Gå til innhold
Arkivverket

[#32565] Karen Olsdtr g. m Ole Andersen Askøy


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heileter etter Karen Olsdtr f. ca 1752 i Florvåg?Hun var først gift med en Lars og fikk sønnen Nils f. ca 1775 og ble så gift28/6-1778 AskøyOle Andersen, f. 1756 på Øyjord i Bergen. dpt 20/4Hvet noen noe om Karens foreldre og hennes første mann?Har funnet 4 sikre og 2 usikre barn av henne og Ole. Barna er Larsine 1778, Anders 1781, Malene 1783, Ole Andreas 1786. pluss Ane og Karen som jeg ikke er sikker på hører til her.De har bodd på Øyjord og Florvåg. Ole var husløs Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg er ikkje heilt viss på kven denne Karen Olsdotter er. Men eg trur ikkje ho er fødd i Florvåg. Ole Andersen ser derimot ut til å vera frå Øjord (som no heiter Erdal) like nord for Florvåg på Askøy (ikkje Øyjorden i Bergen).I mitt Askøy-register har eg berre dei fire borna du er viss på.Ein Ole og Birte Jansdotter får ei dotter Kari på Kleppestø (i nærleiken av Florvåg) i 1751 og ein Ole Olsøn og Martha Larsdtr. får ei Kari på Nygård i Laksevåg i 1752. Din Karen kan vera ei av desse. Men for å vera sikker, må vi nok finne nokre skifter.Fyrste mannen til Karen heitte Lars Nielsen - og det er han eg trur var frå Florvåg (du finn dei under vigde i Askøy), sjølv om ho òg har gardsadresse der då dei gifte seg.Eg har ikkje høve til å sjå meire på denne saka før langt ut i neste veke. Men du kan jo vone på at andre kan hjelpe deg i mellomtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Bjørn Davidsen har kommet meg i forkjøpet.Og han har kommet med noen av de samme alternativene som jeg har her, men jeg tar det likevel med.Dette er kanskje ikke helt enkelt.Karen Olsdatter giftet seg 18.02.1776 med Lars Nielsen Florvåg.De døpte sønnen Niels 01.01.1776.Da vil jeg anta at det er den samme Lars Nielsen Florvåg som dør 12.05.1776, 27 år gammel.Dersom han faktisk var født på Florvåg, finner jeg disse alternativene blant de døpte i Askøy.Lars Nielsen døpt 28.11.1745 av foreldre Niels Larsen - Helge Persdtr. Florvåg. Jeg antar imidlertid at han døde tidlig, for samme paret døpte en ny sønn Lars 18.04.1751.Men det ble også døpt en Lars 16.11.1749 av foreldre Niels Ravnswig og Margrethe Larsdtr. Jeg vil derfor anta at det må være en av disse to siste det dreier seg om.Når det gjelder Karen/Kari Olsdtr. fra Florvåg, så har jeg litt større problemer med å lokalisere henne.En Kari Olsdtr. ble døpt på Kleppestø 17.10.1751 av foreldre Jan Kleppestøe og hustru Birthe Jansdtr. Det ble også døpt en Kari Olsdtr. 06.01.1752 med foreldre Ole Olsen Nygaard og Martha Larsdtr. og det ble døpt en Karen Olsdtr. 05.08.1751 av foreldre Ole Olsen Krogaas og Kari Tønnesdtr.Det er forøvrig skifte etter Helge Pedersdtr. Florvåg 01.07.1778.Det kan trolig avklare om Lars Nielsen var sønn av Niels Larsen og Helge Pedersdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er skiftet etter Helge Pedersdtr. Florvåg.LenkeJeg visste jeg hadde vært borti dette skiftet tidligere.Det bekrefter at Lars Nielsen Florvåg som var gift med Karen Olsdtr. var sønn av Lars Nielsen og Helge Pedersdtr.Det som da gjenstår er å finne ut hvem denne Karen/Kari var datter av.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ho er avgjort ikkje dotter av Ole Olsen Krokås og Kari Tønnedtr, for den Karen vart gift med Ole Michelsen i hans tredje ekteskap. Så då er der to att. Eit anna problem ser ut til å vera at alle tre lever opp og vert konfirmerte.Karen/Kari til Ole Andersen! og Birte Jansdotter har vi jo nyss vore borti i eit anna tema - på listen over syskena til Dorte Olsdotter. Men no lyt eg ta kveld. Trangvik og Bergen ventar i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, der var sannelig Bjørn før meg igjen.Kanskje jeg skal vente til han sover.Nei forresten , jeg tror ikke jeg kan holde meg våken så lenge.Bjørn har nok rett hva angår Kari fra Krogaas.Det er nok hun som dæør der 11.05.1780, 28 år gammel.Dermed var det to igjen. Jeg vil bli overrasket om ikke det er en av dem.Det er skifte etter Birthe Jansdtr. mellom 1760-1763, men det er for tidlig til å hjelpe oss videre.Som Bjørn nevner ble alle tre kandidatene konfirmert. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heitakker for svar.Med hensyn til sønnen Nils Larsen, tok jeg den med for at det skulle være lettere å kunne finne fram til rett Karen Olsdtr. Det er jo en del av dem.Det jeg har om Ole Andersen fant jeg i kirkebokens jevnføringslister, for ellers hadde det vært ganske vanskelig å finne rett Ole Olsen, det hadde vel nesten vært som å lete etter nåla i høystakken.Angånde Karens Fødested så er vel Florvåg oppholdstedet når hun ble gift med Ole, for jeg fant heller ikke noen Karen i Florvåg rundt 1752.Ole var jordløs husmann og ikke husløs som jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.