Gå til innhold
Arkivverket

[#32600] Vigal Sjurdsen f 1639,Frosta og manntallet 1666

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine aner het Vigal Sjurdsen og var bruker i Stokkan på Frosta fra 1669, men hvor var han ved manntallet 1666? Han var 30 år da han ble bruker i Stokkan i 1669, og burde være å finne. Det er da merkelig at jeg ikke finner han på manntallet 1666 på internett hvis han oppholdt seg i Frosta eller området rundt iallefall?. Det kan være at jeg gjør noe feil når jeg søker. Hvor kom Vigal Sjurdsen fra, og hvem var hans aner?Det jeg vet om han ellers er at han hadde bygsel på Stokkan fra 1669 til 1722, og bygdeboka nevner en del skatter som han betalte. Kjente barn:1)Jens Vigalsen som var født ca 1683, og som var 90 år da han ble gravlagt på Logtu kirkegård på Frosta Dom.Quasimodogen(18.04) 1773. Han var gift med Marit Larsdatter i 1723, som det var skifte på 08.07.1748. Jens var bruker i Kvamman på Frosta,og han var gift 2 med Anne Amundsdatter som var 95 år da hun ble gravlagt 30.03.1802(hun døde 13.03.1802).2)Ragnhild Vigalsdatter som var født ca 1690, og gift med Kristen Kristoffersen Lian. Kristoffer var leilendingsmann i Lian på Frosta, og var innblandet i flere saker.Siden Vigal var født så tidlig som i ca 1639 og bruker fra 1669 i Stokkan så er det jo merkelig hvis han ikke hadde flere enn disse to barna.Vet at det skal være utgitt en bok om Jens Vigalsens slekt av Eivind Reitan, men den er det nok en stund til jeg får tak i. Dessuten hjelper den meg sikkert ikke til å finne Vigal Sjurdsen ved manntallet 1666 likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Det ser ut til at han er i Stokkan alt i manntallet fra 1665. Du finner ham her på Digitalarkivet i Manntall 1663-1666 for Innherad prosti, gården 'Stocken' i 'Fraastens Præstegield', soknende til 'Hoffved kircken Lauton'. Der er oppsitteren Vegal oppgitt å være 26 år gammel (født en gang omkring 1639 - aldersoppgivelsene stemmer jo ikke alltid helt på året).Navnet Vegal/Vigal er vel det vi i dag gjernest kjenner som Vegar(d). Jeg finner en del forekomster av dette i Innherred prosti på 1660-tallet, hovedsaklig i Skogn. Forholdsvis få personer har det som fornavn; de jeg har funnet er husmannssønnen Vegaar Jacobsen (8 år i 1666) på Levanger og knekten Wigar/Vigard på 'Myrren' i Leksvik (oppgis å være 27 år både i 1664 og 1666).Vegardssønner er det derimot flere av. Vi har Oluff Vegaarsen og Arent Vegaarsen under Venset i Skogn, 'sønner' (trolig stesønner) av brukeren. En annen Oluff Vegaalsen er ført som oppsitter på Sandvik i Skogn. Christopher Vegaalsen er bruker på østre Veske, Stephean Vegaalsen husmann under Okkenhaug, Erik Vegaarsen bruker på en ikke navngitt gård i Skogn, husmannssønn og sagdreng Oluff Vegaarsen på Eide ('Præst Eidet') i Skogn, husmann Niels Vegaalsen under nedre Sjåstad.Under Spilset i bygdeboka for Åsen finner du også ei Vegardsdatter, trolig født på 1600-tallet. Jeg har tenkt på om hun kan være tilknyttet Vigal Sjurdsen, men kan vel like godt være tilknyttet en av de andre - - - eller ingen av dem.