Gå til innhold
Arkivverket

[#32576] Ludvig Andfindsøn fra Kristiansand til Tjøme ca 1716

Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Andfinn jeg finner i digitale arkiv i området nær Kristiansand i 1666, er denne karen: LenkeEt råd er en henvendelse til Oddbjørn Johannessen i Kristiansand. ( Han er ofte i arkivene der og kan muligens hjelpe med oppslag) Du finner han ved søk i debatt på navnet hans.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om Ludvig Anfinnsen var fra selve Kristiansand, vil ikke faren hans kunne spores i manntallene fra 1660-åra. Byene var ikke inkludert i manntallet. Det var de heller ikke i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg i grunnen at noen har denne bygdeboken for Øvrebø eller kjenner soknet godt. (Jeg synes det er litt voldsomt å plage Oddbjørn Johannessen med kirkeboksoppslag når jeg kun vet at mannen bodde i Kristiansand da han giftet seg.) Mange takk til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg har min bok fra Øvrebø på utlån, men jeg skal se om jeg kan få sjekke boken til deg, og se om der står noe av interesse fra Iglebækk.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe i denne boka om at Ludvig flyttet til Kristiansand eller videre til Nøtterøy/Tjøme? Evt fødselsår?Hvis faren hans kommer fra Sokndal i Rogaland har jeg kanskje (omsider) funnet noe som kobler min egen og min manns familie til hverandre! Dette må undersøkes videre!!Veldig spennende! Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

'Fra 1692 er det en 3. husmann på Lyngøya. Anfinn Olsen og Adelus Løulsdatter hadde i 1692 tvillingene Christen og Adelus. I 1716 er han skrevet Andfind Olsen, var 60 år, født i Sogndal. Sønner: Ole soldat 29 år, Claus (var i byen), Jørgen 20, Ludvig 18 og Gunsten 15 år. Ole Anfinsen var gift med Joran Lauritsdatter. Barn: Maren 1704, Tønnis 1706, Bodel 1708. Ole Anfindsen ble gravlagt 1723. Tønnes Anfindsen og kona Anna hadde ei datter Johanne til dåpen 1740. Kona døde i 1742, og siden hører vi ikke mer om disse folkene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ludvigs oppgitte fødselsår (ca. 1676) er nok beregnet ut fra alderen oppgitt ved hans død i 1755 (79 år). Hvis han er identisk med Ludvig Anfindsen fra Randesund, var han vel neppe mer en ca. 57 gammel år da han døde, og knapt 20 da han giftet seg.Ludvig Sundenes barn:Gutt (1717-1717)Ole (1719-)Maria (1721-1773)Live (1724-1774)Christen (1725-1797)Gunille (1730-1731)Niels (1731-1732)Nilia (1733-1733)Nilia (1735-1735)En Adelus Ludvigsdatter dør på Glendebakken i 1802, 73 år gammel. Hun er ikke oppført som døpt i Nøtterøy kirkebok, men det er en lakune i 1729.At det skjeldne navnet Adelus opptrer både i Randesund og på Tjøme er et sterkt indisum på at vi snakker om samme Ludvig, til tross for at aldersoppgavene ikke stemmer særlig godt.Adelus Amfindsen, f. 1692: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100019184142&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeChristen Amfindsen, f. 1692:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har sjekket bygdeboken for Øvrebø, og Lille Iglebækk. Anfinn Siursen nevnes ikke i denne boken. Hadde også en rask tur innom SAK, i håp om å kunne finne noe mere om Lyngøya som Jarl Berge nevnte,men jeg kan ikke finne noen flere spor.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for letingen, Torleif. Da virker Anfinn Olsen fra Sogndal som den mest sannsynlig. Dette styrkes jo veldig av Adelus-navnet, slik Ketil Firing Hansen påpeker.Jeg har lett i fogdens og prestens manntall for 1664 for Sokndal i Rogaland (hos Wisted http://www.sosialklubben.net/~snw/slekt.htm Jeg har også tatt stikkprøver i soldatrullene. Ingen Andfind Olsen å finne der, men dette Sokndal er fortsatt ikke helt utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er et sted (kommune) som heter Songdalen rett nordvest for Kristiansand. Hvis man går ut fra at Søgne og Songdalen har samme språklige opphav (?), ville det ikke være så merkelig om stedet ble kallt Sogndal i eldre kilder? Songdalen-eksperter: Hjelp!Dette virker i alle fall minst like sannsynlig som Sokndal i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Songdalen er såvidt jeg forstår et relativt nytt navn. Inntil for noen få år siden ble denne bygda kalt Greipstad. Sogndal kan være i Rogaland, men navnet finnes jo flere steder lengre vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Sokndal i Rogaland: Stein N Wisted mener at familienavnene ikke er typiske Sokndal-navn, og han tviler på at det er til dette Sokndal vi skal. Dette er enda en indikasjon mot Songdalen vest for Kristiansand. Selv om dette er et relativt nytt navn, må det vel ha sitt opphav i noe som sikkert er eldre.Mht.andre Sokndal mener jeg at vi i så fal må for langt bort fra Kr.sand til at det er veldig realistisk. Om da ikke andre kjenner til Sogndal utenom Songdalen og Sokndal i Rogaland i fornufti avstand til Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.