Gå til innhold
Arkivverket

[#32581] Skifte i Førde, Lars Rognaldsen Furebø

Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 27. mai 1697 og nevner enken Giertrud Gundersdatter og hans barn Ole Larsen Furrebøe, Anders L. Løkebøe, Ragnild L. Angedal, Marqvar L. Reqvam, Joen L. Furrebøe, Marrita L. Kuselj, Giertrud L. Flugeqvam, Helge L. Tevre og Allis Erdal.Enkens sønn Ingvald Karrestad, og hennes svogre Daniel Mulen og Lars Fengsta er nevnt i skiftet.Lensmann Jens Nielsen Nærrebøe har i sin dagbok Lenke gitt opplysninger om Lars og hans første kone:'(16)87 Den 25 Januarius Døde sallig Aaleis Laris Fuorbø quinde en smucke stild oc gud Fryctig quinde gud glæde Hindis Siæl I Himmelens Rige(16)96 den 26 december Døde sallig Laris Furebø I Blodsuut'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Rognald Larsen hadde i følge bygdeboka ei kone som het Olsdtr og var fra Teva. i følge www.troms-slekt.com/per.htm het hun Gjertrud og var fra Tefra. Faren var lensmann Olav Andersen og mor Anne Jonsdtr Reshaug. Det oppgis også fedre til begge disse. jeg har vært i kontakt med Per Helge Segelsten og han oppgir deg Yngve som kilde for dette. Hva slags kilder finnes? Kan jeg regne med at dette er riktig? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Mnja, det jeg skrev var at: 'Mye av det jeg har på den grenen, har jeg fått av Yngve Nedrebø i Digitalarkivet/Statsarkivet i Bergen.' Nå sitter jeg på jobben, og får ikke sjekket kildene, så det er slett ikke sikkert at Yngve behøver å ta det på sin kappe. Jeg skal i hvert fall ikke slå det fast - denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.