Gå til innhold
Arkivverket

[#32540] Marcus Friis f. 1658, Johanne Markusdtr Friis f. ca 1671


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

De finnes på FS/IGI med Frøya ST som stedsangivelse, men uten kilde så det er kanskje ikke så mye å tro på. Johanne giftet seg i Trondheims Domkirke med Ole Torbersen Hegge 21 Nov 1699 ifølge 'Stamtavle over Slekten Bernhoft'. Det virker være mange Friis i Norge på denne tiden. Er det noen som har informasjon om disse Friis og kan hjelpe meg med det?Mvh Niels Hegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Jeg ble nå nettopp oppmerksom på at du formodentlig er en Thorber Hegge-etterkommer.Jeg kan ikke hjelpe med Friis-problematikken, men er meget interessert i din slektslinje. Jeg har selv registrert en god del etterkommere etter Thorber H. og utveksler gjerne informasjon.Ta gjerne kontakt via mail: kfasting@start.no; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kirsten M. Holterud

Til Niels. Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XVI hefte 4: Utdrag av Trondhjems eldste skifteprotokoller av byrettsdommer Kjeld Bugge s. 322:20.09 1690 + Marcus Madzen (Friis?) E: Maren Hansd. Hendes fullmektig Morten Jacobsen Fogt( ): foged). B: Anne g.m. skomaker Anders Joensen, Johanne (Ant. den Johanne Marcusd. Friis som 1699 blev gift m. Ole Torbergsen Hegge, senere handelsmann på Hopsøe, Hittra. Friis kom nok fra Svendborg på Fyn), og Dorette Margrethe. Formyndere: Søren Joensen Gullsmed og Anders Joensen. Det som står i parenteser er Bugges kommentarer.Jeg nedstammer også fra disse to hvis Bugges antagelse er korrekt.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Kirsten, Takk for informasjonen. Jeg har notert meg att det skulle være noe om Friis i NST der du fant det. Skall en tur til Norge om ikke så lenge. Problemet er at det er en lang liste over slike småsaker å titte etter når familien gir meg tid å være på Deichmann. Nå kan jeg krysse av et punkt på listen.Så om Bugge har rett så er vi i slekt :-) Vet du forresten noe mer om Friis i Svendborg på Fyn?Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heisom et lite apropoMads Boyesen Friis d. 1648 skifte 20021648 i Trondheim (det står også i K. Bugges avskrift) han var gift med Hilleborg Kaspersdtr Schøller 20111617 - 1701 hun var gift 2. med Peder Madsen HiorthHar bare registrert Ellen som datter på MadsMads er en av de 9 barna til Rådmann i Trondheim, Boye Petersen Friis.Håper at dette er til litt hjelp.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne rådmann i Trondheim, Boye Petersen Friis, er vel da f. rundt 1540, og ventelig farfar til Boye Petersen Friis (ca.1620-12/4-1669), bos. i vor Frues sogn i Trondheim, rådmann og borgermester. Kan den 'mulige' Mads Friis (far til Marcus Friis f.1658 ?) være bror av denne siste Boye Petersen Friis, og dermed også sønnesønn av Boye Petersen Friis og altså døpt med samme fornavn som sin farbror (Mads, død 1648) ?Steinar, kan du liste de 9 barna til sistnevnte rådmann i Trondheim, Boye Petersen Friis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Til Niels. En sak til å krysse av på lista? NST bind XXIV hefte 1 s. 58: 17.04.1711 + Anders Joensen skomaker. E. Anne Marcusd., 'vankelmodig'. B.: Marcus -,Anders 10, Anne Margret 20, Johanne 18 og Margret Maria -. Iflg. dom 04.05.1706 krevdes leyermålsbøter 6 rd. for Anne, Anders Joensens, ant. enken, 105 - 105.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Hvordan skal vi forstå dette at leiermålsboten ilegges 5 år før mannes skifte ? Var Anne utro ? Eller døde Anders Joensen før 1706 ? Eller er det snakk om datteren Anne Margret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Siden enken betegnes som 'vankelmodig' er det vel trolig at det er hun som har vært utro og at det ikke har vært midler til å betale boten tidligere. Det er vel ikke så sikkert at mannen var interessert i å betale heller. Siden datoen for dommen er oppgitt, finnes det muligheter for den som måtte ha tilgang tl denne å finne ut om det var moren eller datteren. Siden det står 'Anne, Anders Joensens' tyder det på at det er hustruen, som Bugge også antar.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk Kirsten og alle andre.Det med å krysse av på listen hjelper jo ikke :-) Finner man en, så er det to nye til som skall finnes. Men det er jo det som er det interessante. Jeg har en del å gjøre i Oslo så dette har gjort at jeg kan konsentrere meg på de andre.Jeg tror sikkert det kommer flere spørsmål føre denne greina er helt ferdig.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.