Gå til innhold
Arkivverket

[#32585] Jan Olsen Flateraker fra Tysnes født ca 1804 og hans etterkommere og bakgrunn?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I bygdeboka for Austevoll bind I Møkster sogn i ættesoga for Nordre Drivenes finner eg denne familien:Jan Olsen Fladerager, Tysnes f. ca 1804 gift med Eli Nielsdtr. Stangeland født 1794-1874Barn:Marthe f. 1834Ole f. 1836 (skomaker)Eli f. 1842Det eg veit er at Eli utvandra til New Zealand, men eg veit ingenting om dei andre borna til dette paret. Er det nokon som kan gje opplysningar om Ole og Marthe?Eg vil også ha opplysningar om forfedrene til Jan Olsen Flateraker dersom det er mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har følgjande info om Eli:Ho vart gift i 1871 med Thomas Jensen Forland og dei reiste til New Zealand i 1872 sammen med dattera Benthe Marie.Eg har fått ein del informasjon om etterkomarane til Eli, men trenger info om søskene til Eli; Ole og Marthe Kanskje dei også reiste frå Austevoll? (Dåverande Sund sogn)Finnes det noko info om dei som reiste frå Norge til New Zealand og i kva for periode denne utvandringa føregjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror dette kan vere Martha i 1865 Lenkejeg er ikke i stand til å finne dem i 1900. Ser av bygdeboka at Ole er skomaker, men jeg kan ikke finne han med den tittelen i 1900. Kan både han og søsteren ha utvandret. Kan de også ha reist til New Zealand eller kan de ha reist til USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Finner en Marthe Jansdtr, f. 1833 i Møgster sokn, i folketelling for Fana i 1875. Hun er da gift med Erik Kristiansen, og bosatt på Sagebækken: Lenke . I 1900 finner jeg denne Erik gift med en Marie Amundsen. Marthe kan da være død i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Grønn Iversen

Jan og Eli er omtalt i bygdeboken for Tysnes nr.1 s 86. Der finner du foreldrene Ola Madsson fra S Godøy på Tysnes og Marta Sjursdr. fra Økland S. som også er på Tysnes. Gjennom bygdebøkene for Tysnes kan du sikkert spore opp mange ledd med forfedre. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Grønn Iversen

Her kommer noen flere forfedre til Jan Olsen Flateraker (f. 1806, g med Eli i 1833). Far Ola Madsson (1745-1812), mor Marta Sjursdr (1766-1834), farfar Mads Kristofferson Gøyo (ca 1722-1789)(se store Godøy), farmor Anna Maria Akselsdr, fra Indra-Ve (ca 1720-1795), morfar Sjur Johannesson Økland (1730-1815), mormor Barbro Knutsdr. fra Flatråker bruk 3 (1736-1823). Faren til Mads var Kristoffer Olsen Gøyo (ca 1663-1746)og moren var Dordi Madsdr. fra Vevatna (ca 1863-1750). Foreldrene til Kristoffer var Ole Andersson fra Økland S (ca 1625-1691)og Anna Larsdr. fra Færavåg d 1717. Disse to er også forfedre til min kone. Opplysningene er fra Gards og ættesoga til Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

til 7: Tar opp igjen dette emnet da jeg er på jakt etter förste kona til Ola Madsson Flateraker: LenkeHer står det at det er hans andre ekteskap og Marta er nok alt for ung til å være mor til Mads og Brithe. Hvem var mor til Kari?Et annet spörsmål: var Anna Larsdtr Færavåg datter til Lars Sæbjörnson Færavåg?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.