Gå til innhold
Arkivverket

[#32553] 'Appelsin Hermann', hvem i all verden var det ??

Gjest Magne Pettersen og Geir H.
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg om denne fyren. Jeg vet ikke stort om denne karen. Annet at han skulle være en bekjent rikmann. Og det sier jo ikke så veldig mye. Noen som har hørt om han ??Slik jeg tolker det som står i Skogerboka så skal han være søskenbarn av Olea Olsdtr som det er et innleg om her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Den Olia Olsd. som var søskenbarn med Appelsin Herman var født 6.7.1833 Forkerudenga i Eidskog, døpt 21.7.1833. Fikk attest til Drammen 30.11.1861. Hennes mor var Gubjør Hermansd. f. 1796 Hansstun, Østfjell i Eidskog.(E.II.s.389), og far var Ole Olsen f. 1798 Vestby, Forkerud i Eidskog. (E.V.s.499. Olias søster Kari f. 1826 flyttet til Drammen høsten 1849, fikk atttest i 1851. Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to, var nyttig info..I følge skogerboka så fikk barna til Olea (12 stykker) arv etter denne 'Appelsin Hermann'.Bare et spørsmål. Hansstun og Vestby var det plasser under Østfjeld og Forkerud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ja, Hansstun av Østfjell og Vestby av Forkerud. Se det som står i perentes. Henvisning til hvilken bygdebok i Eidskog og sidenr. i boka. Det som er forunderlig er, dersom Olia fra Eidskog er mor til Andreas, Elise Gustava og Ovidia, alle født før 1861, hvorfor fikk Olia denne attesten så sent som i 1861 hvis disse tre er hennes barn. Har Ole Arnfinsen vært gift med ei annen som er mor til disse tre, så Olia Olsd. egentlig er mor til de etterfølgende med Herman som var f. i 1861 var hennes førstefødte. Er meget interessert i etterslekta dersom det er riktig Olia. Har du funnet dåpen til disse tre første, og Herman i 1861 ? Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I kirkenboken står Herman oppført uten fødselsdato, men stadfestelse av hjemmedåp fant sted 17.02.1822. Litt pirk mht. teksten i lenken i (2); Garnisonsmenigheten het det ikke i 1822 ( først 06.05.1823), så riktig menighetsnavn er Akershus Slottsmenighet eller 'Aggershuus Slots Menighed'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et kjapt søk på f.s så kommer alle 12 opp med foreldre Ole Anfinsen og Olea Olsdtr. Skal kikke etter giftermålet neste gang. Men er ganske sikker på at det er riktig Olia.Herman og Otto, var bl.a begge murmestere og brukte etternavnet Haug. Kjæresten min er en etterkommer etter Otto Haug, Otto fikk en sønn i 1907, som han er etterkommer avOtto i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0602&kenr=054&bnr=0016&lnr=02>LenkeHerman i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Finn jeg har et spørsmål til deg. Du vet ikke om Olea hadde ei søster Anne som også flyttet til Drammen ??. Vis du ser denne linken Lenke så er det brødrene til Ole Anfinsen, og som du ser så ble Christen gift med ei fra Vinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.