Gå til innhold
Arkivverket

[#32555] Foreldre til Jens Persson/Pedersen f. 1760 i Lundamo, Horg , Sør Trøndelag

Gjest Rolf A Fæster
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Fæster

Er det noen som har opplysning om foreldrene ? Jens ble gift i 1792 med Gjertru Jonsdtr.Grøte f. 1767 , de fikk 8 barn på gården Vennagjerdet. Er det bygdebøker som dekker gården Lundamo ?Vennlig hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Plassen Vennagjerdet vil jeg tro lå under gården Ven/Wehn på Hølonda, på vestsida av Grøtvatnet. Så ta en titt i bygdeboka for Hølonda også. mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei! Ja det stemmer det du skriver Torill , bare det at gården Lundamo ikke er med i bygdebøkene for Hølonda, så der er jeg like langt, men takk for at du orienterte. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Klefstad Johansen

Hei ! Jeg er også på jakt etter Jens foreldre, da han er min tipp-tipp-tipp oldefar. På Familie Search har jeg funnet en Jens Pedersen Lundemoe døpt i Horg kirke 26.aug. 1759. Far: Peder Lundemoe, Støren Sør-Tr.lag. Dette er kanskje en kandidat.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei Inger !Takk for opplysningen, Da er vi to som jakter på tipp tipp tipp oldefar Peder/Per Lundamo, du/vi har jo en god kandidt i den du har funnet på FS så synd at Horg ikke hadde kirkebøkene for døpte med der på dagfinn/slekt/kirkebok takk Aud Marion for at du hadde den lenken. Da er det å streve videre men skulle det dukke opp noe kan vi legge det inn her da ? Mvh Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Peder/Per Lundamo er en av min manns forfedre. Jens Persen og Gjertrud Jonsdtr. Grøtan hadde disse barna:Kirsti f.1792. Jeg tror hun kan være oppkalt etter Jens' mor.Jon f.1794, oppkalt etter Gjertruds far.Per f.1796 oppkalt etter Jens' far.Halvor f.1798, kom som rydningsmann til Lenvik/Målselv (Min manns ane)Marit f.1800 oppkalt etter Gjertruds mor.Så følger Even, Siri og Even, (som ikke er av like stor interesse når det gjelder oppkalling.)Vi leter altså etter et par som heter Peder og Kirsti og en av dem er fra Lundamo.Vielser i Horg: 25.05.1769 Peder Størkers. Lundemoe Kierstie Olsd. EenlieDette må da være sterke kandidater? Fant dem på linken fra Aud Marion Røen. (Du er en knupp!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei Åse ! Peder og fruen kan jo være gift ett annet sted enn i Horg, jeg synes at det er litt i seneste laget i 1767 for da jeg leita i døde for Horg fant jeg i 1763 ett barn på 8 måneder som døde og der stod det far var Peder Lundamo, Jens er jo født i 1759/60 og da skulle jo begge disse være UEKTE. Kan opplyse at jeg stammer fra Even f. 1803 Vennagjerdet,Hølonda han reiste til målselv i 1824 sammen med sin eldre bror HALVOR f.1798 (de var oppfostret hos besteforeldrene på gården Grøtan) de ryddet gården Blomli Even reiste tilbake i 1828. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg synes også årstallet for giftermålet var noe sent. På FS fant jeg en Peder Størkersen g.1765 i Horg, men jeg fikk ikke fram konas navn. (Maskinen min liker ikke FS, den låser seg. Må være noe med innstillinger, brannmur etc)Jeg fant på døde i Horg Kirsti Evensdtr. Lundemoe d.1785 62 år og Kirstie Olsdtr. Lundemoe d.samme år 55 år. Den første kan være Jens' mor ettersom det er en Even i barneflokken til Jens og Giertrud. (Oppkalt etter Jens' morfar.) Det er tydelig at de har fulgt oppkallingsreglene nøye i flere generasjoner.Har du en anetavle bakover på Gjertrud Jonsdtr. Grøtan? Jeg har en basert på bygdebøker fra Melhus. Det hadde vært fint med en sammenligning.Gården Blomli i Målselv er fortsatt bebodd av etterkommere etter Halvor Jensen fra Melhus og jeg har vært der flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei igjen Dere ! Jeg har funnet på Familie Search gode kandidater som kan være foreldre til (vår) PEDER Lundamo altså besteforeldre til Jens Person/Pedersen f.1759/60. Da har vi Størker Pedersen Lundamo Moesøyen f. ca.1690 død 29 sept 1771 84 år gammel på Lundamo gift 8 nov 1736 med Gunhild Gudmundsen f. ca. 1700 død 8 sept 1776 78 år de får tre barn 1.Peder Størkersen f. 12 mai 1737 2.Peter Størkersen f. 26jun 1740 Død 29 juni1742. 3.Kirsti Størkersdtr. f.29 sept 1743. Om dette er tiktig heter far til vår Jens - Peder Størkersen Moesøyen Lundamo f.12 mai 1737. Da har vi noe å arbeide med, hvor er Moesøyen ? kan jo være ett gårdanavn.Da er det kansje riktig at giftemålet i 1765 er at Peder gifter seg for andre gang med Kirstie Olsdtr.for der var flere barn som døde i 1760 tallet på Lundamo og at mor til Jens døde i den perioden. Til Åse jeg har hentet opplysningene om gården Grøtan fra bygdebøkene for Hølonda, dette får vi komme tilbake til senere. OK dere kom gjerne med kommentarer på dette, ang.død på Størker og Gunhil er fra kirkebok for Horg. Mvh. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ! Først til Åse. På FS fant jeg dette giftermålet i 1765, den 25.4.1765 giftemål mellom Peder Størkersen Lundemoe, Moesoyen i Horg f.25.5.1737 og Eli Olsdatter Saglykken Horg.Så det er tydelig at han var gift 2 ganger (hvis det stemmer det som står på FS da) Så for sikkerhets skyld har jeg nå bestillt Bygdebøker og Kirkebøker for Horg og Støren. Kan ellers nevne at jeg stammer fra Jon f.1794 Vennagjerdet Hølonda. Vi jobber videre med saken. Mvh.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei ! Takk Inger for at du tar deg tid til å studere kirkebøker for Horg og Støren, håper det kan gi resultater. Jeg hadde tenkt på det også men da venter jeg/vi på hva du finner ut der. Har foresten bygdebøkeene for Hølonda hjemme nå. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

