Gå til innhold
Arkivverket

[#32579] Restaurant Granholmen i Sandefjord?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Ifølge adresseboka for Kristiania 1923 skal Bernhardt Martinius Gulbrandsen fra Nes i Hedmark og kona Othilie ha eid/drevet en (sommer?)-restaurant Granholmen ved Sandefjord Har noen noe kjennskap til en slik restaurant eller denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg har Sandefjords historie, sett gjennom Sandefjord blads spalter 1861-1983 I, og 1940-1983.II Har lest de sidene der Granholmen er nevnt.Den familien du nevner har jeg i farten ikke funnet noe om, men jeg siterer litt fra Granholmens historie:s. 81. I juni 1905 var Granholmen etablert som utfluktsted; Eier var Anton Prøis Johansen, Huvik. Han var også eier av dampbåtene Fjeldvik og Huvik.Han bygget opp et serveringsetablissement på holmen. Her kunne man få kaffe til 5 øre koppen og smørbrød til 3 øre stykket.Det var fru Johansen som forestod denne avdelingen.s. 270 . 22 juni 1937 medeles det at Granholmen skal selges eller leies bort etter en konkurs. Trelasthandler H.Carlsen overtok stedet.s. 363 Bilde fra Granholmen brygge. Bernhard Gulbrandsen drev etablissementet.Det var stor debatt om skjenkebevilling i aviseneUnder krigen ble stedet overtatt av tyskere.I 1950 brant bygningene ned til grunnen . ( 1000 kv.m. ) Hotellet hadde rom til 60-70 gjester. Bygd i 1931 av Einar Sørensen som drev det fra 1931 -1936. Senere solgt til Karlsen.Med forbehold om rett avskrift. Dette var litt historie. Mulig andre kjenner til den familie som leide og drev stedet i 1923.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Interessant, takk skal du ha. Jeg vet ingenting om Bernhardts kone Othilie. Kanskje hun kommer fra Sandefjord eller har bånd dit? Det er ellers vanskelig å se hva som skulle bringe en Hedmarking til Sandefjord som restauranteier/driver. Er det noen som kan bidra med ytterligere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det må vel stå flere detaljer om Granholmen i Vilhelm Møllers bygdehistorie om Sandar, bind I (jeg har visst bare bind II her i min bokhylle).Visste ikke at Herman Carlsen (min oldemors svoger) skal ha eid restauranten en periode. Det kan jo hende at familien hans vet litt om andre eiere av stedet.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen!Jeg har Vilhelm Møllers Sandarbøker også. Så jeg skal se hva jeg finner der.I Bind III s. 312 skal det stå en del om Granholmen. Skal se om jeg kan lage et sammendrag.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke funnet noen opplysninger om den ettersøkte familie i Møllers bøker.Her er svært mye Granholhistorie i bok III. s. 312-314.Her er et svært forkortet utdrag av Ebba Grønvolds artikkel 1927:Holmen het tidligere Flatskjær, et betegnede navn når en ser den stige opp av sjøen mot sør.Omhring århundreskiftet tilhørte Holmen en familie, Dorte Helene og Kristian Sørensen.De ernærte seg av fiske og småbruk. Bruket lå midt på Holmen og grunnmurene kan fortsatt sees.Det var Kristian som foranderet Holmens navn til Granholmen.Anton Johansen så mulighetene i stedet og høsten 1904 kjøpte han holmen uten husene.Dorte og Hans Kristian rev hjemmet og flyttet husene til Engestad på fastlandet. ( Våningshuset står fortsatt)Våren 1905 begynte Anton Johansen sitt anleggsarbeid på Granholmen.Den første paviliongen ble oppført ved stranden.Samme sommer ble Granholmen åpnet og snart ble stedet så populært at anlegget måtte utvides.Det ble ny paviljong , brygge og badehus for herrer og damer.I 13 år drev Anton sitt etablissement sammen med familien og noen få ansatte hjelpere.s. 314 . Sitat fra Henrik Sandbergs artikkel om Granholmen i Sandar historielags Kulturminne-serie.1916 ble stedet solgt til A/s Sandefjord seilf. klubbus. ( Mot at de skulle leie Holmen og stå for drift og vedlikehold.)1922 kjøpte Valborg og Einar Sørensen stedet. De bygde ut og bygget stod ferdig i 1931. 1000 kvm. Her kunne dekkes til 1800 personer, større enn noe annet sted i landet.Her var mange arrangementer, men sommersesongen var kort, og driften ble for dyr.Holmen ble oppkjøp av flere eiere etter tur.Under krigen ble stedet okkupert av Hirden.Etter krigen nytt salg til Stephan Trøber fra Sarpsborg, Han derev stedet inntil branden i 1950. 