Gå til innhold
Arkivverket

[#32586] Oppslag kirkebok Tolga. Ekteskap Per Olsen og Ingrid Estensd, 26/7-1778

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Hei Er det noen som har mulighet til å gjøre ovenstående oppslag?Jeg er ute etter foreldre til disse to, evnt bosted. Paret fikk etterhvert 4 barn: Ole, Anne, Esten og DordiPå forhånd takk!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Har dessverre ikke KB for 1778 for hånden, men vil henvise til flg. tema: 31856: Tolgens Sogn og prestegjeld. Her er noen av de samme personene nevnt, om jeg ikke husker helt feil.Er det foreldrene til dette paret du leter etter, mener jeg å ha en viss oversikt. Gi meg bare et hint.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Huff!! - Når jeg leser litt nøyere, ser jeg jo at du etterlyser foreldrene.Her er det jeg har registrert:Hennes: Esten Olsen Vergaaen (1714 Os - 1792 Øyen, Øversjødalen, Tolga) gift 1743 med Dordi Haagensdt Breen (1715 Os - 1774 Øyen)Hans: Ole Larsen Trøen (1726 Os - 1799 Holøyen, Tolga) gift 1747 med Ingrid Tollevsdt Sund (1721 Os - ?? Holøyen, Tolga?)Mine kilder er hovedsklig bygdebøker for Tolga og Os, så opplysningene må taes med forbehold, da få originalkilder er sjekket.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Har kopi av KB Tolga 1786-1814. Finner to barn: Peder 1786 og Dordi 1790. 'Adresse': Holøyen (øvre?) og Hegåsen, men Peder og Ingrid er ikke nevnt under disse gårdene i bygdeboka, så hvor de egentlig bodde, vet jeg ikke. Jeg har heller ikke funnet noen barn konfirmert i Tolga på 1790-tallet, så jeg antar de flyttet før 1801.1801 Strinden finnes flg.: 2970 Peder Swendsen Huusbonde 60 Første ægteskab Fattig daglønner spillerbakken M 2971 Enger Estensdatr Hans kone 54 Første ægteskab K 2972 Daaret Pedersdatr Datter 12KAN det være dine?LenkeFinner også flg.: 1801 Meelhuus: 3031 Doreth Pedersdtr Tienestefolk 12Ikke sikkert du ble mye klokere, men kanskje noe å nøste videre på?Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Her fant jeg på RHD:Begravelse Strinda 2 for Strinda Sogneprestembete 1817 Malvigs Kirke 26de Mai paa 2den Pintsedag 17de Mai Inger Estensd. Spillerbakken 75 Aar gl. - Noe som ihvertfall sannsynliggjør at Enger og Inger er samme person, - og formodentlig også Ingrid.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Marie,Sønnen Esten Pedersen har vært oppe før i tema 31506 og 31480. Han ble gift på Herjuan i Malvik. Jeg tror det er mulig du har funnet de riktige foreldrene i 1801. Spillerbakken under Haukåsen almmenning Branndseggen. Alle disse stedene er å finne (Norgesglasset)ved sørenden av Jonsvannet (nåværende Trondheim). Det blir ikke langt til Herjuan i Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid og MarieJeg takker så mye for at dere hjelper meg, men nå er jeg litt forvirret. Om det er tidlig morgen som er årsaken vet jeg ikke, men så langt jeg kan forstå, er vi ikke i Tolga lenger på jakt etter Estens foreldre.Jeg trodde det var Per Olsen og Ingrid Estensdatter, men nå er det kanskje Peder Swendsen og Ingrid Estensdatter??? Og jeg finner en Peder Swendsen døpt i Strinda 1741, men ingen Inger Estensdatter i samme området, men derimot i Tolga.Når jeg søker på FS finner jeg Esten døpt i Tolga, og i følge sikre kilder skulle han komme fra Rørostraktene. Tolga er bare 35 km fra Røros.Nå ber jeg dere to (og også andre selvfølgelig) om mer hjelp for å løse denne gåtenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Jeg kan godt skjønne du er forvirret. Jeg lette i FT1801 etter Dordi Pedersdt f.1790 og kom opp med noen få kandidater, der jeg valgte ut den mest sannsynlige. Foreldrene var begge i 1.ekteskap, og jeg valgte å tro at Peder Swendsen (feilskrevet/feiltolket) er identisk med Per Olsen fra Tolga. Ingri/Inger/Enger Estensdt. kan vel godt være en og samme person.Men enda ser jeg ingen dokumentasjon, kun indikasjon på at det er 'dine' som har flyttet fra Tolga til Strinden.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiNei det er mulig du har rett Marie. At hele familien flyttet til Trøndelag fra Tolga. Ikke bare Esten. Jeg har også forsøkt å finne igjen familien i Tolga-distriktet i 1801, men uten resultat. Min teori er altså at de har flyttet, men det som 'skurrer' litt er at navnet Per Olsen blir til Peder Swendsen. Men alt det andre kan stemme, også Ingrids (Engers)død.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.