Gå til innhold
Arkivverket

[#32534] Arne Pedersen og Oliane Pedersdatter (f. 1814); Grue i Hedmark


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg er på utkikk etter opplysninger om ekteparet Arne Pedersen og Oliane Pedersdatter.I 1865-tellinga for Grue bor Oliane og barna på Hjemsæteren under Enger, og hun er enke. Hun er 51 år; dvs. f.ca. 1814. Oliane og Arne ble gift i 1837 i Grue.All informasjon om denne familien og dens aner mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.På FS IGI fant jeg Arne Pedersen og Oliane Pedersdatter gift 21/11-1833, Grue Hedmark.Fant også barna: Maren,f.31/12-1833,døpt 9/2-1834, Marthe,f.12/1-1836,døpt 7/2-1836, Marthe, f.23/7-1837, døpt 30/7-1837, Oleane, f.1/8-1840, døpt 23/8-1840, Arne, døpt 29/1-1843, Peder, døpt 25/12-1844, Pouline, f.24/1-1847, døpt 21/2-1847, tvillingene Amund og Ole, døpt 28/10-1849, Amund, døpt 11/4-1852.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, takk for svar!Dette ser svært lovende ut; barna ser ut til å stemme med noen av dem som er på Hjemsæteren i 1865-tellinga. Tusen takk for opplysningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fra kirkebokavskifter Grue i Hedmark: Vielse i Grue kirke 21.11.1833: Ungk.hms. Arne Pedersen Baserud 21 (Peder Haagensen Baserud) pige hmd. Oleane Pedersd. Hjemsæteren 19. (Peder Olsen Hjemsæteren). Viet 1833, ikke 1837 som opplyst M.N. Maren 1833, Marte I. 1836 og Marte II. 1837 er i allefall født i Hjemsæteren. Hjemsæteren/Hemsetra: Grueboka II. 2. halvbind side 620. vh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svar Finn; ikke første gang du hjelper til!Årstallet for giftemålet som jeg oppgav; 1837, er som du sier feil; det var ikke sjekket mot bygdebøker eller primærkilder. Men det var et utgangspunkt; selv om jeg skulle opplyst at det ikke var ferdigsjekket.Dersom det står mer om denne familiens aner i kildene du har tilgang til, ser jeg gjerne at du forteller mer; dersom det ikke innebærer for mye tid og arbeid. Jeg skal fjernlåne Grueboka, men det tar litt tid; og jeg er nysgjerrig nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det står ikke så mye om familien i Grueboka. Har ikke tid til å forske videre for deg. Det er litt langt fra Hadeland til Tjura i Grue. I gamleskolen Tjura har Solør Slektshistorielag sitt kontor og forskerlokale. Alle nødvendige kilder er tilstede. Åpent andre torsdag i måneden fra kl. 18.00. En annen mulighet er at du legger ditt spørsmål ut på hjemmesiden til laget: http://home.online.no~olejeast/solslekt/ Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei, M.! Her er litt mer fra Avskriftene:Konfirmerte: Arne Pedersen Baserud 15-3/12 konf.: 07 10 1827 G(rue) Far: Peder Haagensen Baserud Mor: Christine Jonsdatter Baserud (stemor) NB!!!Vielser: Grue Prestegård 06 11 1822 enkemand Peder Haagensen Baserud 44 + pige Christine Jonsdatter Mosegreen 49.Døde: Maren Syversdatter Hmkone 40 år – Død: 26 05 1822 Begr.: 01 06 1822 Oppholdsted: Baserud.Døpte: Arne (E) født: 03 08 1812 døpt: 09 08 1812 far: Peder Haagensen Schulstad mor: Maren Syversdatter Schulstad.Vielser: 28 10 1802 Peder Haagensen Poulsrud, Maren Syversdt. Schyttern.En Peder Haagensen ble født 1779 i Lukashaugen, Grue Finnskog (foreldre: Haagen Markusen Lukashaugen og Lisbet Pedersdt Lukashaugen). Dette kan være rett Peder, men jeg har ingen dokumentasjon for det. Hvis du skulle komme fram til at det er rett Peder så har jeg ”masse forfedre”.Maren Syversdtr født omkring 1782 fant jeg i farten ikke noe entydig om.Adressen Finn gav deg, manglet en /. Her er rett adresse: http://home.online.no/~olejeast/solslekt/Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar!Etter å ha lest innlegget ditt Rolf; gikk jeg på digitalarkivet; Grue 1801. På gården Schyttern arbeider det en Peder Haagensen; 21 år gammel, og ei tjenestejente ved navn Maren Syversdatter; 18 år gammel. Begge er ugift. Alt tilsier at Peder du fant født 1779; og Maren født 1782 er de samme personene som arbeider på Schyttern i 1801; gjør det ikke? Eller er jeg for kjapp nå?Mvh M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

En Maren Syversdatter ble døpt i Grue i 1782, foreldre: Syver Torkildsen Nesmoen og Abigal Olsdatter Nesmoen (FamilySearch/IGI har notert at dåpen fant sted 24 02 1782). Alder oppgitt i FT1801 (18 år) avviker her 1-2 år.Peder Haagensen fra Lukashaugen og Maren Syversdatter fra Nesmoen er de eneste kandidatene med tilnærmet passende alder som jeg har funnet i Grue, men det beviser ikke at de er rette personer. Jeg kan ha oversett noe eller de vi søker kan være innflyttet.Jeg forslår at du følger Finns råd og legger inn dine spørsmål på hjemmesiden til Solør Slektshistorielag (under Hvem/Hva/Hvor Gjestebok) eller sender dem direkte til medlemsbladets redaktør. Det kan være noen som sitter med svar på alle spørsmålene dine.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.