Gå til innhold
Arkivverket

[#32533] Even Larsen, født på Ellevold, Rendalen 05.05.1851


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Jeg nøster opp noen tråder rundt Even Larsen f. 05.05.1851 på Ellevold (Elvål) i Rendalen. Han er sønn av Lars Olsen og jeg lurer på om han er den samme Even som er oppfostringsbarn hos Erik Olsen og kona Kirsti Embretsdatter på ytre Øverby på Tynset i Folketellingen fra 1865? Var foreldrene hans døde da (siden han var i oppfostring)? Og var Lars og Erik Olsen brødre? Hvem var Even's mor? Jeg vet at Even giftet seg med Maren Gjermundsdatter (f. 1853 på Grøtting) den 8. juli 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Vet ikke om du har vært innom disse folketellingene, men noe informasjon finnes da der. (Antar jeg har funnet riktig famile.) I 1865 bor de på plassen Herset (ikke HUSET) under Massingstuen, men finner ikke noe mer i bygdeboka for Øvre Rendal. Sjekket også den gamle Tylldalsboka (Øverby ligger i Tylldalen i Tynset kommune) uten å finne at Erik Olsen hadde noen bror som het Lars. Fødested varierer, men Lille-Elvdal (Alvdal) har tilhørt Tynset Prestegjeld, så begge deler kan være riktig.1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60432&gardpostnr=411&personpostnr=2172&merk=2172#ovre>Lenke1875: Lenke1900:LenkeSamme? 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Hei Marie og takk for mer info. Fint du tok med at Huset heter Herset (har ikke lokalkunnskap så det satt jeg pris på!). Lurer på hvem Lina rakk å gifte seg med før hun ble enke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei igjen!Det står 'e' for enke i FT1900, men sønnene heter Tollefsen og Semmingsen, så de har tydeligvis forskjellige fedre. KANHENDE har hun ikke vært gift; - det var ihvertfall ikke uvanlig i Rendalen at kvinner hadde barn med ulike fedre. (En jeg vet om hadde 4 barn med 4 forskjellige menn!!) Kirkeboka vil nok kunne gi noen svar her.Kommer tilbake om jeg finner noe mer. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Dette kommer opp ved søkning i kirkebøker på RHD:Øvre Rendal Øvre Rendal 1891 Kirke/sted Trolovelsedato Vielsedato 201091Brudgommens Fornavn Etternavn Stilling Fødeår/Alder Tollef Sæmingsen Undset Tjener 240556 Bosted Fødested Konfirmert Til alters Bakken Undset Øvre Rend. 061072Brudens Fornavn Etternavn Stilling Fødeår/Alder Lina Larsd. Midtskogen 110464 Bosted Fødested Konfirmert Til alters Øvre Rend. 280979Hans far Husm. Sæming Tollefs. Undset Hennes far Husm. Lars Ols. MidtskogenDøpte: 1) Øvre Rendal 1891 Sigurd Tollef Sæmingsen Undset Lina Larsd. Undset 2)Øvre Rendal 1893 Laurits Tollef Sæmingsen Undset Lina Larsd. Undset 3)Øvre Rendal 1895 Ingar Sæming Tollefsen Broen Undset Lina Larsd. Broen UndsetRegner med det er samme Lina Larsdt, og her er lenken: http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspxVidere: Begravelse Kommune Kirkeboknr/navn År Kirke/sted Øvre Rendal Øvre Rendal 1893 Begravelsedato Dødsdato 0708 0108 Fornavn Etternavn Stilling Bosted Tollef Sæmingsen Ind. f.t. fattiglem dagarb. gift Undset Alder/Fødeår Fødested Konfirmert 240556 Undset Lege tilkalt Ja Anmeldt til skifteretten Ja K: Jordf. 070893Hun ble altså enke i 1893 og fikk en sønn til i 1895.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Noen tilleggsopplysninger , og kanskje noen korrigeringer, eller alternativer.Evens mor var Ingeborg Estensdatter frå Rønningen i Alvdal, f. 1819. (Alvdal bygdebok II.1) s.346. Lars Olsens far var Ola Olsen Smed, f. 1781, også han kom frå Rønningen i Alvdal. Han var bruker på Løkken, Elvål, Ø. Rendalen.Lars Olsen m/fam. var husmannsfolk på garden Midtskogen på Midtskogen, Ø. Rendalen.Lars døde etter ulykke under skogsarbeid. (ØVRE RENDALEN, GÅRDENES OG SLEKTENES HISTORIE 1940) s. 224, 273, De hadde 6 barn, de fleste var mindreårige da faren døde, så det er naturlig at flere av dem blei ”satt bort”.Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tusen, tusen takk til Marie og Tore. Men nå sitter jeg med et spørsmål jeg nesten ikke tør spørre: Fikk Lina sitt tredje barn med sin egen svigerfar???? Iflg. kirkeboka var barnefaren født i 1827 og hun i 1864. Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.