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Arne. Jeg er nok bedre til å lese kirkebøker på mikrofilm enn til å søke på internett. Jeg søkte vel på fornavn og alle termer, men så vel etter han bare på Vi og Wi .Det burde jo vørt nevnt i Frostabokas bind 6 på side 229 at han var der i 1665, men kansje de som skrev den ikke var helt sikre.Når jeg ser på side 52 i bygdeboka for Åsens bind 5 under Spilset finner jeg jo Anne Vegardsdatter som gift med Sivert Jonsenfødt ca 1673. Barna er jo Arnt, Ingeborg, Ole, Arnt,Marit og Magnhild. Når jeg sammenligner disse navnene med etterslekta til Vigal Sjurdsen og går videre på sønnen Jens Vigalsens barn, så finner en jo noen av navnene der: Ingeborg født ca 1718 og Ole født ca 1725Så går jeg på Vigal Sjurdsens datter Ragnhild sine barn, og finner igjen der to barn som heter Marit. Så jeg mener også at Anne kan være datter av Vigal Sjurdsen, men hun kan også som du sier være datter av en helt annen Vigal eller Vegard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Terje Vaagan

Til Hovdal : Jeg er selv etterkommer av Jens Vigalsen, men at det er utgitt ei bok om hans slekt er helt ukjent for meg. Men i tilfelle, har du fått tak i denne boka.?Har du andre opplysninger om Vigal Sjurdsen enn hva som står i Frosta-boka, er jeg også interessert i dette !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har fått boka, og her er tittelen på boka:'Wigal Siursen Stocke Frosta født 1639 og hans etterslekt gjennom 340 år'. Den ble utgitt av Eivind Reitan i 1979.Nå fikk jeg boka på fredag, og har bare fått sett på noen sider av den. Det ser ikke ut som om det er noe mer om Wigal Siursen, men her er det med flere av etterkommerne enn det kommer frem i Frostaboka ser jeg allerede.Jeg skal jo videre på ikke mindre enn 3 av de 4 barna til Wigals sønn Jens Wigalsen, og bygdeboka stopper blant annet på dennes sønn Ole Jensen Rønningen(min ane). I slektsboka om Jens Wigalsen og hans etterslekt kommer det frem at Ole Jensen var gift med Guru Eriksdatter, og deres 3 barn er iallefall skrevet. Det er såvidt jeg kan se skrevet ganske mye om disses etterslekt. Det gjelder også sikkert for Ole Jensens søsken. Nå var jeg spesielt interessert i å se etter Ole Jensen her fordi jeg ikke var 100 % sikker på om han var sønn av Jens Vigalsen(var vel ca 95 % sikker). I bygdeboka er jo ikke Oles kone Guru Eriksdatter nevnt, men Frosta Historielag har fått mail om skiftet etter Guru Eriksdatter i 1785. Regner med at jeg oppdager flere ting etterhvert som kanskje ikke er med i bygdeboka.Boka kan sikkert fjernlånes gjennom biblioteket. Jeg kan ha den til 10.Januar, så jeg regner med å legge inn en del navn fra boka i jula. Merk deg at en må være kritisk til noen av opplysningene, og mine oldeforeldre Lorents Kristian Henriksen Hovdal og Anna Jørgine Johannesdatter er det feil opplysninger på. Lorents Kristian har fått fødselsår 1848, men ble født 16.11.1849, og Anna Jørgine har fått både feil fødselsår og etternavn. Hun ble født 11.05.1858, og ikke i 1861 som det står i boka. Han har også fått Johan Arntsdatter til etternavn, men hennes far het Johannes. Johan Arnt var Annas bror.Jeg kan selvfølgelig slå opp for deg hvis du ønsker det, men det kan ta litt tid. Skulle ikke forundre meg om navnet Terje Vaagan dukker opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei. Takk for opplysinger. Skal høre med bibliotek og høre om jeg får låne den der en plass. Skal bli artig å se hvilke slektninger man har. Selv er jeg etterkommer av Amund Jensen Qvamme og kona Maren Lucia Hellem, de som bodde på gården og drev den.Tviler på at mitt navn og min familie står nevnt der. Mine oldeforeldre flyttet fra Frosta til Åsen og videre til Trondheim, og til slutt til Hemne, slik at jeg rekner med at div opplysninger er kommet bort.Har selv ganske mye slekt på Frosta, men i enkelte grener har jeg ikke kommet så langt.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er jo selv opprinnelig fra Åsen, så det kunne jo være moro å vite hva dine oldeforeldre het. På pappas side har jeg mye slekt i Frosta og Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

