Gå til innhold
Arkivverket

[#32554] Rasmus Olsen, Kjøkkelvik Askøy

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heier på jakt etter Rasmus Olsen som bodde i Kjøkkelvik, Har bare 4 av barna her er to (Peder og Hans)av dem konfirmert samme dag: LenkeHan hadde i tilleg som jeg vet om døtreneBirgitta f ? og Martha f. ca 1769sønnen Peder Peder Rasmussen ble g. 1. 9/11-1787 med Margarethe Ananiasdtrg. 2. 12/10 1792 m. Martha SiursdtrMen jeg vet ikke noe om konen til Rasmus Olsener det noen som har noe?Steinar Olsen Lødingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

litt tillegRasmus døde 1/4-1790 på Skålvignes og skulle da være f. ca 1745 etter oppgitt alderEneste Rasmus jeg fant var denne men er det den rette LenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor har du det frå at far til Per og Hans heitte Rasmus Olsen?I dei kjeldene som finst, heiter han Rasmus Johnsen og mora Kristi Pedersdtr. Peder og Hans var fødde på Nordås i Fana hhv. 1765 og 1769. Du finn dei under døypte i Fana. Attåt desse finn eg berre ei dotter, Agathe, døypt i Askøy 0610 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den Peder Rasmussen som giftet seg i Askøy 19.10.1792 med Marthe Siursdtr. var enkemann etter Margrethe Ananiasdtr. 1755 Husefæst i Kind - 1791 Kjøkkelvik.Han var sønn av Rasmus Jonsen f.1719 Lyngstad i Jølster - d.1785 i Kjøkkelvik. Han giftet seg 20.06.1755 i Jølster med Christi Pedersdtr. f.1736 Veiteberg i Jølster - d.1807 i Kjøkkelvik.Dette er bekreftet gjennom skiftene etter Rasmus 24.06.1786 og etter Christi 02.03.1807.I tillegg til Peder hadde Rasmus og Christi også følgende barn:Pernille, Dorthe Cathrine, Jens, Agaathe, Hans, Hans og Marthe Johanne.Den sistnevnte ble gift 22.11.1789 med Berthel Hansen Godvik. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakk rune for svaretangående mine spørsmål så stiller jeg dem fordi jeg ikke vet hva som er rett og da må noen av opplysningene være feil. Hvis jeg hadde vært sikker hadde jeg ikke trengt å spørre om hva som er rett.Det er grunnen til at noen opplysninger i spørsmålene mine kan være totalt feil.Men for å få det rett, oppgir jeg alt jeg har slik at de som vet det som er rett, kan korrigere.Venlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hei, ja det er greit. Men det eg lurte på var om du var ute etter opplysningar om Rasmus Olsen Skålevikneset eller foreldra til Peder Rasmussen Kjøkkelvik.Når det gjeld Rasmus Olsen, er det skifte etter han òg, prot. 8a side 402. Der vil du nok finne ut kven som arva han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifor å gjøre det litt letter å finne ut om jeg har rett her er linjen fra min Oldemor til PederDet starter med min oldemor som kom fra Bergen til Digermulen i Lofoten. Hun hetKaren Larsine Olsdtr f. 28/2-1833 d. etter 1900foreldre Ole Olsen 11031809 - ? g. 13011831 alvøy Ane Cerine Larsdtr 26031812 juvik, AlvøyOles farOle Andreas Olsen fra Øyjord, dpt 12021786 d. 17041814 Kjøkkelvik g. 30101808 askøy Anne Kristine Pedersdtr f. 1790 KjøkkelvikAnnes far og morPeder Rasmussen og Margarethe AnaniasdtrSå hvis det er noe feil her vil jeg gjerne vite.For å finne rett Ole Olsen brukte jeg Jevnføringslistene som og er filmet fra Askøy.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Steinar.Så langt jeg kan bedømme utfra mine opplysninger (bl.a. avskrift av kirkebøken for Askøy) er din oppstilling korrekt.Karen/Karine Larsine ble som du skriver født 28.02.1833 og døpt 10.03 samme år.Hun giftet seg i Askøy 30.04.1854 med ungkar og strandsitter Niels Christian Thomassen fra Gravdal.