1951 overtok Sandefjord komm. utfartstedet og i 1960 fikk Roklubben anledning til å sette opp hus på nordsiden av Holmen.Vet at det er skrevet bok og artikler om Granholmen, men har dessverre ikke forfattere og boktittel her.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Mange takk!! Jeg lurer selvsagt fremdeles på hva som bringer en som er født i tjukke innlandet, på Nes i Hedmark, til en restaurant i Sandefjord. Bernhardt Gulbrandsen er født på Nes utenfor ekteskap i 1874, og hans mor Gina Børresdatter (Gina Syversen) f 1853 – enke i 1900 - var G Hans Syversen. Gina og Bernhardt bor 1900 i Trondhjemsveien 36 i Kristiania, mens Bernhardt og kona Othilie f 1876 i allefall i 1912 og 1923 bodde i Motzfeldtsgt. 12 på nedre Tøyen i Christiania. Bernhardt og Gina kan neppe ha hatt noen tilknytning til Sandefjord, men det kan jo Hans Syversen og Othilie ha hatt. Så jeg er fremdeles spent på om Restaurant Granholmen kanskje kan gi meg en nøkkel til svaret. Takk til dere som bidrar, Sandefjord er så avgjort ikke min hjemmebane, så her trenger jeg assistanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være Gina(e) Børesdatter født på Næs Hedmarken i 1865. Alder er er par å forskjelling fra damen i 1900, men aldersangivelse er ikke helt nøyaktig ved tellingene.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk skal du ha Gunn, det er greitt at disse linkene ligger ute, det er rett familie du har funnet, og kanskje kan noen kjenne dem igjen? Jeg kjenner godt til Gina og familien bakover, problemet er å finne ut hva som skjedde med dem fram mot vår tid. Noen har jeg god oversikt over, andre har jeg praktisk talt ingen kjennskap til skjebnen til. En onkel av meg bodde på hybel hos dem i 1912, utover det kjenner jeg ikke til noen kontakt. Og ingen av de eldste i slekta (alle er nå borte) visste noen ting. Desto mere spennende er det når det dukker opp informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Ginas dåp på Fam.s.LenkeNavnet stemmer med foreldre som jeg fant i 1801-tellingen.Skal se om jeg finner noe om Hans Syversen eller om Kona til Bernhard. Du vet ikke pikenavnet hennes?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om Gina Børresdatter er syerske og befinner seg på Gjøvik i 1875?LenkeJeg prøver å gå bakover i tiden for å se om jeg kan finne ekteskapet til Gina Og Hans Syversen.Vet du hvor de giftet seg?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Othilia som er f. i Sandar i 1881. Alder kunne jo passe med hustru til Bernhard, men det blir bare et skudd helt i blinde?LenkeHvem Hans Syversen er er heller ikke godt å si om du ikke vet hvor han kommer fra?Skal se om det kan være noen aktuelle kandidater i Sandar eller Sandefjord.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, dette er Gina, og nei, jeg har aldri klart å finne bryllupet. Bernhardt er født utenfor ekteskap, hans far er Gulbrand Gundersen Fougli. Bernhard Martinus født 05.03.1874, døpt 06.04.1874 (Nes Mini 5 1872-1886 1/4 p.15 no.48), hans far er muligens identisk med Gulbrand Gundersen Gjeltgielteie f 15.12.1853, uten at jeg har undersøkt det nærmere. Jeg vet heller ikke hvor Gina og Hans giftet seg eller Othilies pikenavn, men har derimot funnet at fullt fornavn er Othilie Karoline, og at hun er f 1876, muligens i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Roger Davidsen utga i 2000 en bok om Granholmen med tittel 'Fra Flatskjær til Granholmen'. I boken nevnes Bernhard Gulbrandsen flere ganger. Det fremgår at han var bestyrer på Granholmen fra 1922 og frem til og med sommeren 1924 (s. 40).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med opplysning om boka om Granholmen. Det var den jeg tenkte på.Om det er vanskelig å få tak i den på bibliotek eller i bokhandler, kan jeg godt se om de har den på Sandefjords bibliotek?Kan også godt låne boka om du ikke får lånt den selv.( Tror jeg kan låne boka privat gjennom bekjendte.)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Nå når jeg vet at han var bestyrer (han eide ikke?) for en begrenset tid så forklarer vel det at han bodde i Motzfeltsgate 12 i Kristiania samtidig som han var bestyrer. Han kan selvsagt ha bodd en periode i Sandefjord uten at jeg har registrert det. Selvsagt må jeg se hva som står om ham i boka, jeg får vel undersøke med bibliotekene. Takk alle hjelpere - hva hadde vi gjort uten dette forumet? Vi kan jo umulig være lokalkjente i hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.