hei igjen. Mine oldeforeldre var Oskar Østerli f 1867 og GuruAnna Østerli , 1871. Begge var vel født på Frosta, men GuruAnna sine foreldre kjøpte gården Fætten ( hvor det er campingplass nå) og der vokste oldemor opp, like ens barna deres.Så jeg har vel egentlig ikke så mye slekt i Åsen kanskje, det ble på en måte en ' mellomstasjon ' for familien. Står vel kanskje litt om familien i Åsen-boka, men her er det også noen feil.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Terje!Jeg har delvis donert og også deponert noen av Eivind Rians bøker til DiS Sør-Trøndelags brukerhus 'Snikkarboden' på Heimdal i Trondheim. Feks: Stoche, Wigal Siursen, f. 1639 på Frosta og hans etterslekt gjennom 300år. Utarbeidet av Eivind J. Reitan. Oslo 1979. 122 sider. Kopi. Men også: Vikagrinda, Frosta ca 1725. Utarbeidet av Ingar Hovd. Trondheim 1976. Kopi. Og: Åtlo Vestre-Nordre. Frosta. Utarbeidet av Eivind Julius Reitan. Oslo 1978. Kopi. Videre: Stene og Vinge. Slekta mi fra Frosta. Forf. Kolbjørn Nestgaard. Ekne 1995. 170 sider. Kopi. - Og flere andre bøker fra distriktet. Alle finnes på Folkebibloitenen på Innherred og kan sikkertlånes derfra, men du finner vår adresse på DiS Sør-Trøndelags hjemmesider! Velkommen innom. Wigal er min kones 6. tippoldefar. Du skal ikke arbeide mye med Frosta/ Åsen/ Ekne før du havner inn i en infiltrering av slekt som gir behov for å gå både 'utover og innover' i diagrammene.- Jeg besøkte en gammelkar for mange år siden på Innherred, som sa: 'Hain bæssfar meit vi va non dårli kara om vi mått bortom mjølk-rampen for å få ti oss kvinnfolk' Eller annen liten en som faktisk er fra Frosta: 'Hain bæsfar kjøpt sykkel te oss gutongan hain, når han så at vi begynt å bli interesert i kvinnfolk. - Han hadd my erfaring med innavl i bølingen'Slik var det bare.Lykke til videre!MVHIdar Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei. Ante ikke at et fantes så mye stoff om slekter på Frosta. Den om Åtlo-slekta har jeg sett og lest på folkebibl. i Trondheim, men den er ikke til utlån. Hadde vært interessant å lest de andre heftene også.Er også innom Dis-Sør-Trøndelags sider, mye bra derOm Frosta fikk jeg høre følgende av en slektning av meg en gang: ' På Frosta er nesten alle slekt med alle, fordi de fant seg ofte mann/kone fra Frosta, untaket var de som orket å ro seg en tur over til Leksvik for å finne seg make '.Var kanskje litt overdevet dette, men slik var det nok i mange bygder.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det hadde også vært interessant for meg å få lest de andre heftene som nevnes her om slekt på Frosta, og jeg skal iallefall spørre på biblioteket om det er mulig å fjernlåne noen av dem. Mine foreldre flytter til Stjørdal før jul, og jeg regner med å få anledning til å gå på biblioteket der når jeg besøker dem. Så kan jeg jo håpe at bøkene jeg ikke får på fjernlån er å få låne der.Til Idar: Står det noe om disse i slektsheftet om Stene: Arn Olsen Steeningsgjerder født ca 1751, og kona Ingeborg Pedersdatter født ca 1748? De hadde barna Ole,Olava, Martha Michael, Peter min ane Siri født 1788(gift med Ole Estensen), Peder og muligens Gjertrud.Dere snakker om at nesten alle på Frosta er i slekt og innavl, og det er iallefall ikke noe sted jeg har så mye anesammenfall på