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=1878&merk=1878#ovre>LenkeHer er paret i 1865-tellingen.LenkeOg i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvis det du skrivber om hennes giftemål med Nils Thomasen er korrekt er alt faktisk feil og ikke rett.Min tip-oldenmor Karen Larsine Olsdtr døde i Digermulen gift med Jens Olai Andreassen født 1833 i Vågan gift 1/12-1862 i Vågan kopi fra Vågansidene01/12-62 enkemand Jens Olai Andreassen Vaagen -- Vaagen 29 Andreas OlsenKarine Larsine Olsdtr. Tjeldatsøen 26 Ole Olsen[url="http://www.geocities.com/vaagan_2000/e1862-63.htm>http://www.geocities.com/vaagan_2000/e1862-63.htmHun skal ifølge slektstradisjon være fra Askøy/Bergen og hennes datter Julie Kaspara (min Oldemor) sa hun var av Hanseat-slektSå nå er jeg spent på om jeg har skikelig skivebom her.her har du henne i 1865 Lenke og her i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiPå FS finner jeg følgende:Karine Larsine Olsen døpt 10. jul 1836 Askøy, Hordaland. Far Ole Olsen og mor Pernille Larsdatter.Dette stemmer vel og mer med alderen du oppgir ved giftemålet.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijeg skal sjekke opp med dødsfall listen i Digermulen i Lofoten først.Så til det helt sikre Hun er fra Strusshamn og faren het Ole Olsen og skal ha hatt folk i tjeneste ifølge slekten.Hun kalles Karen Elsine på folketellingen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan bektrefte følgene med referanse til avskrift av kirkebok for Askøy 1742-1911.Karine Larsine f.29.06.1836, døpt 10,07 samme år av foreldre Strandsitter Ole Olsen Kongshavn og hustru Pernille Larsdtr. Hun ble hjemmedøpt 01.07.1836.Så det er nok henne du jakter på.Og da finner du ekteskapet mellom Ole Olsen Myhren og Pernille Larsdtr. Kleppe her.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge mine avskrifter ble Pernille døpt 05.04.1798 som datter av Lars Jochumsen Waagen og Inger Olsdtr.Og det paret finner vi i Strudshavn i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11280.wc2&gardpostnr=181&personpostnr=1681&merk=1681#ovre>Lenke Og her er ekteskapet deres i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ble døpt en Lars 14.04.1773 i Strudshavn av foreldre Jochum Larsen og Pernille Andersdtr.Og her ser det ut til at begge dør samtidig i 1796.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=1336&merk=1336#ovre>LenkeInger Olsdatter var datter av Ole Didrichsen og Marthe Johnsdtr. Kleppe døpt 19.05.1776.Se forøvrig innlegg nr.14.Ole Didrichsen døde på Kleppe i 1818, 66 år gammel.LenkeHans hustru , Martha Johnsdtr. dør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dersom dette er rett, kan du føra slekta di attende til Jølster. Ole Didrichsen er som av Didrich Olsen på Kleppe. Han meiner eg var gift med ei dotter av Nilsen Andersen frå Svidal og Gunnhild Olsdtr. Holsen. Eg har diverre ikkje rette papira her i Bjørgvin, men desse slektene er godt dokumenterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Ole og Martha.LenkeJeg vil anta at Ole Didrichsen Kleppe er sønn av Didrich Olsen Kleppe og hustru Gjertrud Nielsdtr.Jeg finner imidlertid ikke innføringen av dåpen i de avskriftene jeg har tilgjengelig.Men paret fikk i alle fall fem barn på Kleppe mellom 1757 og 1772.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er ein del miss med omsyn til dåp i dei familiene der. Dei kan ha vore i Jølster innimellom. Men der finst skifte frå Jølster, m.a. som fortel om alle borna osb. Gjertrud er dotter av Nils Andersen Svidal. Både Nils og systera Johanne Andersdtr. kom til Kleppe på 1730-talet. Johanne var gift med Gudmund Jensen frå Førde; det er mitt folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror Bjørns hjernetrim har gitt nok et riktig resultat.Niel og Gunhild giftet seg i Jølster 1731.Lenke Merknaden til høyre bekrefter at paret slo seg ned på Askøy. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Både Egil Øvrebø, Yngve Nedrebø og eg har arbeidd mykje med desse folka. Eg har godt oversyn heime, men det er ikke her i Bjørgvin, kor eg er no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker. dette var jo en kjemperespons. Har bare så vidt fått sett på det som kom fram her, er nemlig hos min bror og borte fra min PC og får ikke sett over alt her jeg er nå. Kommer tilbake senere.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar en tillegsopplysning. Hun snakket tysk med turistene i Digermulen, og sa at hun kom fra tysk adel, Har aldri hørt noe om Jølster i slekta fra før. De snakket og vistnokk litt Engelsk.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.