egne aner), men jeg foreslår at vi kommer tilbake til dette under eget tema som for eksempel ”Lie-slekta”. Nå tror jeg vi først prøver å få Stregerud-problematikken i land. (Dette temaet er allerede temmelig omfattende.)Allerede i innlegg 2 lanserer Anita det ugifte Kasbo-paret i FT 1801 som mulige foreldre til Johan Petter Johannesen. Gjennom hele denne lange debatten har jeg vært skeptisk til dette, men snart er jeg villig til å krype til korset og innrømme at Anita har truffet blink i innlegg 2. Det er vel snart kun den merkelige aldersopplysningen på Kasbo-paret i FT 1801 som taler imot disse 2 personene..) Men BEVIS, i streng forstand får vi kanskje ikke.Men det er en ting som jeg hele tiden har grublet over etter hvert som Johannes og Anne sitt rastløse liv er blitt rullet opp. HVORFOR ALL DENNE REISINGA ???Jeg har tenkt meg muligheten av at Johannes kan ha vært SKOLEHOLDER. Uten å lykkes har jeg prøvd å finne ut av dette. (Kanskje andre lykkes bedre ?) På FT 1801 er det ført opp 2 skoleholdere i Rødenes. 2 i Aremark/Øymark, og 7 i Rakkestad. Kun en av disse (i Rakkestad [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10128&gardpostnr=27&personpostnr=603&merk=603#ovre>Lenke ) kan tenkes å være den Johannes Andersen vi er ute etter (men da må Kasbo-Johannes droppes, og det gjør vi vel ikke nå ?!)I tillegg vet jeg at min 2x tip-oldefar Amund Amundsen Torgrimsboe i Øymark Lenke også var skoleholder (Han var for øvrig gift med ei nær slektning til vår Anne Iversdatter, Dorthe Thordsdatter Lie) Denne skoleholderfunksjonen ser ut til å gå i arv, da også Amund Amundsens sønnesønn (Amund Thorsen Torgrimsboe) står oppført som skolelærer i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett å finne ut av ! Sukken Johannes ( 77 ) må kuttes ut,han døde i 1796 !!Om Johannes var skoleholder, mener jeg at det burde stått ved ut-innflytting og barnedåp.Står det noe om Johannes alder ved hans død ?Deres datter Christine (2 stk.),hvem er hun oppkalt etter ?Panteboken er heller ikke noe sted å lete ettersom de trolig ikke eide noen gård.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Rita. Jeg følger spent med og avventer. Du gjør en utrolig innsats, og utslagsmetoden virker bra. Etter hvert blir utvalget mindre og treffmulighetene større.Du spør om det står noe om Johannes alder ved hans død? Hvor og når han døde er vel dessverre noe av det vi ikke kjenner til? I følge innlegg 72 hørte Varteig til Tune før det ble egen kommune i 1861. Anne dør på Bergbye i Varteig hvor datteren er gardkjerring. En av sønnene til Johannes og Anne var vel dessuten bonde i Varteig.Sannsynligheten taler vel dermed for at Johannes dør i Tune før 1861, eller hvis han blir meget gammel, i Varteig etter 1861.Er det noen som følger denne 'debatten' som har mulighet til å slå opp i kirkebøkene i Tune eller Varteig for om mulig å finne opplysninger om Johannes' dødsfall og begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.