som Frosta, og det tar til å bli ganske komplisert etterhvert: Jeg skal videre på 3 av Jens Vigalsens barn(Berehte, Ole og Ingeborg). Hvis jeg går videre på Berethe Jensdatter så ble jo hun gift med Guttorm Joensen Brattviken/Orsand. Guttorm Joensen Brattviken/Orsand hadde en bror som het Ola Joensen Orsand. Han har to døtre som jeg skal videre på(Malena og Guru). Jens Vigalsens kone Marit Larsdatter har en bror som heter Anders Larsen som også er min ane, og selvfølgelig har Anders Larsen 2 barn som jeg skal videre på(Berethe som ble gift med Peder Larsen Stavset senere Viktil) og Peder gift med Kari Joensdatter). Kari Joensdatters mor Maren Arntsdatter var jo gift 2 ganger og jeg skal videre på ett av hennes barn fra hvert ekteskap. Hvis jeg beregner slektskap mellom min farmor og farfar i slektsprogrammet blir de 6-menninger, 7-menninger, og frafar blir 5-menning med min farmors mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!Vi blir muligens litt lokale i denne tråden, men skitt au.Når det gjelder dine spørsmål om oppslag i Reitans bøker om Frosta må jeg bare melde pass fordi de står i DiS lokalene på Heimdal, og ikke her hjemme. Du kan helt sikkert få disse på fjernlån i ditt lokale bibliotek ettersom de finnes til utlån. I allefall på Verdal forlkebibliotek. - De har et fantasktisk miljø på sin lokalavdeling med pensjonistkaffe minst en dag i uken, og med fremmøte av mange skikkelige gode folk med masse lokalkunnskap. Likeledes har ungdomskoleelever i Verdal skrevet av mange gamle protokoller (Kirkebøker mm) som sin særoppgave i historie ved skolen. Disse er så etterkontrollert og korrekturlest, og står som praktfulle eksempler til etterfølgelse i lesehyllene. De har også leseapparat og mikrofilmutstyr til bruk for de besøkende. Og filmer selvfølgelig.En gang jeg var der spurte jeg om litt hjelp til skrifttydning på filmen, til en av de tilstedeværende 'godgubber'. Hjelpsom sa du! 'Hain derren hadde 4 onga' - og så røy det ut mere slekt og personalhistorie enn hva jeg greide å notere den dagen.Så skal du på Trøndelagsbesøk så prioriter Folkebiblioteket i Verdal og også på Steinkjer. Der kan du få låne bøker som beklageligvis ikke er for utlån feks i Trondheim.(( Det var slik jeg var så frekk å lage mine kopier! FYSJ!))Lykke til videre.Slektshilsener fraIdarEt lite PS:Edvin Reitans hefter er bassert på Frostabokas to første bind. Hvilket betyr at er det feil i bygdeboka, ja så er det også feil i hans arbeider! Husk det!! Dette er ikke en primærkilde, men kan være en god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå var det ikke Eivind Reitans bøker jeg spurte etter om det fantes noe om mine i Steningsval, men du skrev jo også om en bok av Kolbjørn Nestgard: 'Stene og Vinge-slekta mi fra Frosta'. Det var der jeg mente det kunne stå noe om Siri Arntsdatter Stengsval,hennes ektemann ole Estensen og Siris foreldre Arn Olsen Steeningsgjerdet og Ingeborg Pedersdatter. Det er mulig jeg tar opp disse i et annet emne senere, når jeg har fått sett mer på andre kilder. Skal jo også ta en runde til med skifter på mikrofilm for Stjør-og Verdal etter jul.Til Verdal kommer jeg meg nok aldri, siden jeg er avhengig av å bli kjørt. Så det blir nok Stjørdal bibliotek som blir mest naturlig for meg å oppsøke siden mine foreldre snart bor på Stjørdal. Har faktisk vært i Verdal kun få ganger i mitt liv selv om jeg er fra Åsen, og ellers har jeg bare vært på gjenneomreise med toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.