Gå til innhold
Arkivverket

[#32573] Gerner Brænderi i Moss. Østfold

Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Søker etter informasjon om Gerner Brænderi i Moss. Når ble det startet/nedlagt?? Finnes det lister over de som jobbet der? Finnes det bilder av stedet fra rundt 1900? Er spesielt interesert i brødrene Cornelius og Johan Marinius Hansen (Det er muligt brødrene tokk efternavnet Meyer etter 1900) Ellers alt om Gerner Brænderi av intresse.MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Etter en rask titt i 'Moss som den var' finner jeg at Henrich Gerner, etter bybrannen i 1807, bygde opp igjen tobakksfabrikken, samt et brenneri, i H.Gerners gade.I 'Kjøbstaden Moss' står det at Brændevinsbrænden i eldre tider var en betydelig industri i Moss. Det står: Det eneste herværende Brænderi, i Møllergaden, som drives i forening med beskattet malteri. Ved siden af dette brænderi tilvirker den samme eier, H. Gerner & søn, i henhold til Lov af 14de juli 1893 sprit fra sitt ældre brænderi H.Gerners gade.Jeg vet ikke hvor lenge det het Gerner brænderi, men jeg kan gå grundigere gjennom bøkene når jeg får tid. Bøkene er til utlån på biblioteket.Lykke til.Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei AnitaTakk for hjelpen så langt. Jeg kan låne boken gjenom Drammens bibliotek for da tar jeg kopi av hva det står om Gerner Brænderi.Igjen mange takk for hjelpen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.