Gå til innhold
Arkivverket

[#32572] Finne vrang familie i FT-1801

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Et sikkert banalt spørsmål, og dere står fritt til å antyde at jeg burde klart dette selv, men jeg renner faktisk tom for søkemuligheter!Det gjelder denne familien, som jeg forsøker å finne i 1801:Christoffer Michelsen f. 26.7.1744 på Hustoft, Bjerkreim, død 23.9.1826 på Njå i Time. Kjøpte bruk på 12 spann av Erik Størkersen i 1769, Wetteland i Ogna, gift 28.3.1772 med Gjertrud Gahrsdtr. Heigrestad (Egersund), med 11 barn: Malena 1773 (gift på Herredsvela), Michel 1775-1778, Gabriel 1777, Håland i Varhaug, Ellen 1779 gift på Sandve, Sandnes, Michel 1781, g. Guri Odnesdtr. Frøyland, Christopher 1784 g. Martha Marie Gundersdtr. Åsland, Tosten 1786 g. Johanne Joacobsdtr. Lindtjønn, Ogna, Gjertrud 1787 gm. Lars Pedersen Anixdahl, Thore 1790 g. to ganger (Njå), Torger 1795 i Stavanger g. med Christine Carine Torgersdtr. Nedrebø, Bjerkheim, Niels 1798 – 1801.Jeg har søkt på Gjertrud i alle varianter, på Gahr, på Gabriel, på Christopher, Thore og Torger og Michel. Den eneste jeg har funnet er Malena - på Herredsvela.Om noen kan bistå med disse - spesielt interessant er da Michel Christophersen, som gifter seg i Kristiansand 1801, født på Åsland i 1871 (da hadde familien flyttet fra Wetteland i Ogna, hvor de bodde fra 1769). Familien har brukt gardsnavnet Wetteland, Vetland, Vetteland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

HeiJa, denne var skikkelig vrang!Jeg finner et par ting på FS/VRI som ikke rimer helt med overstående opplysninger, og de er vel verd å nevne som supplement i letingen.Vedr giftemål i Kristiansand 1801: Se på dette giftemålet Kr.sand 1812 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30484862&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke (Her heter Guri riktignok Andersd.)I forhold til disse barna født i perioden 1813-1821 LenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenkeog mulig denne 1828 LenkeDenne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke var meg som var blitt blind! Så rart at de bare er 'borte' i 1801 - vi vet jo at de lever et sted, hele gjengen. Flere steder, gjerne...Men tusen hjertelig takk, Heidi! Her var det mye nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Forklaringen er nok at Ogna sogn (anneks til Egersund) ikke er med i den digitale versjonen av folketellingen 1801. I den trykte utgaven av 1801-tellingen for Rogaland (utgitt av Rogaland historie- og ættesogelag i 1994) er Ogna sogn med, men jeg finner ingen av disse gårdene i den digitale versjonen. Men det som er enda merkeligere er at gården Vetteland ikke er med i den trykte utgaven, verken under Ogna (Ougne) sogn eller andre steder i Rogaland. Det kan se ut til at gården rett og slett er avglemt i tellingen. Ut fra bygdeboka for Ogna (som opplysningene i innlegg 1 ser ut til å være hentet fra) må Gjertrud og ektemannen ha bodd på Vetteland i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig tilbakemelding, Randi! Jeg har antatt at Wetteland var en av de nummererte gardene i 1801 for Egersund, og at jeg derfor ikke fant gardsnavnet, men hvis Ogna ikke er med, forklarer det en hel del. Takk for oppklaringen!Slik jeg har forstått bygdebok for Ogna, som jeg har fått hjelp til å gjøre oppslag i, ikke lest selv, skulle familien være flyttet derfra innen 1781, fordi sønnen Michel var født på Aasland. Men du mener de har bodd på Wetteland til etter 1801? Det er slik det ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Til innlegg 5. I bygdeboka står det dette om sønnen Mikkel: 'Mikkel Kristoffersen Åsland, f. 22/4 1781, g.m. Guri Ådnesdtr. Frøyland, var handelsmann i Stavanger'. Også sønnen Kristoffer Kristoffersen har navnet Åsland. En annen sønn kalles Tore Kristoffersen Njå. Slik disse bygdebøkene er bygd opp, får barna det navnet de brukte som voksne, noe som oftest indikerer hvor de bosatte seg. Dette tilnavnet sier derfor ingenting om hvor barna var født. Under Åsland i Time finnes vi da også at Kristoffer Kristoffersen Vetteland var gift og bodde fra ca. 1821. Mikkel finner jeg imidlertid ikke der, men jeg har ikke hatt tid til å se så nøye etter. På Njå i Time finner vi imidlertid Tore Kristoffersen Vetteland, som bodde der fra før 1851. Det er derfor ikke riktig at Kristoffer Mikkelsen og Gjertrud Garsdtr. bodde på Åsland i 1781. De bodde trolig på Vetteland til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Randi! Ifølge Åsland Ætten side 24: 'Christoffer overlot garden til sønnen Torstein og flyttet om lag 1820 til sønnen Tore på Njå i Time. Her døde han.' Men jeg har ikke sett original kirkebok for dødsfallet, så jeg vet ikke hva som er riktig. Ifølge samme kilde skal Gjertrud ha dødd hos sønnen på Vetteland i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.