Gå til innhold
Arkivverket

[#32569] gammelt/gamle slektsforhold/slekt i Lommeland, Hogdal og Skee sn. i Nordre Boh

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har funnet en del slekt tilbake i tid knyttet til bønder, torpare og (krone)rotebåtsmenn i Sverige. Mange i Norge har slekt i de samme sokner og kanskje vi kan dra nytte av eller hjelpe til med det vi kjenner til. Min oldefar, Anders Otto Olsson, født 3.okt. 1842 ble født i Skee og flyttet til Idd og ble gift med Karen Bollette Brynildsdtr. født 19. apr. 1842. Det har samlet seg opp mange navn i Sverige og i Idd, men det er også mye ugjort. I Lommeland kan nevnes tilknytting til gårdene, Tånge, Bodal, Ringedal, Långedal, Nygård og Mørk.Primært ifra tiden før 1820. I Hogdal, gårdene Annerød, Mørk og Nordby ifra tiden før 1750. I Skee gården St. Vestby, torpene Smellen under Hedengen, Budalen under Mardalsgruppen, Svilldalen og Kvislet under Masleberggruppen, Moen og Solbergs Myren under Sør-Buar, Långemyr under Norr-Buar, Klevan under Hjelmberg, Biørk(e) under Nedre Solberg og Backen under Blomsholm. I Skee ifra 1890 tilbake til 1700årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siste nummer av Genealogen inneholder en del om Båhuslen. Men i hovedsak i norsketiden. Trenger du kildetips når du kommer så langt bakover i tid (som det), så meld ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg takker for tilbudet og det vil jeg nok benytte meg av senere. Norsketiden var før 1658?For å konkretisere mer om mine aner oppgir jeg følgende eldste aner i:Hogdal sn:Matthis Christophersson, f.23.1.1693, d.23.2.1741 Bodde og vokste muligens opp på Nordby Uppegård. Han ble først boende noen år på Mørk i Hogdal og i ca. 1734 ble han bonde på Tånge i Lommeland. Gift 6.7.1718 i Hogdal med Cecil(Sisel Olsdtr. som bodde på gården Mørk De første barna ble født på MørkLommeland sn.:Hans Pehrsson, f.1720, d.6.5.1782 Han var bonde på gården Bodal og ble gift 19.6.1743 med Sigri Pehrsdtr, f.ukjent, d.ukjent. Bodde før giftermålet på Annerød i HogdalGunnar Jansson, f.ukjent, d. ukjent. Var bonde på gården Vestre Mørk og ble gift med Marit Olsdtr., f. ukjent, d.ukjent De fikk datteren Pernilla Gunnarsdtr, f.21.4.1724, d.27.5.1795 og muligens flere barn.Skee sn.:Amund Larsson, f.1708, d.21.4.1783. Han var torper på Backen under Blomsholm og var gift med Annika andersdtr., f.21.12.1719, d.7.3.1788 Hun bodde før giftermålet på St. VestbyAnnikas foreldre var Anders Hansson, f.1695, d.13.5.1757 og var muligens bonde på St. Vestby Karin Andersdtr.Anders Olsson,f. ukjent, d. ukjent. Gift 31.3.1754 med Marta Andersdtr. Han var kronebåtsmann på torpet Klevan under gruppen Hjelmberg og som ungkar bodde han på Bjørk under gården(e) Nedre Solberg. Marta var ved giftermålet bårsmannsenke etter avdød kronebåtsmann Per Christiansson.Olof Spennare Larsson, f. ukjent, d.23.9.1741 Han døde i tjeneste. Bodde mest sannsynlig på båtsmannstorptet Budal i Mardalsgruppen da navnet Spennare ble brukt der tidlig på 1700 tallet.Hans sønn Olof spennare Olsson, f. midt på 1700 tallet. Han var rotebåtsmann på torptet Budalen som sin far og ble gift med Oleanna Larsdtr, f. ca. 1760, d. 12.1.1844 og var opgitt å være 84 årFor hver tiende person på landsbygda var det av kongen pålagt bøndene å holde en rotebåtsmann som ble innkalt i krigsøyemed og ble med jevne mellomrom innrullert til orlogsstasjonene i Karlskrona og Gøteborg. Rotebåtsmenn ble også benyttet til å bygge Gøtakanal. Bøndene måtte holde båtsmannsfamilien med et torp etter bestemte avtaler.Jeg har etterlyst beliggenheten til torpet smellen i Hedengen i Skee, i anabytarforum, men det er treghet i å få svar. Jeg kjenner til at det er svært få ighen av taorpene i Lommeland, men er interessert i om de jeg har nevnt eksisterer i skee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.