FamilySearch (AncestralFile) har Peder Størkersen Lundemoe og Eli Olsdtr. viet 25.april 1765. Kirkeboka for Horg har Peder Andersen Lundemoe og Eli Olsdtr. viet 25.april 1765. Hva som er rett er helt usikkert, opplysninger fra Ancestral Files kan være så som så.Det er fint at du vil sjekke kirkebøker for Horg, Inger. Nå er det ikke sikkert at moras navn er oppgitt ved dåp, og heller ikke farsnavn til far.Fremdeles tror jeg at Peder Størkersen Lundemoe kan være far til Jens Pedersen. Ved vielsen til Kirstie Olsdtr. i 1769 står det muligens opplysning om Peder Størkersen var enkemann. Han kan faktisk være gift for 3.gang i 1769; gift 1.gang med Jens' mor rundt 1759, gift 2. med Eli Olsdtr. 1765 (hvis presten har skrevet feil i KB). Det blir spennende å se hva Inger finner ut.Rolf, jeg har mine opplysninger om Grøtan forfedre fra Hølonda bygdebok, så da har vi vel akkurat de samme opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Tror kanskje vi kan være på 'villspor'. Satt nettopp og leste Dagfinn Refseth`s slektsider /hjemmesider. Der finner jeg en Jens Pedersen Lundemoe f.1759 Horg, gift med Ingeborg Olsdatter Gylløen f.1768 død 1810. de har en sønn Peder Jensen Skolemo. Så det er nok ikke 'vår' Jens. Vel vi får se hva det står i kirkebøkene, hvis vi kan tyde det da.Som du er inne på, Åse, det er ikke bestandig presten skrev farens hele navn, og morens er kanskje ikke nevnt. Vi får vente og se, vi må jo finne ut av denne nøtten. Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fster

