Gå til innhold
Arkivverket

[#32568] Byfogd Hans Smith i Bergen

Gjest Anne Wiese Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Wiese Holm

Nå har jeg søkt etter avkom etter byfogd Hans Henningsen Smith og konen Susanne Sophie Frich. Men akk, alt spor etter familien er i koppskattemanntallet for 1689 der det føres opp '3 børn'. Ellers ser jeg at Susanne Sophie blir begravet i desember 1720 i Domkirken. Finnes det skifteopplysninger eller info. i Sollieds arkiv om disse? Jeg er nokså håpefull etter å knytte forbindelse til Mouritzen/Smith da de ga en av døtrene navnet Susanne Sophie. Vennlig hilsen Anne W. Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hans Henningsen Smith (død 1694, skifte 20. juni 1698) var sønn av Henning Hansen Smith og Margrethe Rasmusdatter Stud (død 1695). Han var gift med Susanne Sophie Petersdtr Frich, som døde i 1720, og som det ble skiftet etter 26. april 1721.Hans Henningsen og hustru hadde minst ni barn: Mechtel Sophie Smith, gift med Peder Saxe i Stavanger, Henning Smith, født 1683, Jørgen, Rasmus, Nils, Hans, Margrethe Marie, gift med Christian Friele, Anne, gift med Jacob Lampe, og Else Elisabeth, gift med Peter Mouritzen. Ved skiftet i 1721 mangler Jørgen, Rasmus og Niels, og man anså Hans som død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevnte Susanne Sophie (Mouritzen ?) være datter av Else Elisabeth Hansdatter Smith og Peter Mouritzen ?Det fantes en Mouritz Frich (vintapper i København) hvis datter Else Sophie (1696-1780) ble g. (1725) m. s.prest i Meldal, Thomas Johanen Hammond.Noen forbindelse til de nevnte, f.eks. Else Elisabeth's mor Susanne Sophie Petersdatter Frich (ca.1660?-1721) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne iese Holm

Se innlegg 32523 om oberst Mouritzen. Jeg kjenner dessverre ikke til Susanne Sophie Frichs foreldre ennå eller øvrige familieforbindelser. Ligger kanskje an til nytt innlegg? Men jeg har observert at Hans Smith var fadder i Bergen sammen med en Frich ved et par anledninger. Jeg har tolket dette som svogerskap. Min interesse i dette er Christina Lovise som ble gift med Nicolai Hagelsteen. Igjen takk til Yngve Nedrebø for svar. Mvh Anne W.Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Bergen opptrer sist på 1600-tallet Johanne Petersdatter Frich, gift 1683 med rådmann Niels Sørensen Hyld (død 1690), bytingsskriver Hans Frich (død 1699) og Susanne Sophie Petersdatter Frich. Felles for disse tre er at de har sønner med navn Peter og døtre med navn Machtel (Sophie), og Sollied skriver at Hans 'er sikkert bror av Johanne og Susanne Sophie', men kjenner ikke til foreldrene.Johanne Petersdatter Frich og hennes datter døde i pesthuset i København 1710 (moren) og 1711 (datteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

I appendixet til Erling Rekstens 'Krongods og kongsmenn på vestlandet' bnd 2 'Embedsstanden' står det på p.45 at Hans Henningsen Smidt og Susanne Sophie Frick ble gift 26/11 1678 i Akerhus slottsmenighet. Rekstens refranser er PHT. II p.304 og VI, p.18 note. Kanskje Susanne Sophies opphav må søkes på østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Det var en meget interessant opplysning! Så snart jeg får tid skal jeg grave i den.Jeg tror kirkebøkene for slottsmenigheten til og med er i papirformat. Kanskje finner jeg til og med felles forfedre med min ektefelle, (det blir i tilfelle første gang) han har nemlig en formor med etternavn Frick, gift i Kristiania ca 1740 mener jeg å huske. Mvh Anne Wiese Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.