Hei igjen ! Ja dette er en nøtt å bryne seg på, jeg leita på FT 1801 og der finner jeg Ingeborg Olsdatter på gården Rochstad i Støren 33 år og gift med Lars Nilsen og hun har en sønn som heter Peder JENSEN er 10 år, og de har en felles datter. Så da er den (navnebroren) Jens Pedersen Lundamoe død eller hva ? og i FT 1801 er det jo bare en (vår Jens Pedersen Lundamoe) som lever på Vennagjerdet - jeg tror det er en UEKTE sønn dette som han fikk før han giftet seg med Gjertrud Jonsdtr 04 april 1792. Inger jeg tror ikke vi er på villspor enda. Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra Dagfinn Refsets slektsdatabase:Peder Størkersen Lundemo født 1737 i på Mosøyen Horg død 1804 Rambraut Horg, gift 26/5 - 1769 med Kirsti Olsdatter Enlid, født 1730 i Budal, død 1785 i Horg 55 år.Til orientering: Mosøyen er en husmannsplass under Lundamo i Horg.Peder Sterkersen i 1801 Lenke. Kirstina Sterkersen under Rambraut under kunne være hans søster (Størker er et sjeldent navn).Jeg mangler bind 1 av bygdeboka for Horg, men skal låne dette inn idag. Det er ikke sikkert P. S. er den riktige for dere, men det finnes sikkert andre Peder under Lundamo!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

For ordens og lettvinthets skyld: Jens Pedersen og Giertrud i 1801 LenkeJens er i sitt 41. år altså f.1760. Han kan være født +/- 2-3 år rundt dette. Takk for at du vil se etter i bygdeboka for Horg, Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jens Pedersens foreldre var ifølge Busetnad og bygdeliv i Horg (bind I side 466FF) leilendinger på gården Lundemo hele sitt liv, og de fikk kår der under neste bruker som var Trond Jensen fra Rennebu.Peder Nielsen Lundemo, født 1715, død 1788, gift 1746 med Kjersti Evensddatter, født 1723, død 1785.Barn:Even Pedersen, født 1748. Heime i 1785 (jeg går ut fra det da må ha vært skifte?).Niels Pedersen, født 1751. Tjener hos Lars Rye, Byneset 1785.Kari Pedersdatter, født 1753. Heime i 1785.Berit Pedersdatter, født 1756. Tjente hos Jon Olsen Lund i 1785.Jens Pedersen, født 1759, død 1838, gift 1792 med Gjertrud Jonsdatter Grøtan, født 1756, død 1849. Husmannsfolk i Vennagjerdet i Hølonda. Skapsnekker.Siri Pedersdatter, født 1761, død 1765.Anders Pedersen, født 1765. Ikke nevnt i 1785.Lars Pedersen, født 1766. Tjente på Hølonda 1785.Ole Pedersen, født 1769. Tjente hos Einar Tanem i Klæbu i 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rådmann Hans Hornemann i Trondhjem hadde kjøpt gården noe før 1735, og Peder Nielsen stod som leilending fra før 1740. Den neste brukeren Trond Jensen tok over mellom 1771 og 1777. Og som før nevnt hadde Peder Nilsen da kår på gården.Det står ingenting i bygdeboka om hvor Peder Nielsen og Kjersti Evensdatter kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei Dere! Så flott da, tusen takk til Astrid for at vi fikk de riktige tipp tipp tipp oldeforeldre på plass, godt å få god hjelp. Til Inger og Åse takk for samarbeidet, kansje det blir mer senere siden vi har de samme aner, i alle fall takk til dere alle . Vennlig hilsen Rolf A Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen dere ! I dag fikk jeg bygdebøkene for Horg,og fant det samme som Åse ja, så nå er den nøtten løst. Ellers har jeg også fått kirkebøkene, men de har jeg ikke fått tid til å se på enda. Der håper jeg å finne ut hvor Jens`foreldre kom fra. Så det er ikke helt over enda. Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.